Kshemaraja a trăit în Kashmir în jurul secolelor 10-11 și a fost elevul mareului maestru al Shivaismului Kashmirian, Abhinavagupta, care a avut mulți discipoli, atât bărbați, cât și femei, însă Kshemaraja a fost discipolul său principal, iar discipolul principal al lui Kshemaraja a fost Yogaraja .
Sub îndrumarea lui Abhinavagupta, el a dobândit o cunoaștere deosebită atât în filozofia Tantra, cât și în alte direcții precum poetică, logică, filozofie etc. El a dus mai departe Învățătura maestului său, dar a avut și câteva lucrări proprii, precum și câteva comentarii la texte consacrate și imnuri devoționale. Stilul și limbajul său erau asemănătoare cu cele ale maestrului său, Abhinavagupta. Kshemaraja a scris comentarii la textele șaivismului din Kashmir. Lucrările sale originale includ Paraparveshika și Pratyabhijnahridayam.
O altă lucrare importantă a lui Kshemaraja este Spanda Sandoha. . Acest text este o expunere extinsă (sandoha) asupra primului vers din Spanda Karika.
O temă centrală a filozofiei Shaivismului Kashmir este principiul extrem cunoscut sub numele de spanda.
Swami Lakshmanjoo explică semificația cuvântului „spanda” ca înseamnâd mișcare stabilă. Adică este o mișcare fără mișcare, o vibrație fără vibrație. Este acest principiu secret, misterios și totuși esențial pe care Swami Lakshmanjoo îl clarifică și elucidează în revelația sa a celor două texte care se ocupă în mod specific de acest principiu, Spanda Karika și Spanda Sandoha.
Teoria spanda a fost expusă prima dată de Vasagupta ,autorul Sutrelor Shiva și inițiatorul shivismului kashmirian. Vasugupta a compus Spanda Karika, un text plin cu preceptele fundamentale (karikas) referitoare la filozofia spanda.