De ce facem Yoga?

 Da, de ce sa faci yoga?

Ei bine, daca yoga ar fi doar sa iti innozi corpul in diferite pozitii aparent incomode si sa devii, aparent, mai special si mai preocupat de cultura indiana, ar fi penibil si prea putin pentru a vorbi de asta aici. Asta nu este yoga. Yoga autentica genereaza efecte energetice si spirituale, atat de puternice si deosebite incat chiar si ce consideram “normal” devine paranormal de intens. Fiindca yoga este o disciplina exceptional de valoroasa si chiar esentiala pentru orice om, indiferent de aspiratiile sale.

Yoga faci pentru rezultate (care sunt deosebite) si nu pentru cum arata o postura yoghina sau alta. Daca ai rezultatele, nu mai este necesara nici o tehnica. Merita sa faci yoga pentru rezultatele sale, care nu se pot obtine prin alte mijloace.

Vrei sa devii mai inteligent? Se poate – prin yoga.

Vrei sa fii mai sanatos, inlaturand efectele bolilor dar si cauzele lor? Tot prin yoga.

Vrei sa te transformi interior, fiind apoi mai spiritual bun, mai atent, mai capabil, mai iubitor, mai intelept si mai pregatit pentru viata? Desigur.

O viata de cuplu armonioasa si indelungata este un rezultat al acestor practici. Te doare capul si nu dispare cu nimic? Yoga este printre putinele solutii.

Sigur, puterile paranormale si cunoasterea fortelor ascunse ale Universului sunt un alt efect in yoga, dar yoga avertizeaza ca aceasta este un aspect periculos, deoarece poate duce cu usurinta la cresterea ego-ului. Cunoasterea de Sine este, insa, supremul tel in yoga.

Ne dam seama ca prin yoga poti fi mai eficient si mai pregatit pentru viata, indiferent daca crezi in Dumnezeu sau nu, oricare ar fi cultul sau religia de care apartii. Multi oameni , fiind atei, au inceput sa creada in Dumnezeu facand yoga. Si asta e o problema pentru detractori, care , uitand de toleranta, acuza yoga in fel si chip.

Ei bine, yoga nu acuza pe nimeni. Sunt oamenii care fac yoga mai putin eficienti in societate? Din contra, este usor sa ne dam seama, citind cele de mai sus, ca un om care practica cu adevarat yoga obtine rezultate si este apoi mult mai eficient, mai corect si mai intelept in societate.

Chiar si in India, este bine cunoscut cazul lui Mahatma Gandhi, care, yoghin fiind, a reusit sa devina presedintele unei tari precum India, care este mare cat un continent, dupa ce mai intai a obtinut independenta pentru aceasta tara. A facut aceasta ca simplu cetatean – fara a apartine sau a fi sustinut de un grup de interese economice sau de un partid ( si-a creat el insusi unul), fiind doar ceea ce era el si respectandu-si cu sfintenie comandamentele morale si etice.

Acest presedinte este probabil singurul politician “curat” cunoscut. Fiind atat de “curat” a fost “nevoie” ca mafia subterana sa il asasineze, si nu doar pe el ci si pe Indira Gandhi, care i-a urmat la presedintie si apoi si pe Rajit Gandhi, fiul sau. Aceasta a fost trista soarta primilor politicieni corecti si consecventi, dar care au reusit sa realizeze foarte mult pentru ei si pentru ceilalti deoarece erau yoghini. Adevaratii yoghini ar putea fi o exceptionala elita a societatii, daca ar accepta toti sa se implice in societate si daca aceasta i-ar lasa sa se manifeste.

Ei bine, da, in India multi oameni practica yoga – mai mult sau mai putin- fiindca asa este traditia, fiindca asa au fost invatati si educati, deci datorita traditiei, obiceiurilor si educatiei. In putine cazuri a fost o alegere esentiala, dar sunt multi oameni care practica doar din mimetism social metode slabe si ineficiente. Crestinismul este perfect compatibil cu yoga. Stim ca aici o sa starnim multe pasiuni religioase, dar, de obicei, detractorii yoga-i nu practica si chiar nu cunosc sistemul yoga.

Yoga inseamna “legatura”. Din acesta perspectiva, exista totusi o paralela la nivelul cuvantului “religie” deoarece “re-ligere”, re-legarea fiintei de originea ei divina este, in final si fructul eforturilor spirituale din practica yoga. Totusi, yoga nu este o religie. Noi nu concepem yoga ca pe o alternativa religioasa (pentru ca yoga nu este o religie) ci ca pe o practica de echilibrare si cunoastere. O practica evolutia de orice fel, fizica, psihica, mentala, si chiar spirituala.

Avantajele ce rezulta din armonizarea si trezirea fiintei prin practica yoga pot fi: -ameliorarea diferitelor facultati cum ar fi: atentia, concentrarea si justetea deciziilor luate -dinamizarea inteligentei, memoriei, a creativitatii si vitalitatii -armonizarea si cizelarea caracterului; dezvoltarea spiritului de initiativa; echilibru nervos desavarsit; incredere in sine -vointa puternica -o intelegere sporita a psihologiei celor din jur -buna dispozitie si altruism -o viziune integratoare asupra vietii, ea insasi perceputa ca o exceptionala cale spirituala -imbunatatirea radicala a modului in care ne raportam la persoanele de sex opus si a modului in care acestea se raporteaza la noi -imbunatatirea absolut exceptionala a puterii de a iubi si a performantelor sexuale -prelungirea eficienta si armonioasa a vietii prin mijloace naturale -amplificarea vointei -posibilitatea de a fi tot mai des “dumneavoastra insiva” -autocunoaștere și transformare -forta, autenticitate și puritate în mijlocul vieții obișnuite -trezirea sufletului -regasirea ca fiinte spirituale si cunoasterea quasimagica a misterelor universului -obtinerea unui sens autentic in viata si nu in ultimul rand “retrezirea” capacitatii de a iubi plenar pe semenul de langa tine sau chiar mai mult, pe Creator si Inefabila sa Creatie.

Yoga este o stiinta milenara. Ea inseamna sanatate, naturism si cunoastere spirituala. Gimnastica yoga, arta respiratiei, relaxarea si meditatia, daca sunt corect practicate, aduc armonie in viata oricarei fiinte. Multi oameni isi fac o idee gresita despre yoga considerand-o echivalenta cu contorsionismul. Insa exista o diferenta esentiala intre cele doua. Pentru yoghini postura este un mijloc precis care produce efecte fiziologice bine determinate, cu neputinta de obtinut altfel. Chiar si posturile cele mai dificile trebuie intotdeauna sa fie executate usor, fara efort.

Niciodata un yoghin autentic nu isi incheie asanele intr-o stare de epuizare. Dimpotriva, toti sunt fara exceptie relaxati si plini de energie dupa ce isi sfarsesc exercitiile. Yoga nu este ceea ce se vede în exterior, ci ceea ce se petrece in interior. Ceea ce are intaietate este gradul de intensitate cu care fiecare postura este traita, gradul de concentrare mentala a discipolului, mai importanta decat executia fizica propriu-zisa. In yoga, dificultatea nu este sinonima cu eficacitatea. In fiecare din noi exista o sursa de putere, claritate mentala si pace.

Cel mai inalt scop in yoga este de a gasi aceasta sursa interioara de care, din pacate, cea mai mare parte a timpului nu suntem constienti. Yoga ne ajuta sa eliminam o parte din confuzia si permanenta noastra sporovaiala interioara. Respiratia profunda ne relaxeaza corpul, ne destreseaza psihicul si ne linisteste mintea. Studii medicale recente afirma ca practica posturilor si a exercitiilor yoga de respiratie completa transforma chimia corpului si sistemul nervos. De asemenea, tehnicile yoghine ne ajuta sa ne perfectionam capacitatea de concentrare pentru ca atunci cand actionam sa ne putem focaliza mintea asupra unui singur lucru.

Multi oameni practica yoga pentru a se transforma si a deveni constienti de acel ”ceva” care este ascuns adanc in fiinta lor. Ei numesc acest ”ceva” Realitatea, Sinele, Scanteia divina, Atman, Brahman, Alah, Shiva, Dumnezeu, Constiinta, sau prefera sa nu ii dea nici un nume, deoarece numele nu are nici o importanta. Ceea ce conteaza cu adevarat este faptul ca prin yoga patrundem adanc in interiorul nostru si descoperim ceea ce suntem. Filozofia si practica yoga ne fac sa intelegem ca in Univers exista o anumita ordine, ca miscarea in Univers se face in virtutea unei legi care guverneaza natura in ansamblul ei, fiinta umana si societatea. Deci omul-societatea-universul sunt intr-o profunda conexiune, ca un tot unitar. In zilele noastre barbatul si femeia se lanseaza din ce in ce mai mult in cautarea unor raporturi mai armonioase, mai profunde si ei sunt dispusi sa accepte din ce in ce mai putin situatiile dureroase.

Yoga ofera o viziune sacra atat asupra iubirii si transfigurarii in cuplu, cat si asupra sexualitatii. Intr-un cuplu armonios cei doi trebuie sa invete sa se priveasca. Femeia nu mai e simpla femeie in ochii barbatului ci ea devine, prin transfigurare, o zeita plina de frumusete, gratie si mister. Barbatul nu mai e un simplu barbat in ochii femeii, ci devine un zeu plin de putere, cunoastere si maretie. Fiecare cuplu (in special cuplurile tinere), pentru a se armoniza trebuie sa-si schimbe radical viziunea vulgara si penibila asupra sexului si sa inteleaga ca sexualitatea nu este decat un plan mistic decazut. Viata in general si viata de cuplu in particular – vazuta in felul acesta transfigurat – poate deveni un fluviu de iubire si fericire si sta in puterea noastra de a face astfel.

Intelepciunea yoghina afirma: “Fara iubire, fara compasiune si fara pace interioara, o fiinta nu poate fi niciodata fericita. Fara iubire chiar si cerul este un infern.” Nu exista nimic mai strain pentru om, decat propria lui persoana. Iata ce scria pe templul oracolului de la Delphi: “Omule, cunoaste-te pe tine insuti si vei cunoaste astfel tot Universul impreuna cu toate fortele sale.” Se stie ca unii filozofi au dat omului numele de microcosmos sau mic univers. In traditia milenara yoga se mentioneaza chiar ca fiecare energie din Creatie isi are un corespondent precis in fiinta umana. Astfel omul sintetizeaza in el Universul. Iata ce glasuieste un proverb al intelepciunii yoga: “Ceea ce se afla aici, in microcosmosul fiintei mele, se afla si in afara mea, in macrocosmos. Ceea ce nu se afla aici in mine, nu se afla nicaieri.” Apare deci, evident, ca pornind dinlauntrul propriei tale fiinte poti gasi si afla absolut orice in afara ta.

Problema explorarii Universului interior se pune, insa, pentru aceia care simt si doresc sincer sa realizeze acest lucru si care, deci, prezinta un anumit grad de dezvoltare a constiintei si de intelegere a realitatii inconjuratoare. Pentru ca multi, de pilda, nu doresc pur si simplu sa se preocupe de acest lucru, chiar daca li se vorbeste, chiar daca li se explica si chiar daca afla, ei considerandu-se multumiti cu propriul lor mod de gandire si actiune, adanc implicat in conglomeratia societatii actuale. Pentru ei, se pare, nu a venit inca timpul.

Avea dreptate Epictet cand afirma: “Singurul obstacol pentru om, singurul lui dusman este el insusi.” Exista unele persoane care cauta aceasta cale cu sinceritate, fie dintr-o convingere interioara de neexplicat, fie din dorinta de a oferi un sens real acestei existente. Caile sunt multe, desi, asa dupa cum o afirma toate religiile, adevarul este unul singur. In acest sens un iluminat celebru, Ramakrishna, a spus: “Toate caile spirituale conduc la acelasi Dumnezeu precum ramurile unui copac se unesc in trunchiul sau.” Yoga este o veritabila stiinta a fiintei umane ce constituie totodata o disciplina spirituala extrem de riguroasa.

Crestinismul este compatibil cu yoga. Yoga inseamna “legatura”. Din acesta perspectiva, exista totusi o paralela la nivelul cuvantului “religie” deoarece “re-ligere”, re-legarea fiintei de originea ei divina este, in final si fructul eforturilor spirituale din practica yoga. Totusi, yoga nu este o religie. Noi nu concepem yoga ca pe o alternativa religioasa (pentru ca yoga nu este o religie) ci ca pe o practica de echilibrare si cunoastere. O practica impotriva suferintei de orice fel, fizica, psihica, mentala, si chiar spirituala.

Acei cautatori autentici care doresc sa gaseasca o viziune stiintifica dar si traditionala in yoga pot fi initiati in unele notiuni despre yoga la cursul de transformare interioara, de trezire a sufletului si revelare a Sinelui organizat de Abheda Yoga Academy.

Leo Radutz

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top