Shakti, puterea sau forța este aspectul de intensitate, cantitativ, al ființei
în timp ce inseparabil de ea este aspectul de conștiență, calitativ sau Shiva.
Shakti este feminină față de aspectul de conștiență, care este masculin.
Ea face legătura între infinit și finit.
Ea poate fi cunoscută în mod dualist ca imanență și reflectă aspectul structurant, infinit calitativ al aspectului de conștiință.
Este substanța primordială a tot ce există (Adi Shakti)
este puterea creatoare, fertilă și regeneratoare a vieții, întrupând Eternul Feminin.
Shiva fără Shakti este Shava sau cadavru iar Shakti fără Shiva este o forță stihinică nestructurată.
Shakti este responsabilă pentru creație și este agentul tuturor schimbărilor ori tranformărilor.
Shakti este existența cosmică, precum și eliberarea, forma sa cea mai evidentă în noi fiind Kundalini Shakti,
o forță interioară psihospirituală fundamentală, misterioasă și copleșitoare.
Marile puteri divine sau dumnezeiești Dasa Maha Vidya
reprezintă un sistem de transformare transpersonală cu instrumente constând din
- yantre
- mantre
- reprezentari iconografice simbolice – ce pot fi folosite ca o mandala sau o icoana de meditatie
- și o metafizică asociată.
Aceste practici au ca scop final
realizarea supremă, mântuirea, moksha, eliberarea spirituală,
pentru a realiza trecerea fiintei de la finit la infinit,
de la ignoranta la cunoastere, de la ceea ce este trecator la ceea ce este netrecător,
de la imanență la transcendență
pornind de la iubirea, pasiunea si preocuparea ori, chiar, atasamentul
de lume, ceea ce este inca limitat.
Acestea sunt de fapt aspecte din viața firească a omului care,
desi încă „om al doririi”, caută nelimitarea, mântuirea sau …pe Dumnezeu,
pornind de la experiența Cunoașterii lumii.
Vidya inseamnă cunoaștere
iar asta va insemna, in final,
cunoașterea sau trăirea identității
cu Ființa Supremă sau Dumnezeu, Zeul Domn sau Zeul Suprem.
De aceea se spune că aceste Maha vidyas in număr de 10 sunt cu un capat in imanență, în manifestare sau in viața fireasca a omului
și cu un capăt in nemanifestare, in transcendență
sau in Dumnezeu ori ființa Supremă Unică.
Ele reprezintă un sistem complet
Aceste 10- asa-zise Zeițe reprezintă „360 de grade”,
cercul complet de trăiri umane care il pot conduce pe Căutător autentic
de la imanență la transcendență.
De aceea, indiferent de asemănarea vreunei Maha Vidya
cu una sau alta dintre zeitele hinduse,
ea se diferentiază absolut de acestea
prin rolul specific pe care il are in cadrul
sistemului celor 10 Mahavidya sau Dasa MahaVidya.
Ele sunt fațete diferite ale aceleiași zeițe unice
Dumnezeu in ipostaza sa feminină și, de aceea,
oricare dintre ele le conține pe toate celelalte,
dar manifesta mai mult sau mai ușor anumite specifictăți.
Este ca si cand privim o zeiță din stanga, din dreapta, de sus sau de jos,
observând si adorând mai intai anumite aspecte si nu altele
care sunt, in situatia respectivă, mai departe și mai mici in viziunea noastră.
Shakti în diverse tradiții
Shaktism și Shaivism, Shakti este venerată ca Fiinta Supremă.
Shakti întruchipează energia feminină activă a lui Shiva
și este identificată ca una din cele 10 Mari Puteri Divine MahaVidya
sau ca Parvati, contrapartea feminină a lui Shiva.
David Kinsley o menționează “Shakti” a zeului Indra ca Sachi (Indrani), ceea ce înseamnă putere.
Indrani este parte dintr-un grup de șapte sau opt zeițe mamei numit Matrikas (Brahmani, Vaishnavi, Maheshvari, Indrani, Kumari, Varahi și Chamunda și / sau Narasimhi), care sunt considerate a zeilor hindusi shaktis majore (Brahma, Vishnu, Shiva, Indra, Skanda, Varaha / Yama și Devi și Narasimha respectiv).
Zeița Shakti este, de asemenea, cunoscută sub numele de Amman (însemnând “mama”) în sudul Indiei, în special în statele din Karnataka, Tamil Nadu, Kerala, Telangana, și Andhra Pradesh.
Există multe temple dedicate diferitelor încarnări ale zeiței Shakti în majoritatea satelor din sudul Indiei.
Oamenii din mediul rural consideră că Shakti este protectoarea satului, pedepsitoarea oamenilor răi, vindecătoarea de boli, și cea care dă bunăstare în sat.
Ei sărbătoresc Shakti Jataras cu mare interes o dată pe an.
Câteva exemple de încarnări sunt Ganga Ma, Aarti, Kamakshi Ma, Kanakadurga Ma, Mahalakshmi Ma, Meenatchi ma, Manasa Ma, Mariamman, Yellamma, Poleramma, Gangamma și Perantalamma.
Potrivit unor școli, există patru Adi Shakti Pitha (locuri de adorare pentru Shakti primordială)
și 51 de centre ale adorării lui Shakti situate în Asia de Sud.
Ele pot fi găsite în India, Sri Lanka, Nepal, Bangladesh, Pakistan și Tibet.
Acestea sunt numite Shakti Peethas.
Lista de locații variază.
O listă general acceptată de Shakti Peethas și complexele lor temple include:
- Hinglaj Mataji Balochistan
- Jwalaji (Himachal)
- Tara Tarini (Brahmapur, Odisha)
- Katyayani (Chattarpur, Delhi)
- Bhadrakali (Kodungallur, Kerala)
- Kamakhya (Assam)
- Kali la Kalighat (Kolkata, West Bengal)
- Naina Devi (Himachal)
- Guhyeshwari Temple Devi (Kathmandu, Nepal)
- Ambaji (Gujarat)
- Vishalakshi Temple (Varanasi).
Alte pithas din Maharashtra sunt:
- Tuljapur (Jagdamba)
- Kolhapur (Mahalaxmi)
- Vani-Nashik (Saptashrungi)
- Mahurgadh (Renukamata)
Adi ParaShakti, a cărui manifestare materială este Tripura Sundari, este un concept hindus al supremei Shakti sau MAHASHAKTI, puterea suprema inerentă Creației.
Această perspectivă este deosebit de răspândită în Shakta, perspectiva în care devoții o adoră pe Zeita-Devi în toate manifestările ei.
Smarta Advaita este o ramură a hinduismului în care Shakti este considerată a fi una dintre cele cinci fațete personale ale lui Dumnezeu în panchadeva – sistemul susținut de Adi Shankara.
Citate din Shaktisangama Tantra:
„ Femeia este creatorul universului, universul este forma ei;
Femeia este întemeietoarea lumii, ea este adevărata formă a corpului.
„ Femeia este forma tuturor lucrurilor, a tot ceea ce trăiește și se mișcă în lume.
Nu există bijuterie mai rară decât femeia, nici condiție superioară celei a unei femei.”