Bhuvaneshwari- marea putere divină a spațiului

Bhuvaneshwari

Bhuvaneshwari este a patra mare putere divină,

simbolizând puterea sau energia spațiului, al cărei trup este chiar Spațiul.

Ea reprezintă un alt mod

de a iubi transformarea și Calea spirituală

– modul în care transcendem aparenta dependență de a exista într-un spațiu

și de a avea neapărat un corp (sau mai multe).

Meditația fundamentală Anuttara este o modalitate de trecere de la ignoranță la cunoaștere,

de la dependență la libertate

prin transcenderea limitării în spațiu – în limba sanscrită niyati.

Este cunoscută ca fiind Mama Cosmică Divină,

Adi Parashaki sau Parvati- una dintre primele forme ale lui MahaDevi, contrapartea lui Shiva.

Descrierea simbolică

Este descrisă ca fiind deosebit de frumoasă.

Frumusețea sa exterioara fiind o expresie fireasca a naturii sale divine reflectată l anivelul substantei corpului său – spațiul.

Frumusețea lui Bhuvaneshwari este ilustrată în “Imnuri către Zeița Bhuvaneshwari” de către Sir John Woodroffe astfel:

“O, Tu, Mare Zeiță,

al cărei chip mă fascinează.

Corpul tău este umed datorită nectarului divin (soma)

ce curge din Sahasrarapadma.

Tu ești încântătoare,

cu sânii rotunzi și talia de invidiat;

în mâinile tale se află un rozariu, un ulcior și o carte,

iar cu cea de-a patra mână Tu realizezi gestul Jnanamudra.

Tu, ești asemeni lui Lakshmi

rivalizând cu senzualitatea aurului topit.

În alte două mâini tii doi lotuși

și cu celelalte două faci gesturile

acordării darurilor spirituale și a îndepărtării fricii

(Varana mudra și Abhaya mudra)”.

“O Mamă, cele două brațe ale tale sunt umezite cu apă,

picurând pe corpul tău.

Din nou și din nou privesc formele tale goale,

care cuceresc prin frumusețe și plinătate

și sunt împodobite cu un colier agreabil și cu multe alte bijuterii.

Nu mă pot sătura să te privesc!

Îmi reamintesc adesea fața ta,

cu ochi mari și rotunzi și sprâncene minunate,

cu un zâmbet radios, un nas drept

si buze roșii asemeni fructelor de Bimba.

Oricine îți contemplă bogăția părului tău în strălucirea lunii

si care se aseamănă cu un roi de albine negre rotindu-se

deasupra florilor parfumate se eliberează de toate legăturile

si nu se va mai naște niciodată în această lume.

Muritorul care citește aceste imnuri încântătoare din toată inima

sa va obține toate bogățiile,

apărându-i Tu, Mare Zeiță,

sub forma lui Lakshmi

la ale cărei picioare se prosternează însisi regii”.

În celebrul tratat “Tantrasara” este descrisă ca fiind

o femeie cu un chip frumos,

cu păr inelat de culoare neagră

și având un zâmbet plin de bunăvoință.

Ochii săi sunt limpezi și calzi.

Buzele ei roșii sunt pline, iar nasul său este delicat.

Sânii săi fermi sunt unși cu pastă de santal și șofran.

Talia sa e îngustă, coapsele, fesele și ombilicul sunt încântătoare.

Gâtul său superb este decorat cu bijuterii,

iar brațele sale sunt făcute pentru îmbrățișare.

În imnurile închinate ei în tratatul “Shaktapramoda”

este descrisă ca fiind o tânără fată frumoasă ce zâmbește misterios

și al cărei yoni (organ sexual feminin) este fermecător.

 Se spune că simbolul ei este triunghiul (reprezentarea schematică a yoni-ului).

 Aici ea este descrisă ca având patru brațe,

cu două dintre ele făcând gesturile acordării grației

și respectiv cel al îndepărtării fricii.

Aceste gesturi exprimă atitudinea sa plină de bunăvoință asupra lumii întregi

și în caz particular asupra discipolilor devotați. 

În celelalte două mâini ea ține un laț și o țepusă.

Divina Mamă Bhuvaneshwari folosește lațul pentru a-l controla

pe adoratorul a cărui energie este nestăpânită

și țepușa pentru a-l disciplina pe aspirant,

ajutându-l astfel să atingă iluminarea spirituală

și oferindu-i Grația Sa.

 Bhuvaneshwari este asemanta cu Tripura Sundari,

radiind o natură eminamente benefică.

Bhuvaneshwari este de culoarea soarelui la răsărit, având semiluna pe creștet, patru mâini și trei ochi. În două din mâinile sale ține un laț și o țepușă, iar cu celelalte două mâini ea face gestul de îndepărtare a fricii (abhaya mudra) și gestul de oferire a unor minunate daruri spirituale (varana mudra). Uneori ea este reprezentată ținând în două din mâinile sale un lotus și un vas de bijuterii, iar alteori piciorul ei stâng este figurat ca fiind așezat pe un vas cu bijuterii. Bhuvaneshwari este așezată pe un pat asemănător cu un tron, care constă în reprezentarea celor cinci forme de manifestare ale lui Shiva (așa cum au fost ele descrise în cazul Marii Puteri Divine Tripura Sundari) și de pe care ea controlează și organizează mișcarea în întreg Universul.

Alteori Bhuvaneshwari este reprezentată ținând un fruct în prima mână și cu cea de-a doua mână face gestul oferirii protecției (raksha). Ea este de asemenea descrisă ca având culoarea aurie, roșie sau albastră, fiecare dintre aceste culori semnificând cele trei Guna-uri.

O altă descriere a sa o arată ca având 20 de brațe în care ține diferite obiecte, de exemplu: arc cu săgeți, o pereche de foarfeci, o spadă, o țepușă, o bâtă, un disc, un trident, un laț și un toiag, o scoică și o ghirlandă de flori și făgând gestul protector de alungare a fricii (abhaya mudra). În alte două mâini ea ține o floare roșie de lotus și o cutiuță cu bijuterii prețioase. Ea este așezată goală pe o floare roșie de lotus în mijlocul unui lac plin de lotusi.

Legenda

Se spune că înainte ca Bhuvaneshwari sa apară în manifestare exista doar Soarele, Creatorul întregului Univers, care era stăpânul cerului. El era venerat și adorat de toate ființele.

Înțelepții (rishis) au implorat măritul Soare (Surya) să creeze mai multe lumi, oferindu-i ca ofrandă soma, o plantă sacră (sau nectarul divin). Atunci, Surya a folosit Energia sa Supremă pentru a manifesta lumile (lokas sau bhuvanas). Astfel, această Energie Supremă a luat o formă proprie sub înfățișarea plină de splendoare a Marii Puteri Divine Bhuvaneshvari, Guvernatoarea tuturor lumilor sau Stăpâna celor trei lumi: Bhur, Bhuvar și Svar( pământul sau planul fizic, atmosfera sau planul astral și cerul sau planul ceresc). Se mai spune că această formă a Energiei Supreme Shakti a fost nemanifestată până în momentul creației, de aceea Bhuvaneshwari este asociată în tradiția yoghină cu lumea vizibilă, manifestată.

Atributele sale

Este însăși lumina, matca primordială, spatiul. Este infinită și inefabilă- originea a tot ce există.

 Din acest motiv, ea este considerată mama Soarelui și a tuturor zeităților solare.

Este conștiința pură, spațiul originar, fundamentul oricărei manifestări ulterioare. Este vidul din care apare întreaga creație.

Fiind sursa a tot ceea ce există, ea reprezintă expresia inefabilă a libertății și a fericirii nesfârșite.

Spațiul sau akasha reprezintă “materia” primordială din care iau naștere cele 5 elemente: aer, apa, foc și pământ, care constituie baza lumii fizice. Din acest spațiu primordial izvorăsc mai multe nivele de manifestare, în funcție de diversele frecvențe de vibrație ale energiilor subtile.

Este cunoscută ca fiind Maya- Marea Iluzie Universală

Ea creează Universul în care trăim. Aici ființele limitate, ignorante se află în roata samsarică, în ciclul nașterii și morții, în iluzia că sunt limitați și separați de divinitate, dar și de tot ce există.

Este însăși conștiința în care se manifestă toate ființele și obiectele, în care se petrec toate evenimentele.

Când ajungem să conștientizăm că există o singură conștiință care manifestă jocul divin-Lila, din care facem parte și noi, trancendem iluzia că suntem limitați, separați de divinitate. Ne simțim una cu tot ce există, nelimitați și fericiți.

Deoarece reprezintă spațiul, Bhuvaneshwari este complementara lui Kali

 Kali creează evenimentele în timp, iar Bhuvaneshwari creează obiectele în spațiu.

Semnificatia acestor aspecte este aceea că toate evenimentele nu reprezintă altceva decât simple „secvențe” în câmpul gigantic de conștiință a Mamei Divine Kali (care manifestă timpul), iar toate localizările în spațiu nu sunt decât simple „faze” de rezonanță ale „dansului” cosmic al Mamei Divine Bhuvaneshwari, care manifestă spațiul.

Este iubirea care pune capăt atașamentelor și suferințelor, cunoscând adevărata iubire necondiționată și nelimitată.

Bhuvaneshwari este spațiul în care se manifestă voința și iubirea nesfârșită a lui Dumnezeu.

Ne ajută să transcendem orice limitare.

Prin raportarea la ea putem trancende orice limitare, credință, atașament, prejudecăți, concepții limitate. Ea este nelimitată și sursa a tot ce există. Prin raportarea la ea cunoaștem impermanența lumii în care trăim și luăm contact cu Adevărul.

Este pacea supremă, repaosul, liniștea, lumea nemanifestată, nedifernțiată

Este spațiul nelimiat, în orice limitare este depașită.

Instrumente

Prin raportarea la ea noi putem amplifica în ființa noastră atributele pe care le regăsim la ea.

Pentru aceasta avem o serie de practici de adorare a ei:

~ meditația cu yantra

~meditația fundamentală, care este o mediație de transcendere a spațiului.

~jnanayoga- yoga discriminării- de a discerne între iluzie și adevăr.

Ajungem să cunoaștem adevărul, și anume că, la nivel esențial suntem una și aceeași ființă.

~lucru cu mantra

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top