Ce este vidul mental – shunyata în yoga (emptiness, mindfulness, heartfullness) ?

Am deschis înscrierile la
o nouă grupă de Abheda Yoga si meditație
Cu Leo Radutz!
Din 15 septembrie - in Bucuresti si Online. CLICK pe link pentru detalii

https://alege.abhedayoga.ro/yoga-septembrie/

Este un concept interesant nondualist care se referă la faptul ca, atunci când se atinge starea de yoga, nu mai există gânduri, apărând așa-numitul vid mental al fericirii nonduale.

„Yoga Sutras” de Patanjali afirmă încă de la început
„ Yoga citta vritti nirodhah” ceea ce înseamnă „Yoga este încetarea tuturor fluctuațiilor mentale”.

Adică nu mai sunt gânduri, dar nu numai gânduri cum ne așteptăm…
ci orice fluctuații mentale.

Ce anume fluctuații mai fine decât gândurile cunoscute ar putea exista?

Emoțile, simbolurile, conceptele dar și mai fine decât acestea pot fi chiar simplele vibrații mentale ce sunt mai grosiere decât spanda – vibrația primordială a universului.

De fapt vidul mental al fericirii nonduale înseamnă că în conștiință nu există nicun fel de diferențiere, adică nu există, aparent, nimic, deși, paradoxal, conține totul.

Este un „gol plin”, nu un deșert, de aceea există și două cuvinte ce desemnează același lucru dar cu cuvinte aparent opuse:

„emptiness” și

„mindfulness” sau „heartfullness”.

Primul se referă la faptul că nu există niciun gând, nicio diferențiere, oricât de mică (abheda) iar al doilea și al treilea se referă la această misterioasă plinătate a stării de vid mental, a cărei natură este, de fapt,

sat-cit-ananda, adică pură existență (sat) – pură conștiință (cit) – pură fericire nonduală (ananda).

Adică Absolutul, Infinitul sau… chiar a fi una cu Dumnezeu.

În această stare, e adevărat, deci, nu mai avem niciun gând dar majoritaea oamenilor ar considera că pierd atunci cea mai importantă facultate umană – aceea de a gândi.

Ei bine, totul e greșit în această afirmație fiindcă

a gândi nu este cea mai importantă facultate umană și

nu pierdem nimic, fiindcă, dacă dorim, putem gândi.

Dar vom constata că, atunci când atingem această stare în meditație, că nu dorim să gândim, fiindcă nu merită să părăsim o stare atât de sublimă pentru a gândi ceva – poate doar dacă e o urgență – incendiu, explozie etc.

Altfel, cu adevărat nu merită să părăsim cu ușurință această stare, deși putem face aceasta oricând.

În budism „emptyness” sau „shunyata” ia, în explicații, forma realizării spirituale, a punctului terminus și aceasta este adevărat, de asemenea, fiindcă vidul mental este asociat cu realizarea spirituală ultimă.

Putem să distingem aici,  patru înțelegeri principale ale „vidului” shunyata:

(1) toate ființele simțitoare sunt goale de un Eu personalizat sau ego;

(2) toate lucrurile, indiferent de ce se întâmplă, sunt goale de propria lor existență inerentă sau intrinsecă, deoarece toate sunt relative la cauze și condiții, o viziune asociată în special cu Nagarjuna și școala budistă Madhyamika;

(3) fluxul conștiinței nonduale este gol de dualitate de tip subiect-obiect, viziunea Yogachara;

(4) natura de Buddha, care se află în interiorul tuturor ființelor simțitoare, este intrinsec și primordial goală de toate impuritățile, o noțiune mult dezbătută în budismul tibetan.

Prin meditațiile fundamentale din Abheda putem cunoaște direct vidul mental al fericirii nonduale dar putem și mai mult decât atât : să fim în sat-chit-ananda dar să putem gândi , în același timp.

Leo Radutz

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top