• Înscrierile la noi cursuri ABHEDA Yoga în București, Iași, Cluj, Brasov, Timisoara ...și în toată țara pentru începători se fac ACUM
  • pentru a primi informații si articole puteti trimite email-ul dv la abheda.yoga@gmail.com sau sms cu emailul dv. la 0788.377.773
  • suntem pe Facebook AICI
    • ...................Gataa ... citim ARTICOLUL....................

    Pratyabhijna este una dintre cele mai importante școlii ale șhivaismului casmirian din sistemul Trika. Există mai multe şcoli importante ale şivaismului casmirian, dar sistemul Trika le cuprinde pe cele ai elevate.

    Tradiţia shivaismului caşmirian

     Şhivaismul pare să fie cea mai veche cale spirituală a lumii, fapt atestat de săpăturile arheologice de la Mohenjo Daro şi Harappa care indica existenta sa chiar dincolo de calcolitic.

    Shiva reprezintă acea ipostază a divinului care se manifestă ca Mare Iniţiator sau Mare Salvator (Mântuitor) al fiinţelor limitate şi ignorante. Orice aspiraţie către starea de eliberare spirituală este adresată, de fapt, acestei faţete mântuitoare a Divinităţii, purtând numele de Shiva (“Cel bun şi blând”).

    Orice manifestare a Graţiei Divine, indispensabilă atingerii stării de eliberare spirituală, este strâns legată de Shiva.

    În India, există şase forme principale ale shivaismului, dintre care trei sunt esenţiale:

    * vira-shaiva, răspândit preponderent în zona centrală a Indiei;

    * shiva-siddhanta, în sud

    * advaita-shiva , cea mai pură şi elevată formă a şivaismului, în Caşmir (nordul Indiei).

    S-a transmis secole la rând, numai de la Maestru la discipol, “de la gură la ureche”. Prima lucrare fundamentală a shivaismului, atribuită lui Vasugupta (primul iniţiat al acestei căi spirituale, care a trăit între sfârşitul sec. al VII-lea şi începutul sec. al IX-lea d.C.) este numită Shiva Sutra şi este o culegere de aforisme lapidare şi complet ermetice pentru neiniţiat, care prezintă cele trei căi cardinale care conduc la eliberarea spirituală:

    * Calea lui Shiva sau calea constiintei (Shambhavopaya)

    *Calea lui Shakti sau Calea Energiei (Shaktopaya)

    * Calea fiinţei limitate (Anavopaya)

    Vasugupta menţionează că nu el a scris Shiva Sutra, ci a găsit-o scrisă pe o stâncă care s-a ridicat din apă şi care s-a scufundat din nou sub ape, după ce a citit şi memorat ceea ce era scris pe ea.

    Întreaga tradiţie (shastra) shivaită scrisă se poate împărţi în trei părţi:

    *  Agama Shastra – privită ca fiind o revelaţie directă de la Shiva (Dumnezeu). Cuprinde lucrări ca: Shiva Sutra, Malinivijaya Tantra, Vijnana Bhairava Tantra, etc.

    * Spanda Shastra – conţine elementele doctrinare ale sistemului. Principala lucrare din aceasta categorie este opera lui Vasugupta – Spanda Karika.

     * Pratyabhijna Shastra – conţine lucrări de ordin metafizic, având un înalt nivel spiritual (fiind şi cea mai puţin accesibilă). În această categorie cele mai importante sunt lucrările Ishvara Pratyabhijna a lui Utpaladeva şi Pratyabhijna Vimarshini, un comentariu al primeia. Există mai multe şcoli importante ale shivaismului, cele mai elevate fiind grupate în sistemul Trika.

    Aceste ramuri ale tradiției filozofice și spirituale shivaite au fost genial sintetizate și unificate de cea mai ilustră personalitate, maestrul eliberat Abhinavagupta.

    Principalele școli ale șhivaismului kașmirian

     Trika cuprinde mai multe şcoli spirituale:

    • Krama – în sanscrită “proces”, “ordonare”, “succesiune ordonată”.
    • Kaula (Kula) – în sanscrită “comunitate”, “familie”, “totalitate”.
    • Spanda – termen care denumeşte Suprema Vibraţie Dumnezeiască Creatoare.
    • Pratyabhijna – termen care se referă la recunoaşterea directă a Esenţei Dumnezeieşti.

    Cuvântul “trika” înseamnă în limba sanscrită “trinitate” sau “treime”, sugerând ideea că absolut totul are o natură triplă, manifestata prin: Shiva– aspectul de constiinta, Shakti– energia creatoare fundamentala si Anu– individul, proiectial limitata a Sunelui Suprem Atman.

    Shivaismul caşmirian are influenţe tantrice

    În șhivaismul cașmirian regăsim, așa cum este și în tantra, ideea fundamentală a legăturii tainice dintre tot și toate, dintre diferite aspecte ale creaţiei, ca un model holografic al universului.

    Astfel, întregul univers este o gigantică reţea de rezonanţe virtuale care se stabilesc între fiecare punct (“atom”) al Universului şi toţi ceilalţi “atomi”. Cunoscând în profunzime un singur aspect (“atom”) al Universului, se poate cunoaşte totul, întregul Univers, deoarece totul este rezonanţă.

    Semnificația numelui sintetizează filozofia școlii

    Numele școlii Pratyabhijna este derivat de la numele textului șhivait, scris în sanscrită de marele maestru eliberat Utpaladava, în jurul anului 1000 îdh. Numele acestei lucrări este “Ishavapathyabijnakarika”( aforisme despre recunoașterea directa a lui Demnezeu în noi înșine).

    Utpaladeva( sau Utpala) este un model divin desăvârșit, care a acumulat cunoștințe mistice profunde impulsionat de iubirea sa nemărginită de Dumnezeu, dorința de cunoaștere și transformare.

    El afirmă că eliberarea spirituală supremă este în esență o recunoaștere totala și ireversibilă a faptului că adevarată noastră identitatea este eternă, imuabilă și inefabilă.

    Omul trăieste în suferință și limitare pentru că a uitat adevărata sa identitate.Dar poate iesi din samsara printr-o cunoaștere directă și spontană a naturii sale esențiale, prin recunoașterea spontană a identității sale cu Sinele Suprem Atman.

    Această revelație este o manifestare totală și copleșitoare a harului divin. Ea are loc numai atunci când toate condițiile necesare au fost pe deplin manifestate în ființa umana. Putem ajunge să îndeplinim aceste condiții prin practică spirituală intensă, consecventă și prin urmarea etapelor sucesive ale căii spirituale, prin depășirea momentelor de hiatus. În aceste momente de hiatus apar diverese dificultăți sau teste spirituale, pe care este necesar să le trecem pentru a putea progesa. Toate aceste duc la salturi calitative în urma acumulărilor cantitative.

    În felul acesta aspirantul ajunge să cunoască realitatea supremă, și anume că, există o identitate între el, lumea exterioară și Dumnezeu.

    Aceasta este filozofia care stă la baza acestui sistem.

     “Pratyabhijna” înseamnă “ a-ți recunoaște, a-ți realiza în mod spontan Sinele înca odata” sau “recunoașterea, reamintirea naturii noastre divine”.Înseamna să realizam cine suntem cu adevarat si sa ne regasim pe noi insine.

    Pe aceasta cale nu există “upaya”, adică mijloace, modalități sau instrumente de transformare, ci cultivarea unor atitudini interioare pentru a trezi fulgerator Conștiinta Divină din noi.

    Mai este numită și “calea cea ușoară și foarte scurtă”, fiind acesibilă pentru foarte puține ființe foarte elevate.

    yovikalpamidamarthamandalam

    pashyatisha nikhilam bhavadvapuh

    svatmapakshaparipurite jagat

    yasya nitya sukhinah kuto bhayam

                                       (Shivastotravali XIII.16)

    O, Doamne, cel care vede (recunoaște) întreaga lume obiectivă ca conștiință pură non-relațională. Astfel, identificarea conștiinței individuale cu Conștiința universală și, prin urmare, atingerea Fericirii divine, de unde sau de cine trebuie să se sperie? „

    Marii maeștrii ai acestei școli

    Utpaladeva

    Utpaladeva, cunoscut şi sub numele de Utpala sau Utpalacharya, a trăit la sfârşitul sec. al IX-lea şi începutul celui de-al X-lea d.C. (aprox. 900-950).

    El este fondatorul şcolii Pratyabhijna.

    Unul dintre discipolii săi a fost Lakshanagupta, cel care a fost la rândul său ghidul spiritual al marelui maestru Abhinavagupta.

    Unul dintre discipolii săi a fost Lakshanagupta, cel care a fost la rândul său ghidul spiritual al marelui maestru Abhinavagupta.

    A fost, alături de Abhinavagupta, unul dintre cei mai importanți maeștrii ai școlii Pratyabhijna.

    O lucrare reprezentativă a sa este poemul “Shivastotravali”, care a fost scris după o perioadă de intense și adânci stări de extaz dumnezeiesc(samadhi). Acest poem este o oglindă a trărilor sale spirituale excepționale.

    Abhinavagupta

    Abhinavagupta ( cca 920– 1020  e.n. ) a fost unul dintre cei mai importanți maeștri ai sivaismului din Kashmir, fiind cel care a condus această școală și pe discipolii săi, către culmile desăvârșirii spirituale.

    Personalitate marcantă, care a exercitat o puternică influență asupra culturii indiene timpurii. Aptitudinile sale deosebite s-au manifestat în domeniile muzicii, poeziei, dramaturgiei, fiind totodata un filozof, mistic și estetician.

     Diverși savanți l-au evaluat ca fiind “strălucit și sfânt ”, o culme a dezvoltării șhivaismului din Kașhmir.

    Despre marele înţelept Abhinavagupta se spune că a fost o manifestare a lui Shiva.

    Abhinavagupta rămâne unic prin sinteza magistrală realizată asupra tuturor viziunilor şi teoriilor de până la el, oferindu-le o perspectivă mult mai vastă, profund spirituală.

    Se spune că, la un moment dat, a plecat împreună cu un mare grup de discipoli într-o peşteră pentru a medita şi nu s-au mai întors niciodată.

    Continuatorul lui Abhinavagupta a fost Kshemaraja, discipolul său direct  cel mai important. Apoi, treptat, tradiţia secretă a shivaismului s-a stins în Caşmir. Ea a mai înflorit puţin, la vreo 300 de ani după aceea, în sudul Indiei, unde au trăit câţiva mari iniţiaţi: celebrul Jayaratha, care a concentrat magistral Tantraloka, precum şi vizionarul Bhattanarayana.

    Maheshvarananda

    Goraksa, autor al poemului Maharthamanjari, a fost supranumit Maheshvarananda-beatitudinea Domnului Shiva –Stăpânul universului, de către Maestrul său, Mahaprakasa, în momentul iniţierii sale.

    Lalla

    Lalla este una dintre acele fiinţe binecuvântate, care au atins starea de eliberare supremă în timpul vieţii.

    Numită Lalleshvari de shivaiţi şi Lal Didi sau Ded de musulmani, yoghina a trăit în sec. al XIV-lea, contemporană cu marele sufit Sayyid´Ali Hamadan, cel care în 1380 a convertit Kashmirul la islamism.

    Hassan, un binecunoscut istoric târziu al Caşmirului, ne spune că:
    Această sfântă este cunoscută sub multe nume, cum ar fi: Lalla-ded, Lalla-moj, Lalleshvari etc. Ea s-a născut în secolul al 8-lea hijri, în satul Sempore, în casa unui pandit caşmiri. Data şi ziua naşterii sale nu sunt exact cunoscute. Încă din fragedă copilărie, calea ei s-a conturat ca fiind neobişnuită. Ea auzea voci şi avea viziuni spirituale.”

    Numele de Lalla, purtat de Yogeshvari, provine etimologic de la prefixul „lal”, un derivat caşmirian al cuvântului sanskrit „lalasa” însemnând dorinţă, aspiraţie înflăcărată, a tânji după, a căuta, a obţine.

     Ea a fost numită Lalla sau Lalla-ded deoarece era o căutătoare înflăcărată a Adevărului, care a atins starea de yoga, de fuziune plenară, identificatoare, cu Absolutul încă în timpul vieţii sale pe pământ.

    Bhattanarayna

    Bhattanarayna, cunoscut și sub numele de Nishanarayana, a fost un savant și scriitor sanscrit care a trăit înainte de 800 d.hr.

    Dintre  lucrările sale mai importante amintim de  The Plaiting of the Braid, care se bazează pe a doua și a opta carte din Mahabharata și prezintă episoade din marea luptă din Kurukshetra.

     Este autorul poemului iniţiatic de o mare profunzime: “Stavacintamani” (Sanctuarul de taină al Nestematei Iubirii Divine.

    Vasugupta

    Vasugupta a fost un autor din secolul al IX-lea, cel mai cunoscut pentru scrierea Shiva Sutras, un text important în tradiția Advaita a Shaivismului din Kashmir.
    Nu sunt cunoscute detaliile vieții lui Vasugupta.

    În tradiția Shaiva, se crede că Vasugupta și-a acumulat cunoștințele și recunoașterea prin realizarea directă.

    Somananda

    Somananda (875–925 CE)  a fost unul dintre profesorii Shaivismului din Kașmir, discipolul al lui Vasugupta.

    A fost autorul lui Shiva Sutra, unul dintre textele fundamentale ale Shaivismului.

    Împreună cu Bhaṭṭa Kallaṭa  a structurat într-un mod riguros și logic conceptele shivaismului.

    Bhatta Kallata, autorul Spandei Karika”, a fost contemporan cu Somananda și a fost și un discipol al lui Vasugupta

    Există un mit in legatura cu originea lui Somananda. El a susținut că este descendent al înțeleptului Durvasa, care a primit de la Shiva misiunea spirituală de a menține vie tradiția și secretele Shaivismului Agamic. Se spune că Durvasa și-a creat fiul, Tryambaka, direct din minte (într-un mod similar cu crearea Atenei direct din mintea tatălui ei, Zeus, în mitologia greacă). La rândul său, Tryambaka a creat și un fiu direct din mintea sa. Aceasta a continuat timp de 15 generații terminând cu tatăl lui Sangamaditya, care a luat o femeie ca soție. Apoi, au mai rămas încă trei generații până în Somananda.  

    Deci, Somananda revendică o strămoșire spirituală divină.

    Swami Brahmacharin Lakshman

     Ultimul continuator al tradiţiei şivaite a Caşmirului a fost Swami Brahmacharin Lakshman (Lakshmanjoo), care a trăit până în 1992.

    Filmul despre Abheda Yoga Academy si Kundalini varianta rezumată - (20 min) Dacă doriți, AICI puteți găsi filmul intreg...