Mahavakias – marile afirmații sunt procedee din jnana yoga, parte a practicii yoga tradiționale nondualiste.
Ea este înțeleasă asemănător dar puțin diferit în Advaita Vedanta și în Shivaismul nondualist din Kashmir.
Shivaismul kashmirian integrează viața ca o cale spirituală, nu o consideră iluzie.
Shivaismul îi afirmă valoarea de realitate (fiind formată din mintea Ființei Supreme) dar precizează marele ei „defect”.
Și anume, faptul că viața este trecătoare.
1. Neti neti
„Nici aceasta, nici aceasta ”
Este afirmația de negare, nimic din ceea ce este exterior nu este real (Advaita Vedanta) sau – nimic nu este netrecător (Abheda)
2. Aham brahmasmi
„Eu sunt Brahman”
Noi știm că noi suntem Sinele individual nemuritor Atman, dar aici se subliniază un adevăr suprem : Cu toții , fiecare dintre noi – suntem Dumnezeu sau unica Ființă Supremă.
3. Tat tvam asi
„Tu ești Acela”
adică „tu, ființa, sau, mai ales, omul din fața mea, tu, chiar și tu ești Ființa Supremă, oricine sau oricum ai fi” .
4. Sarvam khalvidam brahma
„Toate aceste lucruri (exterioare) sunt Brahman ”
Această mahavakias împinge înțelegerea și mai departe, chiar și lucrurile, adică orice din Univers sunt brahman sau Ființa Supremă.
5. Ayam Atma brahma
„Atman și brahman sunt identici”
Adică Sinele Suprem Individual și Ființa Supremă sunt Unul.
6. Brahman Prajnanam
„Brahman este înțelepciunea supremă” este una dintre cele 9 Mahavakias – marile afirmații.
7. Ekam evadvitiyam brahma
„Brahman este Unul, fără un al doilea (la fel)”
În Univers nu pot exista două ființe omnipotente și perfect libere deoarece omnipotența unuia ar limita omnipotența celuilalt.
8. Brahma Satyam Jagan Mithya
„Brahman este real, lumea este ireală ”
sau, mai corect, din perspectiva Abheda
„Brahman este etern , lumea este trecătoare”
9. Mahavakia Abheda Yoga în limba română care sintetizează
toate cele 8 Mahavakias – marile afirmații
„Există o identitate la nivel esențial între om,
lumea exterioară
și Brahman (Dumnezeu sau Ființa Supremă)”
sau
„Omul, lumea exterioară și Dumnezeu sunt identici la nivel esențial ”
Acestea sunt mari afirmații sau maxime nondualiste din Advaita Vedanta.
Asupra lor putem reflecta ori chiar medita, pentru a ne ajuta să intuim realitatea lor în inima noastră.
Nu este suficient să le repetăm mecanic (cu atât mai puțin să le repetăm în sanskrită).
Important este să căutăm să realizăm semnificația lor cu adevărat.
Chiar si simpla cunoaștere a lor, însă, ne poate ajuta atunci când avem o căutare interioară, atunci când urmărim să realizăm Sinele ori tindem să ne identificăm plenar cu Sinele Suprem Atman.
De exemplu, celebra atma vichara „a lui Ramana Maharishi” – Cine sunt eu ?
Ce este Atma Vichara?
- o introspecție
- o căutare interioară concretă ce culminează cu o „regăsire” cu un „evrika!” a adevăratei noastre naturi
- o „dezbatere” interioară asupra naturii Sinelui Suprem Atman
- o stare, o dizolvare întregitoare a personalității efemere a ego-ului în Sinele Suprem Atman, ori Totalitatea – Completitudinea
Ce nu este Atma Vichara?
- Atma vichara nu este o întrebare
- nu este un răspuns discursiv, în cuvinte
Ea nu are eficiență doar prin simpla repetare a întrebării. Este posibil să repeți toată viața această întrebare fără a progresa!
Este, deci, recomandat:
- să menținem câte o mahavakia în minte (chiar și repetând-o)
- să reflectăm, să medităm
- să realizăm diverse tehnici de raportare la Realitatea interioară ultimă (de exemplu, Gestul Broaștei Testoase) realizând, în cele din urmă, Adevărul.
Chiar și simpla repetare a acestor „maxime” ori Adevăruri Universale exprimate în cuvinte ne poate face descrierea acestor adevăruri mai familiară.
Iar când va avea loc adevărata căutare interioară, chiar și dacă nu ne mai gândim la afirmații, ele ajută intuiția nostră spirituală să realizeze declic-ul final.
Este preferabil să repetăm Mahavakias – marile afirmații atât în sanscrită cât și în română.
Apoi, când sensul românesc ne este clar, putem uneori să le repetăm doar în sanscrită.
Căutăm să savurăm înțelesul lor în limba noastră maternă și tindem către realitatea pe care ele o exprimă.
Leo Radutz