Vidul mental nu însemnă altceva decât absența oricărui gând și a oricărei perturbații vritti, oricât de fine.

NU este o stare în care nu putem gândi, putem și chiar mai bine decât înainte, este o stare în care nu dorim să gândim deoarece simțim că a gândi este ceva mai grosier și inferior stării în care ne aflăm.

Vidul mental nu  înseamă prostie sau blocaj mental ci capacitate mult mai inaltă decât gândirea, care i se supune, oricum, și prin care putem accesa Adevărul, Libertatea, Viața și Fericirea.

Dhumavati este a șaptea mare putere divină din cele 12 Maha Vidya și este reprezentată simbolic printr-o zeiță – o femeie specială și foarte în vârstă care este fie într-o stare de detașare și respingere a ceea ce este exterior fie, atunci când este reprezentată în mod corect, într-o stare extatică transcendentă.

Este foarte în vârstă fiindcă aceasta simbolizează faptul că vidul mental este transcendent, adică este dincolo de orice imanență, dar, foarte important, această femeie este fericită datorită extazului divin infinit ca durată și profunzime pe care îl trăiește și care este natura vidului mental, shunyata.

Semnificația numelui

Plecând de la etimologia cuvântului “dhuma”, care înseamnă “fum”, Dhumavati este “cea care este alcătuită din fum” sau “cea asemeni fumului”.

Ca urmare, numele său exprimă capacitatea ei de a acoperi cu un văl realitatea exterioară, comună, superficială, pentru ca noi să ne întoarcem atenția către noi înșine, către Sine. Ne ajută să ne orientăm către profunzimile noastre, către ceea ce este încă nemanifestat, transcendent.

Ea ne distrage atenția de la Samsara ( lumea manifestata în care trăim) și ne orientează către esența noastră eternă, imuabilă, inefabilă, adică Sinele Suprem Atman.

Semnificația reprezentării sale

Ea are o reprezentare puțin atrăgătoare,  ca o femeie în vârstă dar fericită, aparent lipsită de feminitate.

Această reprezentare semnifică starea ei de detașare perfectă față de lumea exterioară, de iluzie- Maya, și orientarea ei către Dumnezeu.

Ea ne eliberează de atașament și ne relevează adevarata realitate spirituală.

Ne ajută să ne învațăm lecțiile și să dezvoltăm virtuții spirituale, precum: detașarea, răbdarea, perseverența, iertarea.

Este imaginea unei femei văduve, ceea ce semnifică o stare în care principiul feminin care nu are nevoie de contrapartea sa masculină – aspectul de conștiință în exterior, deoarece trăiește permanent comuniunea cu Suprema Transcendență țn Sine.

Aceasta este o reprezentare a energiei transcendente, care conține toate posibilitățile de manifestare, dar nu este implicată in procesul creației. Ea ne poate aduce grația in vederea conștientizării acestor energii latente, nemanifestate, pe care, o data conștientizate, le vom putea manifesta cu ușurință.

Ea  este prezentată intr-o trăsură.

În  mâna stângă ține o sită, care semnifică capacitatea de a discerne intre iluzie si adevăr, iar cu mâna dreaptă face gestul care semnifică cunoașterea (chinmudra).

In alte reprezentari ține intr-o mână un bol de foc si un coș in cealaltă mână.

Focul simbolizează transformarea fulgerătoare prin calcinarea directă a impurităților și limitărilor.

Coșul, folosit pentru a separa grâul de pleavă, reprezintă capacitatea de discriminare între iluzie și adevăr.

Trăsura ei reprezintă vehiculul spiritual care este vidul mental shunyata care ne conduce fără efort către Realizare.

Dhumavati ne oferă posibilitatea de a ne orienta spre intrerior, spre Sine, ceea ce ne conduce la realizarea spirituala.

Ipostaze sau atribute ale sale

Este marea putere divină a vacuității, manifestă o lipsa de pasiune și uneori dezgust pentru lumea exterioară, ne ajută să trancendem toate fluctuațile mentale, conducându-ne  in starea de vid mental.

 Vidul este starea in care transcendem orice formă sau identificare cu ceea ce este manifestat. Dar, vidul nu înseamnă lipsa a orice, ci din contră, reprezintă realitatea spirituală profundă care este conștientă, este peste tot, este sursa a orice există. In starea de vid mental transcendem starea duala si apare identitatea dintre lume, noi si Dumnezeu.

Este  o Mare Inițiatoare, un ghid spiritual, fiind considerată cea mai bătrână și ințeleaptă dintre toate Maha Vidya. Ea deține cunoașterea perfectă, obținută în urma  multor experiențe grele de viața.

Prin raportarea la ea putem dobândi înțelepciunea și cunoașterea misterelor vieții și ale morții. Ne ajută să ne maturizăm spiritual prin asimilarea lecțiilor pe care viața ni le oferă.

Ea reprezintă ”intunericul” sau “obscuritatea”- resorbția în transcendență care ne ajută să vedem adevărul dincolo de aparențe.

Pe masura ce evoluam ne dăm seama că  adevărata cunoaștere sprituală nu are legatură cu mintea noastră obișnuită, cu capacitatea de a înțelege, ci cu a intra în contact cu adevărul prin raportarea la Sine. Așadar, nu ne mai identificam cu ființa noastră limitată , cu dorințele, plăcerile, fricile sau credințele noastre, ci ne detașăm de ele și ne conectăm cu infinitul din noi, care este omnișcient, omniprezent, omnipotent. Ne ajuta sa transcendem in acest fel suferința și ignoranța.

Ne face să fim mai conștienți de condiția noastră limitată, imperfectă, efemeră. Și, astfel, fiind conștienți de realitatea iluzorie, să depunem toate eforturile de a o transcende și de a ne identifica cu adevărata noastră natură, Sinele Suprem Atman, nelimitat, imuabil, infinit, cunoscând astfel adevarata fericire nonduală.

Prin comuniunea cu ea putem transcende cu ușurintă: suferința, frustrarea, singurătatea, inerția, confuzia, pesimismul, plictiseala,dezamagirea.

 Ajungem  să fim liberi și să cunoaștem adevărul.

Este asociata cu Marea Noapte( Maharatri) sau cu teribila noapte a ieșirii din iluzie, pe care o poate transcende și poate ajunge in vidul beatific.

Instrumente prin care ne putem  raporta la ea

Există mai multe modalități prin care ne putem raporta la ea, in funcție de atributele sau ipostazele sale pe care dorim să le amplificăm în noi.

  • Principala formă de identificare cu această putere transcendentă constă în a ne  ignora gândurile și a ne raporta la observator, ceea ce ne conduce in stare de vid și in starea ultima sat-cit-ananda( conștiintă, libertate, fericire nonduală), adică prin meditația fundamentală Anuttara.
  • Prin reflectarea asupra impermanenței vieții, a caracterului efemer a lumii exterioare ne putem, deasemenea, conecta la ea. Prin jnana yoga, discriminare între iluzie și adevăr.
  • Prin practici care ne ajută să ne trezim sufletul, ceea ce ne face să fim mai conștienți, să nu manifestăm mecanisme mentale, să avem o capacitate mare de discernământ și de a avea acces la adevăr.
  • Prin cultivarea stării de a fii ( Sat),in care doar observăm lumea așa cum este ea, fără să emitem judecăți.
  • O alta modalitate este lucrul cu yantra sa.

Acharya Leonard