Mahavakias - marile afirmații sunt procedee din jnana yoga, parte a practicii yoga tradiționale nondualiste.
Ea este înțeleasă asemănător dar puțin diferit în Advaita Vedanta și în Shivaismul nondualist din Kashmir.
Shivaismul kashmirian integrează viața ca o cale spirituală, nu o consideră iluzie.
Shivaismul îi afirmă valoarea de realitate (fiind formată din mintea Ființei Supreme) dar precizează marele ei „defect”.
Și anume, faptul că viața este trecătoare.
„Nici aceasta, nici aceasta ”
Este afirmația de negare, nimic din ceea ce este exterior nu este real (Advaita Vedanta) sau - nimic nu este netrecător (Abheda)
„Eu sunt Brahman”
Noi știm că noi suntem Sinele individual nemuritor Atman, dar aici se subliniază un adevăr suprem : Cu toții , fiecare dintre noi - suntem Dumnezeu sau unica Ființă Supremă.
„Tu ești Acela”
adică „tu, ființa, sau, mai ales, omul din fața mea, tu, chiar și tu ești Ființa Supremă, oricine sau oricum ai fi” .
„Toate aceste lucruri (exterioare) sunt Brahman ”
Această mahavakias împinge înțelegerea și mai departe, chiar și lucrurile, adică orice din Univers sunt brahman sau Ființa Supremă.
„Atman și brahman sunt identici”
Adică Sinele Suprem Individual și Ființa Supremă sunt Unul.
„Brahman este înțelepciunea supremă” este una dintre cele 9 Mahavakias - marile afirmații.
„Brahman este Unul, fără un al doilea (la fel)”
În Univers nu pot exista două ființe omnipotente și perfect libere deoarece omnipotența unuia ar limita omnipotența celuilalt.
„Brahman este real, lumea este ireală ”
sau, mai corect, din perspectiva Abheda
„Brahman este etern , lumea este trecătoare”
toate cele 8 Mahavakias - marile afirmații
„Există o identitate la nivel esențial între om,
lumea exterioară
și Brahman (Dumnezeu sau Ființa Supremă)”
sau
„Omul, lumea exterioară și Dumnezeu sunt identici la nivel esențial ”
Acestea sunt mari afirmații sau maxime nondualiste din Advaita Vedanta.
Asupra lor putem reflecta ori chiar medita, pentru a ne ajuta să intuim realitatea lor în inima noastră.
Nu este suficient să le repetăm mecanic (cu atât mai puțin să le repetăm în sanskrită).
Important este să căutăm să realizăm semnificația lor cu adevărat.
Chiar si simpla cunoaștere a lor, însă, ne poate ajuta atunci când avem o căutare interioară, atunci când urmărim să realizăm Sinele ori tindem să ne identificăm plenar cu Sinele Suprem Atman.
Ce este Atma Vichara?
Ce nu este Atma Vichara?
Ea nu are eficiență doar prin simpla repetare a întrebării. Este posibil să repeți toată viața această întrebare fără a progresa!
Chiar și simpla repetare a acestor „maxime” ori Adevăruri Universale exprimate în cuvinte ne poate face descrierea acestor adevăruri mai familiară.
Iar când va avea loc adevărata căutare interioară, chiar și dacă nu ne mai gândim la afirmații, ele ajută intuiția nostră spirituală să realizeze declic-ul final.
Este preferabil să repetăm Mahavakias - marile afirmații atât în sanscrită cât și în română.
Apoi, când sensul românesc ne este clar, putem uneori să le repetăm doar în sanscrită.
Căutăm să savurăm înțelesul lor în limba noastră maternă și tindem către realitatea pe care ele o exprimă.
Leo Radutz