o nouă grupă de Abheda Yoga si meditație
Cu Leo Radutz!
Din 15 septembrie - in Bucuresti si Online. CLICK pe link pentru detalii
https://alege.abhedayoga.ro/yoga-septembrie/
Este bine sa o includem în rutina noastra zilnica orice practică ce ne aduce bucurie și ne face sa ne simtim luminosi si usori.
Ca yoghini, instrumentul cel mai important este atitudinea cu care ne apropiem de practică și nu practica în sine, care promite o experiență consistentă pozitivă.
Ceea ce este diferit nu este viața însăși, ci atitudinea interioară față de aceleași evenimente
Există un proverb zen budist, bine cunoscut care în simplitatea sa e profund si detine cheia pentru o viață cu adevărat fericita:
“Înainte de iluminare taie lemne si cară apă, după iluminare, taie lemne si cara apa.“
Acest mod de a fi, chiar și în momentele cele mai banale ale vietii, este cunoscut sub numele de Divina Bhava (sau atitudinea divina) și poate fi cultivată înainte de a obține realizarea supremă – de fapt, oricând.
Nu este nevoie să așteptăm să fim eliberați ci putem face aceasta chiar ACUM.
Această atitudine, înseamnă că tot ceea ce facem intr-un mod frumos, sacru și valoros, devine practica noastră în sine.
Aceasta este un mod de gândire pozitivă, avand o componentă spirituală, in care oferim toate eforturile parcticii noastre catre constiinta suprema, catre Divinitate.
Cele cinci Bhavas, sau Atitudini
In Bhakti Yoga sau yoga devotionala, exista cinci Bhavas sau atitudini, ceea ce înseamnă că există cinci tipuri diferite de atitudini, pe care le putem cultiva în practica noastră yoghina, precum și în activitățile noastre de zi cu zi.
- Shanta Bhava – atitudinea pacii
- Dasya Bhava – atitudinea umilinței
- Sakhya Bhava – atitudinea prieteniei
- Vatsalya Bhava – atitudinea dragostei materne
- Madhurya Bhava – atitudinea indragostitului
Cele cinci bhavas (“stari de spirit” sau atutudini ) sunt modalități diferite de a ne raporta la Divinitate. Ele reflectă întreaga varietate de relații umane, cum ar fi cele de prietenie, iubire, relatia mama-copil,etc.
Shanta Bhava – atitudinea pacii
Un Bhakta (devot) in Shanta Bhava va cultiva o stare de spirit pașnică, vazand si experimentand pe Dumnezeu ca pe o stare de pace (Shanti). EL va tinde, în general, să fie destul de liniștit și discret în exprimarea sau in devotamentul sau.
Bhisma, un personaj din Mahabharata, poate fi considerat un bun exemplu de shanta bhakta.
Dasya Bhava – atitudinea umilinței
Un adept în Dasya Bhava se vede pe sine ca un slujitor al lui Dumnezeu și il vizualizeaza pe acesta ca fiind atotputernic, atotcunoscător si omniprezent maestru al creației. Un bhakta Dasya se va simti foarte umil, blând și nesemnificativ în fața puterii și harului lui Dumnezeu.
Dasya Bhava este atitudinea care este, probabil, cea mai comuna in religiile monoteiste majore ale lumii, cum ar fi islamul, iudaismul și creștinismul, in cazul in care Dumnezeu este numit Domnul, Cel Atotputernic și Milostiv.
Un celebru Dasya bhakta din mitologia hindusă este Hanuman sau zeul maimuta, care l-a iubit pe Sri Rama cu atitudinea unui servitor umil.
Sakhya Bhava – atitudinea prieteniei
Un bhakta Sakhya se adresează lui Dumnezeu ca cel mai bun prieten și cel mai intim al sau. In această atitudine, adeptul este aproape in condiții egale cu Divinul. Sakhya Bhava izvorăște din înțelegerea faptului că Dumnezeu este prietenul cel mai intim si mai bun pe care il poate avea cineva.
Tradiția spirituală indiană permite ca devotul să aibă o astfel de relație intimă cu Dumnezeu, fără ca aceasta sa reprezinte o lipsă de respect sau un sacrilegiu.
Relația lui Arjuna față de Krishna cum se arata în Mahabharata, este considerata un exemplu excelent pentru acest tip de Bhava. Arjuna obișnuia să stea, sa manance, sa mearga, sa vorbeasca si sa-l imbratiseze pe Krishna ca pe un prieten intim.
Vatsalya Bhava – atitudinea dragostei materne
Vatsalya Bhava reprezinta relatia dintre mamă si copil față de sentimentele divine, cultivarea dragostei materne și afecțiunea față de forma cuiva ca reprezentare al lui Dumnezeu. Vatsalya Bhava poate fi ceva natural pentru femeile cu puternice sentimente materne. In această bhava, nu există absolut nici o frica de Dumnezeu.
Dulceata si tandretea dragostei oferite lui Dumnezeu, sunt foarte pronunțate în timp ce alte aspecte ale Divinului (cum ar fi omnipotența și omnisciența) sunt mai puțin evidentiate. Vatsalya este o relație foarte intimă și reprezinta afecțiunea naturală a celor mai multe femei (și bărbați!) pe care acestia o simt pentru copii mici, fiind o atitudine excelenta pentru a dezvolta dragostea pentru Dumnezeu.
Această Bhava este de obicei asociata cu Yasoda, mama vitregă a lui Krishna care l-a iubit Krishna ca pe propriul copil. In ciuda confruntarilor cu numeroase aspecte ale puterii divine ale lui Krishna, Yasoda il simtea pe Krishna ca pe propriul sau copilul iubit, mai degrabă decât un aspect al manifestarii divininului privit cu venerație și respect.
Madhurya Bhava – atitudinea indragostitului
Bhava finala este Madhurya Bhava, sau atitudinea in care Dumnezeu este perceput ca propriul iubit. Acesta este cel mai intim aspect al tuturor Bhavas-urilor și este, uneori, considerată ca cea mai înaltă formă de devoțiune. Ea are multe asemănări cu atitudinea unor mistici creștini.
Aceasta Bhava poate fi asociata cu relația dintre Radha și Krișna. Printre bhaktas Madhurya celebrii se numara misticii indieni Mirabai, Chaitanya și Ramakrishna Paramahamsa.
Aceste atitudini conștient dezvoltate si aplicate în viața noastră de zi cu zi și relații, ne pot netezi asperitatile existenței noastre și ne pot transforma in timp viata, infuzand-o cu Gratie Divina.
Avem posibilitatea de a alege acest lucru. In ciuda tuturor obstacolelor intalnite pe calea spirituala, ne putem întări caracterul și voința la fel ca si în practica noastra yoga, rafindu-ne astfel, experiența de viață.
Oricare ar fi angajamentul nostru fata de atitudinile divine Bhavas, ele devin un act de constientizare cu un potential exceptional de crestere si realizare spirituala!