Drukpa Kunley – “iluminatul excentric” sau ”nebunul înțelept”

Buddha Drukpa Kunley a fost unul dintre cei mai mari sfinți ai Tibetului,

cunoscut ca “înțeleptul nebun “ sau “iluminatul excentric”,

datorită comportamentului său neconvențional și a umorului obscen prin care reușea “ să ii elibereze pe oamenii de gândirea religioasă dogmatică și de limitare”.

“Ceea ce fac eu nu este modul meu de a fi, ci este modul în care îmi transmit învățătura.”

“Renunțarea lipsită de griji, o compasiune uriașă, lipsa totală a inhibiției, utilizarea inteligentă a terapiei șocului, lacrimile și râsul sunt caracteristicile specifice ale Nebunul Divin.”

Maeștrii săi

Naljorpa Drupka Kunley provine dintr-o familie de rang înalt, având o veche tradiție spirituală.

A fost un copil extrem de precoce, amintindu-și perfect viețile anterioare.

El stăpânea foarte bine practica meditației, făcea exerciții de respirație și singura sa preocupare era yoga.

A fost primit în ordinul călugărilor de către JEKHYEN RABPA din ZHALU.

Călugărul SONAM CHORPA l-a învățat budismul tantric si cunoașterea secretă a mantrelor,

în timp ce de la GYALWONG JE, a învățat doctrina completă a tradiției DRUPKA.

A avut mai mulți maeștri de la care a asimilat comoara secretă a inițierii.

Făcând o sinteză a  înțelesului tuturor învățăturilor orale pe care le-a primit, el a descoperit cheia realizării complete:

Fii conștient și stăpânește-ți mintea!”

Drukpa Kunley a atins măiestria pe calea sa spirituala la varsta de 25 de ani.

Avea o capacitate desăvârșită de a-și schimba forma, de a prezice viitorul și de a materializa cu ușurință orice dorea.

Sunt mai multe scrieri ale miracolelor înfăptuite de el.

Iată una dintre acestea, in care este căutat pentru a plăti un tribut și iată cum el se comporta intr-un mod care ii este caracteristic:

Un mesager l-a adus la castel pe Kunley.

   “Tu ești nebunul numit Drupka Kunley, nu-i așa?”, a jubilat șeful.

“Tu, omule din Ralung!

Ai uitat că fiecare dintre noi obișnuiește să-i plătească lui YANDROK NANGKARTSE un yak și nouă oi ca taxă,

și că de asemeni ai de plătit taxa de o oaie și lână lui TSE CHEN?

Pentru tine, nu există nici o dovadă că ți-ai fi plătit taxa.

În loc să-mi mulțumești că te-am lăsat în pace până acum, tu ai omorât și mi-ai mâncat căprioara mea la Mânăstirea Galden, și sfătuiești oamenii numai către rele.

Va trebui să-mi plătești neapărat, mâine, carnea de la o sută de animale ca taxă.

   “Vei fi plătit în funcție de socoteala virtuților și viciilor tale de către YAMA,

Zeul Morții, care în mod imparțial reflectă karma tuturor ființelor din cele șase tărâmuri în oglinda sa clară”, i-a spus Lama.

“Oricum, dacă zici că mâine vrei să ai carne, lasă-ți porțile deschise dimineață “.

După ce el a plecat, oamenii au fost uimiți de cum va putea el să îndeplinească o asemenea sarcină.

“Precis că va fura animale”, și-au spus ei.


“Nu contează cum va face, atâta timp cât eu voi primi carnea”, a spus conducătorul.

Lăsați porțile deschise mâine dimineață.”

Când soarele apăru ziua următoare de după munții din Est,

o mare larmă și înjurături s-au auzit apropiindu-se din direcția Văii Gyangtse,

și Lama a fost văzut mânând înaintea sa o sută zece căprioare din Galden. 

“Aici este taxa ta de carne!”, a strigat Lama către șef.

“Ia-o dacă vrei.

Eu nu ți-o voi mai putea da mâine, dar astăzi poți avea atât de multe animale câte sunt în Tibet.

Dacă tu nu le vrei, eu le voi trimite în Paradis.

Acesta este ordinul Zeului Morții”.

“Drupka Kunley, nebunule!

Tu sau ești un diavol încarnat, sau ești emanația unui BUDDHA.

Să aduni căprioarele în turmă ca pe oi e într-adevăr un miracol, dar oricum eu nu primesc taxa de carne în animale vii.

Mie îmi trebuie cadavrele lor”, i-a spus șeful.

“Asta nu e o problemă”, a spus Lama, și a început să taie capetele căprioarelor.

După ce le-a omorât, a început să le jupoaie, stivuind cadravele însângerate într-o grămadă.

Conducătorul s-a înfricoșat. “Ajunge! Ajunge!” a strigat el.

“Nebunule Drupka Kunley, am făcut o mare greșeală!

În viitor nici tu nici descendenții clanului Drupka nu vor mai trebui să plătească taxa de carne TSANG.

Ia carnea de aici și vinde-o în piață și eliberează spiritele acestor animale!

  “Ieri ne-ai spus că ai nevoie de taxa de carne, așa că eu am condus încoace aceste animale.

Acum tu îmi zici că nu le vrei. în acest caz, animalele se pot reîntoarce la Galden”.

El a pocnit din degete și a strigat: “Duceți-vă acasă!”

Cadavrele s-au ridicat, și-au găsit fiecare câte o piele și un cap, deși unele animale mici au luat capete mari, și unele animale mari au luat capete mici și au fugit înapoi spre Galden.

Chiar și astăzi mai pot fi văzute specii ciudate de căprioare cu capete nepotrivite în jurul Galdenului.

 Conducătorul, ofițerii și servitorii săi au fost cuprinși de o adâncă devoțiune și fețele le erau scăldate în lacrimi.

Ei au îngenunchiat în fața lui Lama, cu palmele unite în rugăciune.

Conducătorul a spus:

Kunga Legpa, refugiu unic al ființelor!
Norii din Sud aflați la înălțime în mijlocul verii
Sunt ignoranți asupra răsăritului și apusului Soarelui;
Ne închinăm la picioarele lui Drupka Kunley, Domn al Tuturor Ființelor.

A urmat calea tantrică a unor maeștrii cu realizări excepționale: Milarepa, Marpa, Naropa, Tilopa.

Deși maestrul său, Milarepa, a fost un celibatar, Drukpa Kunley  a relevat prin poezie, cântec, dans, umor si amor că adevărata natură a lumii manifestate – Samsara, este in esența aceeași cu transcendența – Nirvana.

El nu a ales renunțarea sau negarea vieții, ci din contra,

a văzut viața însăși ca pe o cale spirituală, folosindu-se de dorință, emoție și sexualitate pentru a se trezi spiritual și pentru a ajunge la realizarea supremă.

Viața sa a fost  impregnată de sacru, de autentic, fiind liber de orice limitare,ca urmare nu manifesta un comportament rigid, influențat de convenții sociale. Deaceea, oamenii îl pot percepe ca fiind excentric sau lunatic.

Este un exemplu viu de libertate, adevăr si iubire, amintind in orice clipă ca omul este o ființă divină. O astfel de ființă este cunoscută și cu numele de AVADHUTA, ceea ce semnifică:

A – Imuabil – Akshara

Va – Excelentul – Varenya

Dhu – cel care scutură cătușele lumii

Huta – „Tu esti acolo” – TAT TWAM ASI

O  ființa  realizată simte viața ca pe o Creație Divina sau Jocul Divin (LILA).

Cum este descris “ înțeleptul nebun” în SIDDHA-SIDDHANTA-PADDHATI , unul dintre cele mai timpurii texte hatha-yoghine:

Cel care permanent se rotește complet chiar în centrul său
Şi care privește lumea cu calm neclintit
El este numit un AVADHUTA

Cel care permanent se rotește complet chiar în centrul său
Şi care privește lumea cu calm neclintit
El este numit un AVADHUTA

Acela care este ferm stabilit în Lumina sa proprie,
Care este Lustrul naturii Celui Strălucitor, cel care se bucură
In lume prin joc – el este numit un AVADHUTA

Cel care uneori se bucură, iar alteori renunță,
Uneori este gol sau asemănător unui demon, alteori e rege
Si alteori are comportări alese
El este numit un AVADHUTA.

A fost cunoscut ca „sfantul a 5000 de femei” sau „sfantul fertilitatii”.

Drukpa Kunley a arătat că celibatul nu era necesar pentru a fi luminat. 

A avut o înțelegere profundă asupra existentei, prin raportarea la ființa de sex opus ca la o ființa divină și prin  miracolului de a trăi interacțiunea amoroasa ca fiind o grație, prin care putem cunoaște adevarata libertate spirituală.

Legenda legăta de cultul fertilității și simbolul  lingamului

In această legendă se povesteste despre cum Drukpa Kunley a învins un demon  și l-a făcut adept.

Legenda spune că un demon pe nume Loro Duem îi îngrozea pe localnici controlând pe ambele părți ale munților de la Dochula Pass și nimeni nu a reușit să-l invingă. Așa că, oamenii l-au rugat pe Lama Drukpa să îi ajute  să scape de demon.

Se spune că, pentru a lupta cu demonul, Lama Drukpa s-a transformat într-un câine cenușiu și a fugit în vârful unui munte.

A urmărit demonul pe care l-a prins si cu care s-a contopit intr-o interacțiune amoroasă, in urma căreia demonul l-a acceptat ca stăpân și i-a devenit discipol. Acesta este locul unde se află astăzi templul Chimi Lhakhang, cunoscut pentru puterea de a conferi fertilitatea. După acest eveniment, satul Punakha a început să venereze motivul penisului ca simbol divin protector și a început practica pictării lui pe pereții templului.

Calea “nebunului divin”  sau “înțelepciunii divine”

Aceasta cale a “nebunului divin”  sau “înțelepciunii divine” abordează metode neconvenționale pentru a învăța oamenii sa privească toate lucrurile ca fiind sacre. Cuprinde acțiuni care pot părea bizare sau „nebunești”, dar fac parte, de fapt, din disciplina practicantului către propria sa eliberare, precum și spre eliberarea celorlalți.

Este o cale grea, dar si cea mai rapidă cale spre realizarea spirituală. Deaceea, este esențial ca discipolul să aibă  o încredere de neclintit in Maestrul său, căruia să i se abandoneze total, să fie dispus să iasă din zona de confort și să accepte cu detașare confruntarea cu situații imprevizibile și neobișnuite.

Filozofia acestei căi ne este relevată in “Nebunul divin”, biografia marelui maestru, una dintre cele mai importante cărți de introducere in cea mai înaltă învățătură a tantrismului.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top