Transformă-ți viața prin Yoga Tradițională! Un nou curs la Abheda Yoga cu Leo Radutz. Înscrierile se închid curând! Rezervă-ți locul la curs acum (prima ședința GRATUITĂ) și fă primul pas către o variantă mai bună a ta AICI!
Marile puteri divine sau dumnezeiești Dasa Maha Vidya
reprezintă un sistem de transformare transpersonală cu instrumente constând din
- yantre
- mantre
- reprezentari iconografice simbolice – ce pot fi folosite ca o mandala sau o icoana de meditatie
- și o metafizică asociată.
Aceste practici au ca scop final
realizarea supremă, mântuirea, moksha, eliberarea spirituală,
pentru a realiza trecerea fiintei de la finit la infinit,
de la ignoranta la cunoastere, de la ceea ce este trecator la ceea ce este netrecător,
de la imanență la transcendență
pornind de la iubirea, pasiunea si preocuparea ori, chiar, atasamentul
de lume, ceea ce este inca limitat.
Acestea sunt de fapt aspecte din viața firească a omului care,
desi încă „om al doririi”, caută nelimitarea, mântuirea sau …pe Dumnezeu,
pornind de la experiența Cunoașterii lumii.
Vidya inseamnă cunoaștere
iar asta va insemna, in final,
cunoașterea sau trăirea identității
cu Ființa Supremă sau Dumnezeu, Zeul Domn sau Zeul Suprem.
De aceea se spune că aceste Maha vidyas in număr de 10 sunt cu un capat in imanență, în manifestare sau in viața fireasca a omului
și cu un capăt in nemanifestare, in transcendență
sau in Dumnezeu ori ființa Supremă Unică.
Ele reprezintă un sistem complet
Aceste 10- asa-zise Zeițe reprezintă „360 de grade”,
cercul complet de trăiri umane care il pot conduce pe Căutător autentic
de la imanență la transcendență.
De aceea, indiferent de asemănarea vreunei Maha Vidya
cu una sau alta dintre zeitele hinduse,
ea se diferentiază absolut de acestea
prin rolul specific pe care il are in cadrul
sistemului celor 10 Mahavidya sau Dasa MahaVidya.
Ele sunt fațete diferite ale aceleiași zeițe unice
Dumnezeu in ipostaza sa feminină și, de aceea,
oricare dintre ele le conține pe toate celelalte,
dar manifesta mai mult sau mai ușor anumite specifictăți.
Este ca si cand privim o zeiță din stanga, din dreapta, de sus sau de jos,
observând si adorând mai intai anumite aspecte si nu altele
care sunt, in situatia respectivă, mai departe și mai mici in viziunea noastră.
TARA – Marea Putere Divină a Compasiunii este a doua din Dasa (cele zece) Mahavidya
Ea este, în principal, o manifestare a compasiunii și ajutorului rapid oferit de zeiță celui care o adoră și o invocă.
Marea putere divina Tara sau Zeița Supremă a compasiunii divine este, de fapt, o personificare pentru uzul adoratorului a fațetei puterii compasiunii divine a unicului Dumnezeu sau a unicei Ființe Supreme.
Această compasiune universală generează o salvare, o mântuire, un ajutor ce nu este de mărimea meritului sau posibilităților celui care apelează la această grație, potrivit principilor enunțate cu claritate
„Daca un om face un pas către Dumnezeu, el face zece pasi către om,
Dar este necesar ca omul să realizeze neapărat măcar acel unic pas.”„Dumnezeu iti dă dar in traistă nu iti bagă.”
„Omul propune și Dumnezeu dispune”
Totuși, nu orice cerere, dorinta sau aspiratie se implineste sau este susținuta fiindcă indiferent de natura sa, este necesar să fie sinceră,
să fim la limita puterii personale in direcția respectivă și să fie în acord cu Ordinea Universală.
În India Tara este o formă particulară de manifestare a lui Durga zeița frumoasă și teribilă ce oferă controlul deplin asupra pasiunilor omenești inferioare.
Tradiția orală oferă o origine specială zeiței Tara
Legenda începe cu „baterea” oceanului primordial pentru extragerea nectarului divin (ce urma să fie apoi împărțit între deva-și și asura-și) și a otrăvii universale.
Atunci Mahadev, pentru a salva lumea, a băut otrava, iar gâtul i-a devenit indigo sau albastru din cauza acelei otrăvi.
Doar El a putut înghiți otrava fără urmări, câștigând atunci numele de Nilakantha.
El a salvat astfel lumea de la distrugere, dar a căzut în stare de inconștiență sub efectul puternic al otrăvii.
Mahadevi Durga a apărut ca Maa Tara și L-a luat pe Shiva în poală.
El a supt laptele de la sanii ei pentru a contracara otrava și și-a revenit.Această legendă este în legătură cu cea în care Shiva o oprește pe Kali dezlănțuită manifesându-se ca un copil.
Văzând copilul, instinctul matern Kali vine în prim-plan și atunci când ea îl hrănește cu laptele din sânii ei.
Ca pe Shakti Mahabhagwat, ea este cea care a creat prima sămânță din care a luat naștere întregul univers sub forma lui Narayana – Vishnu.
Ne vom raporta aici la Tara în varianta sa budistă
Tara este o zeiță tantrică adorată de practicanți ai budismului Vajrayana, fateta a Unicei Fiinte Supreme sau Dumnezeu, pentru a dezvolta anumite calități lăuntrice și pentru a înțelege atât învățăturile exterioare, dar și cele interioare și secrete despre compasiune și nuditate.
Tara este de fapt numele generic pentru un număr de Bodhisattvași cu aspect similar.
Cel mai cunoscute fațete ale Tarei sunt:
– TARA cea verde, (Syamatara) cunoscută sub numele de Buddha cu acțiune iluminatoare;
– TARA cea albă, (Sitatara), de asemenea, cunoscută pentru compasiune, viață lungă, de vindecare și liniște; de asemenea, este cunoscută sub numele de- satisfăcătoarea roții dorințelor sau Cintachakra;
– TARA cea roșie, (Kurukulla) un aspect feroce asociat ceea ce este bine pentru toti ce i ce fac parte din grupul spiritual;
– TARA cea neagră, asociată cu puterea;
– TARA cea galbenă, (Bhrikuti) asociată cu bunăstarea și prosperitatea;
– TARA cea albastră, asociată cu transmutarea mâniei;
– Cinttamani Tara, o variantă adorată pe scară largă în budismul tantric gelugpa, portretizată ca verde și de multe ori confundată cu Tara cea verde;
– Khadiravani TARA (Tara de pădure de salcâm), care a apărut lui Nagarjuna în pădurea Khadiravani de India de Sud.
Există, de asemenea, recunoașterea, în unele școli de budism a douăzeci și unu de manifestări ale Tarei.
Un text care slăvește cele 21 de manifestări ale Tarei este recitat în timpul dimineații în toate cele patru secte ale budismului tibetan.
În cadrul budismul tibetan Tara este privită ca un Bodhisattva al compasiunii care oferă o stare stenică caracterizată de activitate.
Ea este aspectul feminin al Avalokitesvara.
Tara este, de asemenea cunoscută ca Salvatoarea, ca o zeitate cerească ce aude strigătele de fiintelor care se confrunta cu probleme în samsara.
YANTRA
O importantă Mantra a Tarei este
Om TARE TUTTĀRE Ture Svaha.