Bhairava, ipostaza teribilă a lui Shiva “Protectorul”

Bhairava, ipostaza teribilă a lui Shiva "Protectorul"

In perspectiva spirituală yoghină nondualistă
orice zeu nu este altceva decât o fațetă diferită

a aceleiași unice Ființe supreme,
desemnat cu denumirea de
brahman – Ființa supremă fără atribute.

Mai mult decât atât
paradigma Abheda in legătură cu acest aspect
este faptul că Ființa Supremă,
pe care oamenii o desemnează cu numele de Dumnezeu este – mai ales –

manifestarea infinitului sau omnipotenței

din esența noastră ultimă, Sinele Suprem esențial și nemuritor.

……………………………

Bhairava este o fațetă a unicei Ființe Supreme – Dumnezeu

care manifestă preponderent aspectul de transcendență

și din acest motiv este perceput ca fiind teribil.

De fapt este un protector al celor bine intenționați și deschiși către evoluția spirituală

față de cei cei răi care au reavoință și aleg conștient calea căderii.

Bhairava sau Kala Bhairava este un ishwara shaivit și zeu Vajrayana,

adorat deci de hinduși și budiști.

În Shaivism, el este un avatar al lui Shiva

asociat cu resorbția manifestării și cu transcendența supremă.

În sistemul Trika, Bhairava

reprezintă Realitatea Supremă,

sinonim cu Para Brahman.

În general, în hinduism, Bhairava este numit și
Dandapani (cel care „ține” bastonul – danda –

în mâna lui pentru a pedepsi pe păcătoși,
și Swaswa, adică “Cel al cărui vehicul este un câine”.

În budismul Vajrayana el este considerat

o emanație teribilă a lui boddhisatva Manjusri
și numit și Heruka, Vajrabhairava și Yamantaka.

Atributele simbolice ale lui Bhairava sunt

tridentul Trishula, Khaṭvaṅga, sabia Kapala, secera Kabalam, lațul Vajra, arcul Pinaka, săgeata Pashupatastra, Pestle și Damaru.

El este venerat în toată India, Nepal și Sri Lanka, precum și în budismul tibetan.
Bhairava înseamnă „formă teribil de înfricoșătoare”.
Este cunoscut și ca „Cel care distruge frica”.

El își protejează adepții de dușmani îngrozitori, lăcomie, poftă și mânie.

Acești dușmani sunt periculoși, deoarece pot bloca evoluția spirituală.

Există și o altă interpretare:
Bha înseamnă creație,
ra înseamnă susținere și
va înseamnă distrugere sau resorbție.

Prin urmare, Bhairava este cel care creează, susține și dizolvă lumea.

 

Sub forma lui Kala Bhairava se spune că Shiva

păzește fiecare dintre Shaktipeeth.
Acestea sunt temple ale lui Dumnezeu Femeie sau Zeiță – Shakti
clădite în spațiile de pe Terra unde se connsideră că
au căzut pe pământ bucăți din trupul Marii Zeițe.
Fiecare Shaktipeeth este însoțit de un templu dedicat lui Bhairava.

Templele Kala Bhairava pot fi găsite și în jurul Shaktipeeths. Se spune că Shiva a alocat sarcina de a păzi fiecare dintre cele 52 de Shaktipeeth unui singur Bhairava.

Există 52 de forme de Bhairava, care sunt considerate o manifestare a lui Shiva însuși.

 

Deoarece Bhairava a fost astfel creat de Shiva, se spune că el este unul dintre fiii lui Shiva.

Cele opt manifestări ale lui Bhairava – Ashta Bhairava sunt :
Asithanga Bhairava – îmbunătățește energia creativă și oferă prosperitate
Ruru Bhairava – susține înfrângerea inimicilor
Chanda Bhairava – crește încrederea în sine
Krodha Bhairava – oferă aptitudinea de a lua decizii corecte esențiale și vitale
Unmatha Bhairava – ne ajută să îmbunătățim controlul asupra vorbirii
Kapala Bhairava – ne ajută să eliminăm acțiunile neproductive sau care sunt un balast
Bheeshana Bhairava – combate negativitatea și învinge spiritele rele
Samhaara Bhairava – „arde” karma si uneori „sterge” rezultatele nedorite ale unor decizii greșite din trecut.
Kala Bhairava este conceptualizat ca Guru-Nath (Învățător și Maestru) al zeității planetare Shani (Saturn).”

 

Momentul potrivit pentru a te adresa lui Bhairavi este miezul nopții.
La miezul nopții se spune că Bhairava și consoarta lui Bhairavi
vor oferi darshan devotaților lor,
adică se vor manifesta într-un fel „simțibil” în ființa lor.

Cel mai potrivit moment este în fiecare vineri la miezul nopții.

Există opt tipuri de flori și frunze folosite în archana la Bhairava.

 

Unele forme de Bhairava sunt gardienii celor opt puncte cardinale.

Sunt 64 de Bhairavas.

Acești 64 de Bhairava sunt grupați în opt categorii și fiecare categorie este condusă de un Bhairava major.

Cei opt Bhairava majori sunt numiți Aṣṭanga Bhairavas.

Ashta Bhairava controlează cele opt direcții ale acestui univers.

Fiecare Bhairava are șapte subBhairava sub el,

însumând 64 Bhairava.
Toți Bhairava sunt conduși

și controlați de Maha Kala Bhairava,

altfel cunoscut sub numele de Kala Bhairava,

care este conducătorul suprem al timpului acestui univers,

conform unor scripturi tantrice Śaiva ( āgamas ).

Bhairavi este consoarta lui Kala Bhairava.

Se spune că cei opt Bhairavas reprezintă cinci elemente, adică akasha, aer, foc, apă și pământ și celelalte trei fiind soarele (metaforic), luna (metaforică) și ātman.
Fiecare dintre cei opt Bhairava este diferit în aparență,
are arme diferite, vāhana (vehicule) diferite
și își binecuvântează devoții cu opt tipuri de bogăție reprezentând Ashta Lakshmis.

 

Devoțiunea continuă către Bhairava îl conduce pe adorator

la un Guru sau maestru spiritual autentic,
dacă nu au găsit încă această șansă spirituală.

Există mantre separate pentru toți cei opt Bhairavas.

Bhairava este invocat ca protector și el păzește cele opt direcții ale universului.

În templele Shiva, când templul este închis, cheile sunt plasate înaintea lui Bhairava.

 

Bhairava este, de asemenea, descris ca protectorul femeilor.
El este descris ca protectorul celor timizi.

În general venerarea lui Bhairava oferă prosperitate, succes și descendență bună,

previne moartea prematură și oferă soluții la datorii și pasive.

Diversele forme de Bhairava sunt ipostaze ale lui Shiva, care este numit Maha Bhairava.

 

Sistemul Trika

numește Realitatea Absolută ( Para Brahman )

drept Bhairava.

Tantra Vijnana Bhairava este un text cheie Tantra al Sistemului Trika.

Bhairavi, contrapartea sa îi cere lui Bhairava să dezvăluie esența căii către realizarea celei mai înalte realități.

În răspunsul său, Bhairava descrie 112 moduri de a intra în starea universală și transcendentală a conștiinței.

Referințe la acesta apar în literatura de specialitate Trika, Shaivism Kashmir,

indicând faptul că este considerat un text important în școlile de filozofie Kashmir Shaiva și Trika.

 

Budismul

l-a adoptat și pe Bhairava ca zeitate și dharmapala sau protector al dharmei.

Diferitele forme budiste ale lui Bhairava (numite diverse Herukas, Vajrabhairava, Mahākāla și Yamantaka ) sunt considerate zeități feroce și yidams (zeitate meditațională tantrică) în budismul tibetan.

Ei au, de asemenea, propriul set de tantre budiste, tantrele Vajrabhairava.

Conform tradiției tibetane, aceste tantre au fost dezvăluite lui Lalitavajra în Oddiyana în secolul al X-lea. Aceste texte joacă un rol deosebit de important în tradițiile Sarma (noua traducere) ale budismului tibetan, în special în rândul școlii Gelug, unde Vajrabhairava este una dintre cele trei practici centrale de yoga tantra cele mai înalte ale liniei.

Din această cauză, este populară și în Mongolia ca zeitate protectoare și a fost, de asemenea, populară printre Manchus. Zeitatea este, de asemenea, esențială pentru budismul Newar.

 

Practicile tantrice asociate cu Bhairava se concentrează

pe transformarea furiei și a urii în cunoaștere spirituală.

Bhairava este descris ca fiind
ornamentat cu o serie de șerpi răsuciți, care servesc drept cercei, brățări, glezne
și fir sacru ( yajnopavita ).
Poartă o piele de tigru și un șorț ritual compus din oase umane.
Bhairava are un câine ( Shvan ) ca vahana divină (vehicul).
Bhairavi este un aspect teribil al Supremei Devi
care este practic imposibil de distins de Kali, cu excepția identificării ei particulare ca consoarta lui Bhairava.

 

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top