Bhairava, ipostaza teribilă a lui Shiva „Protectorul”

Bhairava, ipostaza teribilă a lui Shiva "Protectorul"

Bhairava, ipostaza teribilă a lui Shiva „Protectorul”

In perspectiva spirituală yoghină nondualistă
orice zeu nu este altceva decât o fațetă diferită a aceleiași unice Ființe supreme,
desemnat cu denumirea de
brahman – Ființa supremă fără atribute.

Mai mult decât atât
paradigma Abheda in legătură cu acest aspect
este faptul că Ființa Supremă,
pe care oamenii o desemnează cu numele de Dumnezeu este – mai ales – manifestarea infinitului sau omnipotenței din esența noastră ultimă, Sinele Suprem esențial și nemuritor.

……………………………

Bhairava este o fațetă a unicei Ființe Supreme – Dumnezeu care manifestă preponderent aspectul de transcendență și din acest motiv este perceput ca fiind teribil.

De fapt este un protector al celor bine intenținați și deschiși către evoluția spirituală față de cei cei răi care au reavoință și aleg conștient calea căderii.

Bhairava sau Kala Bhairava este un Ishwara shaivit și zeu Vajrayana,  adorat deci de hinduși și budiști.

În Shaivism, el este un avatar al lui Shiva asociat cu resorbția manifestării și cu transcendența supremă.

În sistemul Trika, Bhairava reprezintă Realitatea Supremă, sinonim cu Para Brahman.

În general, în hinduism, Bhairava este numit și
Dandapani (cel care „ține” bastonul – danda – în mâna lui pentru a pedepsi pe păcătoși,
și Swaswa, adică „Cel al cărui vehicul este un câine”.

În budismul Vajrayana el este considerat o emanație teribilă a lui boddhisatva Manjusri
și numit și Heruka, Vajrabhairava și Yamantaka.

 

Atributele simbolice ale lui Bhairava sunt

tridentul Trishula, Khaṭvaṅga, sabia Kapala, secera Kabalam, lațul Vajra, arcul Pinaka, săgeata Pashupatastra, Pestle și Damaru.

El este venerat în toată India, Nepal și Sri Lanka, precum și în budismul tibetan.
Bhairava înseamnă „formă teribil de înfricoșătoare”.
Este cunoscut și ca „Cel care distruge frica.

El își protejează adepții de dușmani îngrozitori, lăcomie, poftă și mânie. Acești dușmani sunt periculoși, deoarece pot bloca evoluția spirituală.

Există și o altă interpretare:
Bha înseamnă creație,
ra înseamnă susținere și
va înseamnă distrugere sau resorbție.

Prin urmare, Bhairava este cel care creează, susține și dizolvă lumea.

Originea lui Bhairava poate fi urmărită într-o conversație dintre Brahma și Vishnu, care este relatată în Shiva Mahapuranam. În ea,
Vishnu l-a întrebat pe Brahma: „Cine este creatorul suprem al Universului?”
În mod arogant, Brahma i-a spus lui Vishnu să-l închine ca Creator Suprem.

Într-o zi, Brahma s-a gândit „Am cinci capete. Shiva are și cinci capete. Pot să fac tot ce face Shiva și, prin urmare, sunt Shiva”.
Brahma a devenit puțin egoist ca urmare a acestui fapt.
În plus, a început să uite atribuțiile lui Shiva și, de asemenea, a început să se amestece în ceea ce ar fi trebuit să facă Shiva.
În consecință, Shiva și-a aruncat un păr mic din cap, care a luat forma lui Kala Bhairava.
Acesta s-a dus degajat să taie unul dintre capetele lui Brahma.
Craniul ( Kapala ) lui Brahma este ținut în mâinile lui Kala Bhairava, ego-ul lui Brahma a fost distrus și a devenit iluminat.
De atunci, el a devenit util pentru sine și pentru lume și profund recunoscător lui Shiva.”

Sub forma lui Kala Bhairava se spune că Shiva păzește fiecare dintre Shaktipeeth.
Acestea sunt temple ale lui Dumnezeu Femeie sau Zeiță – Shakti
clădite în spațiile de pe Terra unde se connsideră că
au căzut pe pământ bucăți din trupul Marii Zeițe.
Fiecare Shaktipeeth este însoțit de un templu dedicat lui Bhairava.

 

Există o altă școală spirituală care spune că

„Shiva însuși l-a creat pe Bhairava.
A existat un demon pe nume Dahurasura care a primit avantajul că ar putea fi ucis doar de o femeie.
Parvati a luat forma lui Kali pentru a-l ucide. Mânia lui Kali l-a ucis pe demon.
După ce a ucis demonul, mânia ei s-a metamorfozat în iubire maternă.
Kali a hrănit copilul cu laptele ei. Shiva a făcut ca atât pe Kali, cât și pe copil să unească total cu el.
Din această formă fuzionată a lui Shiva, Bhairava a apărut în cele opt forme ale sale ( Aṣṭāṅga Bhairavas ).

Deoarece Bhairava a fost astfel creat de Shiva, se spune că el este unul dintre fiii lui Shiva”

Puranele oferă și o versiune a lui Bhairava.

„Astfel, legenda spune  ca existat un război între zei și demoni.
Pentru a eradica demonii, Shiva a creat Kala Bhairava din care au fost creați Aṣṭanga Bhairavas.
Acești Ashta Bhairavas s-au căsătorit cu Ashta Matrikas. Aceste Ashta Bhairavas și Ashta Matrikas au forme teribile.
Din aceste Ashta Bhairavas și Ashta Matrikas au fost create 64 Bhairavas și 64 Yogini.”
În mod normal, în templele Shiva, statuile lui Bhairava sunt situați în nord, îndreptați spre vest.
El este numit și Kṣhetrapala. Apare în poziție în picioare cu patru mâini. Atributele sale sunt toba, pasha (lațul), tridentul și craniul.

 

În toate templele Shiva, ritualurile regulate puja încep cu Surya și se termină cu Bhairava.
Devoții oferă ghee (abhiṣeka), flori roșii, nucă de cocos, miere, hrană gătită, fructe și altele.

Momentul potrivit pentru a te adresa lui Bhairavi este miezul nopții.
La miezul nopții se spune că Bhairava și consoarta lui Bhairavi
vor oferi darshan devotaților lor,
adică se vor manifesta într-un fel „simțibil” în ființa lor.

Cel mai potrivit moment este în fiecare vineri la miezul nopții.

Există opt tipuri de flori și frunze folosite în archana la Bhairava.

 

În Shaivismul Kashmir, Bhairava este forma supremă de manifestare sau conștiință pură a Sinelui esențial nemuritor.
Una dintre formele sale se numește Svarṇakarshaṇa Bhairava.
În această formă, are tenul roșu sau albastru și este îmbrăcat în rochie aurie. Are luna deasupra capului. Are patru mâini, dintre care una ține un vas de aur. El oferă bogăție și prosperitate. Efectuarea ofrandei în zilele de marți oferă rezultate rapide.

În unele dintre textele antice se spune că el are treizeci și două de mâini, formă de pasăre, ten auriu, dinți groaznici și o formă umană deasupra șoldului. Închinarea lui distruge dușmanii.

 

Unele forme de Bhairava sunt gardienii celor opt puncte cardinale.

Sunt 64 de Bhairavas.

Acești 64 de Bhairava sunt grupați în opt categorii și fiecare categorie este condusă de un Bhairava major.

Cei opt Bhairava majori sunt numiți Aṣṭanga Bhairavas.

Ashta Bhairava controlează cele opt direcții ale acestui univers. Fiecare Bhairava are șapte sub Bhairava sub el, însumând 64 Bhairava.
Toți Bhairava sunt conduși și controlați de Maha Kala Bhairava, altfel cunoscut sub numele de Kala Bhairava, care este conducătorul suprem al timpului acestui univers, conform unor scripturi tantrice Śaiva ( āgamas ).

Bhairavi este consoarta lui Kala Bhairava.

Se spune că cei opt Bhairavas reprezintă cinci elemente, adică akasha, aer, foc, apă și pământ și celelalte trei fiind soarele (metaforic), luna (metaforică) și ātman.
Fiecare dintre cei opt Bhairava este diferit în aparență,
are arme diferite, vāhana (vehicule) diferite
și își binecuvântează devoții cu opt tipuri de bogăție reprezentând Ashta Lakshmis.

 

Devoțiunea continuă către Bhairava îl conduce pe adorator la un Guru sau maestru spiritual autentic,
dacă nu au găsit încă această șansă spirituală.

Există mantre separate pentru toți cei opt Bhairavas.

Bhairava este invocat ca protector și el păzește cele opt direcții ale universului.

În templele Shiva, când templul este închis, cheile sunt plasate înaintea lui Bhairava.

 

Bhairava este, de asemenea, descris ca protectorul femeilor.
El este descris ca protectorul celor timizi.

În general venerarea lui Bhairava oferă prosperitate, succes și descendență bună, previne moartea prematură și oferă soluții la datorii și pasive. Diversele forme de Bhairava sunt ipostaze ale lui Shiva, care este numit Maha Bhairava.

 

Sistemul Trika

Shaivismul Trika și Kashmir numește Realitatea Absolută ( Para Brahman ) drept Bhairava. Tantra Vijnana Bhairava este un text cheie Tantra al Sistemului Trika. Bhairavi, contrapartea sa îi cere lui Bhairava să dezvăluie esența căii către realizarea celei mai înalte realități. În răspunsul său, Bhairava descrie 112 moduri de a intra în starea universală și transcendentală a conștiinței. Referințe la acesta apar în literatura de specialitate Trika, Shaivism Kashmir, indicând faptul că este considerat un text important în școlile de filozofie Kashmir Shaiva și Trika.

 

Budismul

l-a adoptat și pe Bhairava ca zeitate și dharmapala sau protector al dharmei.

Diferitele forme budiste ale lui Bhairava (numite diverse Herukas, Vajrabhairava, Mahākāla și Yamantaka ) sunt considerate zeități feroce și yidams (zeitate meditațională tantrică) în budismul tibetan.

Ei au, de asemenea, propriul set de tantre budiste, tantrele Vajrabhairava.

Conform tradiției tibetane, aceste tantre au fost dezvăluite lui Lalitavajra în Oddiyana în secolul al X-lea. Aceste texte joacă un rol deosebit de important în tradițiile Sarma (noua traducere) ale budismului tibetan, în special în rândul școlii Gelug, unde Vajrabhairava este una dintre cele trei practici centrale de yoga tantra cele mai înalte ale liniei.

Din această cauză, este populară și în Mongolia ca zeitate protectoare și a fost, de asemenea, populară printre Manchus. Zeitatea este, de asemenea, esențială pentru budismul Newar.

 

Practicile tantrice asociate cu Bhairava se concentrează pe transformarea furiei și a urii în cunoaștere spirituală.

Bhairava este descris ca fiind
ornamentat cu o serie de șerpi răsuciți, care servesc drept cercei, brățări, glezne
și fir sacru ( yajnopavita ).
Poartă o piele de tigru și un șorț ritual compus din oase umane.
Bhairava are un câine ( Shvan ) ca vahana divină (vehicul).
Bhairavi este un aspect teribil al Supremei Devi
care este practic imposibil de distins de Kali, cu excepția identificării ei particulare ca consoarta lui Bhairava.

 

Cele opt manifestări ale lui Bhairava – Ashta Bhairava sunt :
  • Asithanga Bhairava – îmbunătățește energia creativă și oferă prosperitate
  • Ruru Bhairava – susține înfrângerea inimicilor
  • Chanda Bhairava – crește încrederea în sine
  • Krodha Bhairava – oferă aptitudinea de a lua decizii corecte esențiale și vitale
  • Unmatha Bhairava – ne ajută să îmbunătățim controlul asupra vorbirii
  • Kapala Bhairava – ne ajută să eliminăm acțiunile neproductive sau care sunt un balast
  • Bheeshana Bhairava – combate negativitatea și învinge spiritele rele
  • Samhaara Bhairava – „arde” karma si uneori „sterge” rezultatele nedorite ale unor decizii greșite din trecut.
  • Kala Bhairava este conceptualizat ca Guru-Nath (Învățător și Maestru) al zeității planetare Shani (Saturn).

 

Bhairava este cunoscut ca Bhairavar sau Vairavar în tamilă, unde este adesea prezentat ca un Grama devata sau un gardian al satului.
Acesta îl protejează pe devot în opt direcții. Cunoscut în sinhaleză drept Bahirava, se spune că el protejează comorile.

Bhairava este principala zeitate adorată de secta Aghora.

Bhairava este o zeitate importantă a Newars. Toate așezările tradiționale ale Newars au cel puțin un templu al lui Bhairava.
Majoritatea templelor din Bhairava din Nepal sunt întreținute de preoții Newar. Există mai multe temple Bhairava în valea Kathmandu.

Templele Kala Bhairava pot fi găsite și în jurul Shaktipeeths. Se spune că Shiva a alocat sarcina de a păzi fiecare dintre cele 52 de Shaktipeeth unui singur Bhairava.

Există 52 de forme de Bhairava, care sunt considerate o manifestare a lui Shiva însuși.

sursa: wikipedia

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top