Swami Sivananda despre puterea Tapas-ului

Swami Sivananda despre puterea Tapas-ului

Motto: “Prin Tapas, mintea, vorbirea și Indriyas-urile (organele de acțiune) sunt purificate.”  Swami Sivananda

Tapas – ul este denumirea în limba sanscrită a efortului spiritual

și face parte din Nyama, care este cea de-a doua ramură din Yoga, conform Yoga Sutra lui Patanjali.

 

Cele 8 ramuri din Yoga sunt:

  • Yama (cele cinci „abtineri”)
  • Nyama (cele cinci „respectări”)
  • Asana (posturile corporale)
  • Pranayama (controlul Pranei sau al „Fortei Vietii”)
  • Pratyahara (înfrânarea organelor de simț)
  • Dharana (concentrarea)
  • Dyana (meditația)
  • Samadhi (Extazul).

În limba sanscrită Tapas înseamnă literal „foc” sau „a arde” și reprezintă motivația interioră a fiecarui yoghin;
Este disciplina și determinarea care ne aprinde și ne propulsează către obiectivele și visurile noastre.

Altă semnificație a cuvântului tapas în sanscrită, mai este și acela de „curățare”.
Așadar prin practicarea tapas-urilor ne curățăm și ne purificăm interior, prin căldura generată de focul interior al acestuia, la fel ca procesul de purificare a aurului.

Mai jos redăm un scurt fragment din scrierile lui Swami Sivananda despre aceast minunat instrument al fiecarui yoghin – tapas-ul.

 ૐ

„Ceea ce purifică mintea impură este tapas. Ceea ce regenereaza natura animală inferioară și generează natura divină (în om) este tapas.

Ceea ce curăță mintea și distruge pofta, mânia, lăcomia, este tapas.

Ceea ce distruge tamas (letargia) și rajas (impuritățile) și creste Sattva (puritatea) este tapas.

Ceea ce stabilizează mintea și o fixează în cel etern este tapas.
Ceea ce oprește tendințele către exterioritate, distruge vasana (obiceiurile), egoismul, raga (simpatiile), dvesa (antipatiile), și generează detasarea, discriminarea și meditatia este tapas.

Tapas-ul este cel de-al treilea aspect al Niyamei (disciplina sau respectarea regulilor spirituale) în Raja Yoga.

Este unul dintre cele trei elemente din Kriya Yoga.

Tapas înseamnă austeritate sau o practică de penitență. Omul tapas-ului este strălucitor ca un foc aprins.

Tapas înseamnă reținerea simțurilor și meditația. De asemenea, tapas conduce la controlul minții.
Stând într-un picior, ridicând o mână, pentru un timp îndelungat, este de asemenea tapas, dar acest tapas este tamasic și aparține omului ignorant.

Pancagni este tapas-ul în care se stă în mijlocul a patru focuri aprinse sub razele fierbinți ale soarelui, soarele fiind cel de-al cincilea foc. Vairagis (ascetii)  practică acest tapas foarte des. Dorința intensifică simțurile, ea poate fi controlată doar în cazul în care simțurile sunt potolite.
Egoismul anihilează tapasul (mândria asuterității).
Tapasvin (ascetul) neinteligent este mereu iritabil, impulsiv și mândru. Exersați tapas-ul în mod inteligent!

Tapas-ul mental este mai puternic decat tapas-ul fizic.

Cel care suportă căldura și frigul face tapas-uri fizice.
El își crește puterea de rezistență, dar nu este în măsură să suporte insulta. El va fi usor deranjat de un cuvânt aspru sau urât.
El se poate răzbuna cu aceeasi monedă și nu are nici un control asupra  minții. El și-a disciplinat doar corpul fizic.

A păstra o minte echilibrată în toate condițiile de viață, a suporta insulta, prejudiciul și persecuțiile, a fi mereu senin, mulțumit și linistit, a fi vesel în condiții nefavorabile, a avea tăria de a înfrunta pericolul, a avea prezența de spirit și tolerantă, toate acestea sunt forme de tapas mentale.”

Swami Sivananda

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top