Există Dumnezeu sau Sine esențial nemuritor în budism?
În opinia noastră, în budism, nu există o entitate divină suprapersonală și omnipotentă
similară conceptului de Dumnezeu în alte căi spirituale yoghine și religii abrahamice.<>
Acest lucru lasă un gol pentru Căutătorul autentic
pe care acesta îl umple tinzând să se raporteze
la diverse figuri importante din buddhism
ca fiind ființe omnipotente, nemuritoare și nesupuse devenirii.
Budismul se axează mai mult pe
eliberarea individuală din ciclul suferinței
și pe înțelegerea naturii suferinței
și a căii către eliberare.
În tradiția Theravada,
care este una dintre cele două mari ramuri ale budismului
(cealaltă fiind Mahayana),
nu există un concept centralizat al unui creator divin sau a unui Dumnezeu.
În schimb, învățăturile se concentrează pe
Calea Celor Opt Nobile Adevăruri
și conceptul Anatta (sau “Anatman” în sanscrită) – non-sinele.
Acesta sugerează că niciunul dintre elementele lumii
sau ale ființelor nu are o esență permanentă sau o entitate egoică eternă.
Anatta („nonsine”) reprezintă aici ideea
că nu există un “sine” permanent, individual și nemuritor
în ființele umane sau în lume.
Aceasta contrastează cu conceptele de Sine sau suflet permanent
din alte tradiții spirituale.
În budism, învățăturile Anatta subliniază
că TOATE componentele ființei noastre – fizice, mentale și emoționale – sunt efemere și interdependente.
Acest concept consideră ei că ar contribui
la înțelegerea naturii suferinței
și la eliberarea de atașamentul și iluzia de sine.
În budismul Mahayana
există conceptul de bodhisattva,
ființe iluminate care aleg să rămână în ciclul de renașteri
pentru a ajuta alte ființe să elibereze suferința.
Acești bodhisattva, cum ar fi Avalokiteshvara,
sunt adesea venerați și considerați modelele de compasiune și înțelepciune.
Cu toate acestea, bodhisattva nu sunt văzuți
ca fiind entități divine supreme,
ci mai degrabă ca ființe care au realizat înțelepciunea profundă
a naturii suferinței și a eliberării
și care aleg să rămână
pentru a ajuta pe alții să atingă aceeași eliberare.
<>
Ar putea fi Kalachakra un concept pentru Dumnezeu sau Ishvara ?
În cadrul tradiției Vajrayana, Kalachakra poate fi
o reprezentare a naturii ciclice
a timpului și universului
dar și și o divinitate tantrică sau un yidam,
adică o formă de meditație și de devoțiune în care practicantul
își imaginează sau se identifică cu această formă divină
pentru a realiza transformări interioare.
<>În această conotație, Kalachakra este perceput ca o divinitate
sau o formă de energie divină cu care practicanții intră în relație
pentru a cultiva calități iluminate
și pentru a elibera potențialul lor interior.
Totuși, în tradiția Vajrayana, aceste divinități sunt înțelese
mai mult ca simboluri ale aspectelor iluminate ale minții
și nu ca entități divine în sensul clasic al unui zeu omnipotent.
Așadar, Kalachakra poate avea atât o dimensiune de perspectivă cosmologică și filozofică,
cât și o dimensiune de divinitate tantrică,
în funcție de modul în care este interpretat și practicat în diferite contexte.
Kalachakra nu este un zeu omnipotent asemănător conceptului de Ishvara în Vedanta.
Kalachakra reprezintă o învățătură complexă și importantă în cadrul budismului tibetan,
în mod specific în tradiția Vajrayana tantrică.
Este adesea asociat cu Tantra Kalachakra,
un text care prezintă
un cadru vast de concepte filozofice, cosmologice și spirituale.
<>
Tantra Kalachakra conține învățături despre meditație, ritualuri, cosmologie și etică
și este adesea practicată ca un mijloc de a atinge iluminarea.
În budismul Vajrayana, simbolistica și practicile pot părea uneori intricate și pline de straturi,
dar principiile fundamentale nu includ o figură divină omnipotentă precum conceptul de Isvara în Vedanta.
În schimb, budismul Vajrayana se concentrează
pe realizarea naturii intrinsec iluminate din noi înșine,
utilizând diferite practici de meditație, vizualizări și ritualuri ca mijloace de transformare.
În general, budismul se concentrează
pe transformarea individuală și înțelegerea realității
așa cum pare la prima vedere,
fără a se baza pe un creator divin sau pe un Dumnezeu personal.
De aceea considerăm că aici această tradiție fascinantă
și cu multe rezultate spirituale a budismului Vajrayana
își atinge limitele, limite care am dorit din toată inima sa nu fi existat.
De ce? Fiindcă este o cale minunată, cu rezultate magnifice
ce pot fi – credem noi – la un moment dat umbrite și limitate de această perspectivă.
<, 225px" srcset="https://abhedayoga.ro/wp-content/uploads/2021/11/Layer-2-2-333x350.png.webp 333w, https://abhedayoga.ro/wp-content/uploads/2021/11/Layer-2-2-190x200.png.webp 190w, https://abhedayoga.ro/wp-content/uploads/2021/11/Layer-2-2.png.webp 706w" alt="" width="225" height="236" />
Acharya Leo Radutz,
fondatorul sistemului Abheda,
inițiatorul Revoluției OMului Bun