Dhumavati – Marea putere divină a vidului mental – shunyata

În septembrie deschidem grupe noi Abheda Yoga Tradițională în București (21 sept), Iași (7 oct) și ONLINE !

https://alege.abhedayoga.ro/traditionala/

Te invităm pe canalele noastre de 📲 TELEGRAM https://t.me/yogaromania sau 📲 WHATSAPP https://chat.whatsapp.com/ChjOPg8m93KANaGJ42DuBt,
unde vei afla primul despre 🧘‍♂️ workshopuri, 📚 cursuri sau alte 🌺 evenimente Abheda.

Iar dacă spiritualitatea, cunoașterea ezoterică și transformarea fac parte din căutarea ta,
atunci hai în comunitatea Abheda!



Marile puteri divine sau dumnezeiești Dasa Maha Vidya

reprezintă un sistem de transformare transpersonală cu instrumente constând din

  • yantre
  • mantre
  • reprezentari iconografice simbolice – ce pot fi folosite ca o mandala sau o icoana de meditatie
  • și o metafizică asociată.

Aceste practici au ca scop final

realizarea supremă, mântuirea, moksha, eliberarea spirituală,
pentru a realiza trecerea fiintei de la finit la infinit,
de la ignoranta la cunoastere, de la ceea ce este trecator la ceea ce este netrecător,
de la imanență la transcendență
pornind de la iubirea, pasiunea si preocuparea ori, chiar, atasamentul
de lume, ceea ce este inca limitat.

Acestea sunt de fapt aspecte din viața firească a omului care,

desi încă „om al doririi”, caută nelimitarea, mântuirea sau …pe Dumnezeu,
pornind de la experiența Cunoașterii lumii.

Vidya inseamnă cunoaștere

iar asta va insemna, in final,
cunoașterea sau trăirea identității
cu Ființa Supremă sau Dumnezeu, Zeul Domn sau Zeul Suprem.

De aceea se spune că aceste Maha vidyas in număr de 10 sunt cu un capat in imanență, în manifestare sau in viața fireasca a omului
și cu un capăt in nemanifestare, in transcendență
sau in Dumnezeu ori ființa Supremă Unică.

Ele reprezintă un sistem complet

Aceste 10- asa-zise Zeițe reprezintă „360 de grade”,
cercul complet de trăiri umane care il pot conduce pe Căutător autentic
de la imanență la transcendență.

De aceea, indiferent de asemănarea vreunei Maha Vidya
cu una sau alta dintre zeitele hinduse,
ea se diferentiază absolut de acestea
prin rolul specific pe care il are in cadrul
sistemului celor 10 Mahavidya sau Dasa MahaVidya.

Ele sunt fațete diferite ale aceleiași zeițe unice

Dumnezeu in ipostaza sa feminină și, de aceea,
oricare dintre ele le conține pe toate celelalte,
dar manifesta mai mult sau mai ușor anumite specifictăți.

Este ca si cand privim o zeiță din stanga, din dreapta, de sus sau de jos,
observând si adorând mai intai anumite aspecte si nu altele
care sunt, in situatia respectivă, mai departe și mai mici in viziunea noastră.


Vidul mental

nu însemnă altceva decât absența oricărui gând și a oricărei perturbații vritti, oricât de fine.

NU este o stare în care nu putem gândi, putem chiar și mai bine decât înainte,
ci este o stare în care nu dorim să gândim deoarece simțim că a gândi este ceva mai grosier și inferior stării în care ne aflăm la momentul respectiv.

Vidul mental nu înseamă prostie sau blocaj mental ci capacitate mult mai înaltă decât gândirea, care i se supune, oricum,
și prin care putem accesa Adevărul, Libertatea, Viața și Fericirea.

Dhumavati este a șaptea mare putere divină din cele 10 Maha Vidya

și este reprezentată simbolic printr-o zeiță, o femeie specială și foarte în vârstă
care este fie într-o stare de detașare și respingere a ceea ce este exterior
fie, atunci când este reprezentată în mod corect, într-o stare extatică transcendentă.

Este foarte în vârstă fiindcă aceasta simbolizează faptul că vidul mental este transcendent,
adică este dincolo de orice imanență, dar, foarte important,
această femeie este fericită datorită extazului divin infinit ca durată și profunzime pe care îl trăiește și care este natura vidului mental, shunyata.

Semnificația numelui

Plecând de la etimologia cuvântului “dhuma”, care înseamnă “fum”, Dhumavati este “cea care este alcătuită din fum” sau “cea asemeni fumului”.
Ca urmare, numele său exprimă capacitatea ei de a acoperi cu un văl realitatea exterioară, comună, superficială, pentru ca noi să ne întoarcem atenția către noi înșine, către Sine.
Ne ajută să ne orientăm către profunzimile noastre, către ceea ce este încă nemanifestat, transcendent.
Ea ne distrage atenția de la Samsara (lumea manifestata în care trăim) și ne orientează către esența noastră eternă, imuabilă, inefabilă, adică Sinele Suprem Atman.

Semnificația reprezentării sale

Ea are o reprezentare puțin atrăgătoare, ca o femeie în vârstă dar fericită, aparent lipsită de feminitate.

Această reprezentare semnifică starea ei de detașare perfectă față de lumea exterioară, de iluzie – Maya, și orientarea ei către Dumnezeu.
Ea ne eliberează de atașament și ne relevează adevarata realitate spirituală.
Ne ajută să ne învațăm lecțiile și să dezvoltăm virtuții spirituale, precum: detașarea, răbdarea, perseverența și iertarea.

Este imaginea unei femei văduve, ceea ce semnifică o stare în care principiul feminin care nu are nevoie de contrapartea sa masculină – aspectul de conștiință în exterior,
deoarece trăiește permanent comuniunea cu Suprema Transcendență din Sine.

Aceasta este o reprezentare a energiei transcendente, care conține toate posibilitățile de manifestare, dar nu este implicată in procesul creației.
Ea ne poate aduce grația in vederea conștientizării acestor energii latente, nemanifestate, pe care, o data conștientizate, le vom putea manifesta cu ușurință.

Ea  este prezentată intr-o trăsură.

În  mâna stângă ține o sită, care semnifică capacitatea de a discerne intre iluzie si adevăr, iar cu mâna dreaptă face gestul care semnifică cunoașterea (chinmudra).

In alte reprezentari ține intr-o mână un bol de foc si un coș in cealaltă mână.
Focul simbolizează transformarea fulgerătoare prin calcinarea directă a impurităților și limitărilor.
Coșul, folosit pentru a separa grâul de pleavă, reprezintă capacitatea de discriminare între iluzie și adevăr.

Trăsura ei reprezintă vehiculul spiritual care este vidul mental shunyata care ne conduce fără efort către Realizare.

Dhumavati ne oferă posibilitatea de a ne orienta spre intrerior, spre Sine, ceea ce ne conduce la realizarea spirituală.

Ipostaze sau atribute ale sale

➡ Este marea putere divină a vacuității, manifestă o lipsă de pasiune și uneori dezgust pentru lumea exterioară, ne ajută să trancendem toate fluctuațile mentale, conducându-ne  in starea de vid mental.

Vidul este starea in care transcendem orice formă sau identificare cu ceea ce este manifestat. Vidul nu înseamnă lipsa a orice, ci din contră, reprezintă realitatea spirituală profundă care este conștientă, este peste tot, este sursa a orice există. În starea de vid mental transcendem starea duală si apare identitatea dintre lume, noi și Dumnezeu.

➡ Este o Mare Inițiatoare, un ghid spiritual, fiind considerată cea mai bătrână și înțeleaptă dintre toate Maha Vidya.
Ea deține cunoașterea perfectă, obținută în urma multor experiențe grele de viață.
Prin raportarea la ea putem dobândi înțelepciunea și cunoașterea misterelor vieții și ale morții.
Ne ajută să ne maturizăm spiritual prin asimilarea lecțiilor pe care viața ni le oferă.

➡ Ea reprezintă ”întunericul” sau “obscuritatea”- resorbția în transcendență care ne ajută să vedem adevărul dincolo de aparențe.

Pe masura ce evoluăm ne dăm seama că  adevărata cunoaștere sprituală nu are legatură cu mintea noastră obișnuită, cu capacitatea de a înțelege, ci cu a intra în contact cu adevărul prin raportarea la Sine.
Așadar, nu ne mai identificăm cu ființa noastră limitată, cu dorințele, plăcerile, fricile sau credințele noastre, ci ne detașăm de ele și ne conectăm cu infinitul din noi, care este omniscient, omniprezent, omnipotent. Ne ajuta să transcendem in acest fel suferința și ignoranța.

Ne face să fim mai conștienți de condiția noastră limitată, imperfectă, efemeră.
Și, astfel, fiind conștienți de realitatea iluzorie, să depunem toate eforturile de a o transcende și de a ne identifica cu adevărata noastră natură,
Sinele Suprem Atman, nelimitat, imuabil, infinit, cunoscând astfel adevarata fericire nonduală.

Prin comuniunea cu ea putem transcende cu ușurintă: suferința, frustrarea, singurătatea, inerția, confuzia, pesimismul, plictiseala și dezamăgirea.
 Ajungem  să fim liberi și să cunoaștem adevărul.

Este asociată cu Marea Noapte (Maharatri) sau cu teribila noapte a ieșirii din iluzie, pe care o poate transcende și poate ajunge in vidul beatific.

Instrumente prin care ne putem  raporta la ea

Există mai multe modalități prin care ne putem raporta la ea, în funcție de atributele sau ipostazele sale pe care dorim să le amplificăm în noi.

  • Principala formă de identificare cu această putere transcendentă constă în a ne ignora gândurile și a ne raporta la observator, ceea ce ne conduce in stare de vid și în starea ultima sat-cit-ananda (conștiintă, libertate, fericire nonduală), adică prin meditația fundamentală Anuttara.
  • Prin reflectarea asupra impermanenței vieții, a caracterului efemer a lumii exterioare ne putem, deasemenea, conecta la ea. Prin jnana yoga, discriminare între iluzie și adevăr.
  • Prin practici care ne ajută să ne trezim sufletul, ceea ce ne face să fim mai conștienți, să nu manifestăm mecanisme mentale, să avem o capacitate mare de discernământ și de a avea acces la adevăr.
  • Prin cultivarea stării de a fii (Sat),in care doar observăm lumea așa cum este ea, fără să emitem judecăți.
  • O alta modalitate este lucrul cu yantra sa.

YANTRA

Leo Radutz

2 thoughts on “Dhumavati – Marea putere divină a vidului mental – shunyata”

    1. Probabil e vorda ce cele 10 – adică dasa – Mahavidiya și cele 9 Mahadurga-Navadurga.
      Am scris undeva altfel?

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top