Care este asemănarea dintre creștinism și yoga autentică?

Transformă-ți viața prin Yoga Tradițională! Începem un nou curs la Abheda Yoga cu Leo Radutz. Rezervă-ți locul la ședința GRATUITĂ din 9 martie acum și fă primul pas către o variantă mai bună a ta!

YOGA – CREȘTINISM

Care este asemănarea dintre creștinism și yoga autentică?

Există în creștinism aspecte care țin de perspectiva supremă, superioară,

a non-dualității.

Răspunsul la întrebarea „unde este Dumnezeu”?

Sigur, Dumnezeu este peste tot, dar acest lucru este imperceptibil,

Dumnezeu nu poate fi văzut – dacă ar fi peste tot, el ar fi văzut.

Unde este Dumnezeu?”

Răspunsul preoților cu har este:
ai grijă, fii foarte atent, Dumnezeu este în tine;

fie Tatăl, fie Fiul, pot fi găsiți în noi.”

Iată precizarea foarte clară

pe care yoga non-dualistă o spune de mii de ani.

Ba chiar găsim în creștinism o precizare făcută în cuvinte tari

împărăția lui Dumnezeu este în voi”,

le-a spus Isus Hristos fariseilor, foarte clar…  ce ar mai putea fi adăugat?

 

Pe de altă parte, există în evangheliile canonice, uluitoarea poveste

în care Isus  le vorbește cu multă autoritate fariseilor în Templu

despre diverse aspecte spirituale.

Ioan 10:34-36:

Aici, Isus răspunde acuzațiilor cărturarilor și fariseilor de blasfemie atunci când afirmă că este Fiul lui Dumnezeu:

„Isus le-a răspuns: «Nu este scris în Legea voastră: ‘Eu am zis: sunteți dumnezei’? Dacă Legea numește dumnezei pe cei cărora le-a fost adresat cuvântul lui Dumnezeu (și Scriptura nu poate fi desființată), cum puteți voi spune celui pe care Tatăl l-a sfințit și l-a trimis în lume: ‘Tu hulești!’ pentru că am spus: ‘Sunt Fiul lui Dumnezeu’?»”

Citatul „Dumnezei sunteți” provine din Psalmul 82:6, pe care Isus îl folosește în Ioan 10:34.

„Eu am zis: «Sunteți dumnezei, toți sunteți fii ai Celui Preaînalt.»”

Acest verset este adesea citat pentru a sublinia statutul special al oamenilor ca fii ai lui Dumnezeu, având o chemare divină, dar și o responsabilitate corespunzătoare. În contextul Psalmului 82, acest pasaj se adresează judecătorilor sau conducătorilor, evidențiind responsabilitatea lor de a face dreptate și de a acționa în conformitate cu voința lui Dumnezeu.

Isus folosește acest verset în Ioan 10:34 pentru a răspunde acuzațiilor de blasfemie,

arătând că termenul „dumnezei” fusese deja folosit în Scriptură

pentru oameni care primesc cuvântul lui Dumnezeu,

deci afirmația Sa de a fi Fiul lui Dumnezeu

nu ar trebui să fie considerată blasfemie.

 

În Noul Testament există mai multe pasaje

în care Isus afirmă că mântuirea, Dumnezeu sau Împărăția Lui

se află în noi sau sunt accesibile în interiorul nostru.

Aceste afirmații subliniază dimensiunea spirituală interioară

a relației omului cu Dumnezeu.

Iată câteva exemple relevante:

1. Luca 17:20-21

Isus vorbește despre Împărăția lui Dumnezeu:

„Fariseii L-au întrebat când va veni Împărăția lui Dumnezeu. Drept răspuns, El le-a zis: «Împărăția lui Dumnezeu nu vine în așa fel ca să izbească privirile. Nu se va zice: ‘Uite-o aici!’ sau: ‘Uite-o acolo!’ Căci iată, Împărăția lui Dumnezeu este înăuntrul vostru.»”

Acest pasaj este interpretat ca o afirmare a faptului că

Împărăția lui Dumnezeu nu este un loc fizic,

ci o realitate spirituală care poate fi găsită

în interiorul fiecărui om deschis către Dumnezeu.

 

2. Ioan 14:23

Isus le promite ucenicilor că Tatăl și Fiul vor locui în cei care Îl iubesc:

„Dacă Mă iubește cineva, va păzi Cuvântul Meu,

și Tatăl Meu îl va iubi.

Noi vom veni la el și vom locui împreună cu el.”

Acest verset arată clar că prezența lui Dumnezeu

poate fi experimentată în interiorul credinciosului.

 

3. 1 Corinteni 3:16-17 (scris de apostolul Pavel, dar aliniat cu învățăturile lui Isus)

Referirea la om ca templu al lui Dumnezeu:

„Nu știți că voi sunteți Templul lui Dumnezeu

și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi?

Dacă nimicește cineva Templul lui Dumnezeu,

pe acela îl va nimici Dumnezeu;

căci Templul lui Dumnezeu este sfânt, și așa sunteți voi.”

Acest pasaj amplifică ideea că Dumnezeu

poate fi găsit în interiorul fiecărei persoane.

 

4. Ioan 7:38-39

Isus despre „apele vii” din interiorul celui care crede:

„Cine crede în Mine, din inima lui

vor curge râuri de apă vie, cum zice Scriptura.”

Apele vii sunt simbolul Duhului Sfânt, care locuiește în cel ce crede.

 

5. Matei 6:22-23

Isus despre lumină și întuneric în interiorul omului:

„Ochiul este lumina trupului.

Dacă ochiul tău este sănătos, tot trupul tău va fi plin de lumină.

Dar dacă ochiul tău este rău,

tot trupul tău va fi plin de întuneric.

Așa că, dacă lumina care este în tine este întuneric,

cât de mare trebuie să fie întunericul acela!”

Acest pasaj sugerează că lumina divină

este accesibilă în interior,

dar depinde de starea noastră spirituală.

 

6. Ioan 15:4-5

Isus despre rămânerea în El:

„Rămâneți în Mine, și Eu voi rămâne în voi.

După cum mlădița nu poate aduce roadă de la sine,

dacă nu rămâne în viță,

tot așa nici voi nu puteți aduce roadă, dacă nu rămâneți în Mine.

Eu sunt Vița, voi sunteți mlădițele.

Cine rămâne în Mine și în cine rămân Eu aduce multă roadă;

căci, despărțiți de Mine, nu puteți face nimic.”

Acest verset subliniază uniunea spirituală dintre om și Dumnezeu.

 

7. Matei 10:20

Despre Duhul Sfânt care vorbește prin cei credincioși:

„Căci nu voi veți vorbi, ci Duhul Tatălui vostru va vorbi în voi.”

Acest pasaj reflectă prezența divină activă în interiorul celor care cred.

 

Multe învățături ale lui Isus sugerează că

legătura cu Dumnezeu, mântuirea și Împărăția lui Dumnezeu

nu sunt ceva exterior,

ci sunt accesibile și prezente în interiorul fiecărui om

care caută sincer această relație spirituală.

Aceste pasaje sunt fundamentale

pentru înțelegerea creștinismului

ca o religie a transformării interioare.

Alte asemănări între yoga și creștinism: primatul smereniei:

Este fundamental să ne transcendem identificarea cu ego-ul și să manifestăm starea de smerenie, care în yoga autentică, se numește „Vinaya Mudra”.

Aflăm în yoga despre necesitatea absolută a acestei aptitudini, acestei virtuți spirituale și aflăm și cum ea poate fi dezvoltată pein yoga.

Un om poate manifesta smerenie spontan,

dacă-și dorește acum, de un anumit nivel.

Dar aflăm în yoga autentică non-dualistă Abheda,

cum putem amplifica de zece ori, de o sută de ori, de o mie de ori,

capacitatea de a manifesta starea de smerenie.

Ce asemănări mai există între creștinism și yoga:

Să nu ucizi!

Să nu furi!

Să nu râvnești la femeia aproapelui tău!

Să nu preacurvești!

Să nu fii desfrânat

De fapt, toate cele 10 porunci sunt regăsite în mod evident în yoga, dar le gasim împreună cu instrumentele necesare pentru a putea să ne fie din ce în ce mai ușor să respectăm aceste porunci.

Pentru că nu este suficient să știi despre poruncă,

trebuie să o și trăiești,

să o poți manifesta.

Altfel, oamenii spun:

ce să fac, asta e natura mea:

mie îmi vine să fur, îmi vine să mint”…

O altă asemănare între yoga și creștinism:

Totul este deșertăciune” (cum se spune în creștinism).

Sau, cum spunea Isus:

Nu vă adunați comori pe pământ,

unde le distrug moliile și rugina și unde le sapă și le fură hoții,

ci adunați-vă comori în Cer,

unde nici molia, nici rugina nu le distrug,

și unde hoții nu le sapă, nici nu le fură.”

(Matei 6:19-34)

Adică, primatul evoluției spirituale care în yoga este bine cunoscut, iată că a fost transmis cu fermitate de Isus.

Sau: „Călătorule, adu-ți aminte de moarte!

Acest îndemn este fundamental de observat acum, pentru că,

raportându-ne la momentul terminus,

vom trăi mult mai bine și mai înțelept viața.

Vom înțelege că viața are valoare, dar pe de altă parte,

vom înțelege că această valoare este relativă

pentru că, în final, nu vom putea lua numic cu noi.

O altă asemănare este ordinea dumnezeiască din Univers.

 

I se spune în creștinism: „e necesar să ai frică de Dumnezeu!

Iată că e necesar să ai frică de Dumnezeu,

pentru că există în Univers Ordinea Universală,

adică universul nu este mecanic și reacționează la fapele noastre.

Totul este legat de totul, totul este conectat cu totul și totul înseamnă ceva, totul contează.

Iar legea acțiunii și reacțiunii din yoga

spune „ai grijă că dacă faci ceva, se va întoarce”,

iată că este prezentă în creștinismul autentic.

 

 

 

Acharya Leo Radutz,

fondatorul sistemului Abheda,

inițiatorul Revoluției OMului Bun

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top