De ce Sfantul Munte Athos nu poate fi deschis pentru a fi vizitat de femei?

<>< de prof. Leonard Radutz – republicat

Exista o legenda potrivit careia Athos-ul a fost consacrat de Fecioara Maria sau Maica Domnului pentru a permite aici adorarea ei frenetica doar de catre barbati.

Aceasta legenda este frumoasa si este legata chiar de fundamentele spirituale ale Sfantului Munte Athos.


“Se stie că, după rastignirea lui Iisus, urmând poruncii lui Iisus: ” Mergând învătati toate neamurile… si propovăduiti evanghelia la toată zidirea”, apostolii au tras la sorti, care încotro să meargă la propovăduire. Odata cu ei au plecat si sfintele femei mironosite, în frunte cu Sf. Fecioară Maria.

In chipul acesta au pornit fiecare în câte o parte a lumii. Cât despre Maica Domnului, singur Dumnezeu, după a Sa pronie, i-a rânduit mai înainte soarta, trimitând pe arhanghelul Gavriil, care i-a vestit, ca să meargă la muntele Athos, unde sunt cele mai multe Temple antice grecesti necrestine.

Aceasta s-a îndeplinit întocmai, în următoarele împrejurări: In insula Cipru, fusese rânduit episcop, Lazăr, cel înviat a 4-a zi din morti; hirotonit de către apostolul Varnava, ucenicul Sf. Ap. Pavel.

După un timp, oarecare, Lazăr a fost cuprins de un dor nespus, de a mai vedea, odată înainte de a-si da obstescul sfârsit pe prea Sf. Fecioară; dar stiind bine, că el nu se mai putea duce la Ierusalim, din cauza jidovilor, care urmăreau să il ucidă, a scris o epistolă Maicii Domnului, prin care o ruga, cu multă stăruintă si cu adâncă smerenie, ca să vină ea la Cipru, spre a-I împărtăsi blagoslovirea Fiului si Dumnezeului.

Maica Domnului, primind scrisoarea aceasta duioasă, a răspuns Sf. Lazăr, că-i va îndeplini dorinta, numai să-i trimită o corabie în portul Iaffa, ca să o ia. Primind acest răspuns, Sf. Lazăr s-a umplut de o bucurie nespusă si a trimis îndată corabia la port. Maica Domnului o astepta. S-a suit în corabie, însotită fiind de apostolul Ioan feciorelnicul -în grija căruia o lăsase Mântuitorul – si de alti doi apostoli si s-au îndreptat cu corabia, spre insula Cipru.

Vântul însă fiind împotrivă, – după dumnezeiasca rânduială de sus – se pomeneste după câtăva vreme de călătorie, la limanul lui Climent, din muntele Athos, în dreptul Mânăstirii Ivirilor de azi.

Locuitorii au întâmpinat pe prea Sf. Născătoare de Dumnezeu si Sf. apostoli care erau cu dânsa. Atunci Maica Domnului a dezvăluit norodului aceluia toate tainele Fiului Său, învătându-i să creadă si să se boteze în numele Lui.

Si asa a crezut tot norodul si s-a botezat de la mic la mare, aducând multumire Maicii Prea Curate.

Maica Domnului le-a mai spus următoarele cuvinte: “O fii luminati, ascultati. Acest loc a fost sortit mie de către Fiul si Dumnezeul meu. Voi însă, nu veti mai rămâne mult aici, pentru că pe muntele acesta voi trimite bărbati din toată lumea, ca să vietuiască în curătie, după chipul îngerilor.”

După aceasta, maica cea prea curată s-a suit în corabie, împreună cu cei doi ucenici care o însoteau, si dând ultimele povete norodului, binecuvântându-l, a plecat spre insula Cipru.

Sf. Lazăr, după multă asteptare, zărind corabia apropiindu-se, mult s-a înveselit, vărsând lacrimi de bucurie. Si sosind corabia, Maica Domnului a povestit Sf. Lazăr cum a fost rânduită să meargă la muntele Athos, unde a adus pe tot norodul la credinta cea adevărată.

Sf. Lazăr s-a bucurat mult, si luând blagostovenia cea mult dorită, corabia cu Maica Domnului s-a îndepărtat de la tărm, pornind spre Iaffa si apoi spre Ierusalim. Nu se stie sigur când au venit primii monahi pe muntele Athos. Se bănuieste însă că ar fi venit chiar din timpul Sf. Apostol si Evanghelist Ioan (101 după Hr.), care însotise pe Sf. Fecioară în călătoria Sa spre Athos.”

Frumoasa legenda a dainuit si nici pana astazi nu a fost permis accesul femeilor pe Sfantul Munte.

Aceasta a permis dezvoltarea a numeroase manastiri, chilii si sihastrii pe toata suprafata Muntelui, in care se practica o forma intensiva si eficienta de crestinism ortodox, in plin secol 21. Multi dintre vietuitorii crestini athoniti se roaga in retragere, sau, asa cum se mai spune, in sihastrie, sau, macar, intr-o chilie mica construita pe munte acolo unde s- a putut si a fost mai retras.

<>

Deci tot muntele este acoperit de asezaminte monahale, ici-colo, si nu poti spune ca exista o zona izolata unde ar putea circula turisti (barbati sau femei) fara a interactiona cu vietuitorii manastirilor.

Ei bine, de asta nu este posibil accesul femeilor pe Sfantul Munte, deoarece calugarii, practicand aici una din cele mai eficiente forme a le crestinismului ortodox ar fi tentati. Pe buna dreptate, de altfel.

Sunt persoane care ar spune ca motivul interdictiei ar fi faptul ca femeia ar fi inferioara, conform viziunii lor (asertiune misogina cu care nu suntem de acord). Consideram ca femeile si barbatii sunt fiecare capabili mai mult in anumite directii si mai putin in altele, deoarece ei sunt diferiti.

O astfel de argumentatie urmareste sa reduca la penibil motivatia interdictiei prezentei femeilor pe Athos si este pagubitoare si cat se poate de falsa.

Adevaratul motiv este faptul ca femeia este o tentatie pentru barbat (cum, de altfel, si barbatul este o tentatie pentru femeie – aproape orice femeie ar recunoaste asta)…

Calugarul athonit, deoarece este izolat de lumea obisnuita si nu mai are nici un fel de contact cu femeile, prezinta o crestere puternica a dorintei interioare de a cauta completitudinea si, negasind-o in jur prin trupul sau chipul unei femei care sa il mai poata alina putin(dar niciodata complet), isi indreapta intreaga lui aspiratie catre domeniul spiritual, in special inspre adorarea plina de fervoare a Sfintei Fecioare, Maica Domnului (si, desigur, a lui Iisus Cristos).
Traind pe Munte simti ca incepe sa creasca in tine o putere noua, pe care inainte nu o cunosteai si care te sustine sa realizezi pasi spirituali uneori gigantici .

Asta este…

Interdictia nu incalca dreptul de libera circulatie din comunitatea europeana.

Cum este posibil sa fie adevărat acest lucru?

Deoarece, de fapt, este vorba de respectarea intimității celor ce se roaga pe Sfântul Munte.
Asemanător putem să ne gândim, de exemplu, că este firesc să avem toalete pentru bărbați și, separat, pentru femei, și nimeni nu își pune problema că aceasta este o încălcare a dreptului de liberă circulație.

Sau un spatiu de izolare cum este in sanatorii, spitale, sau spatii de antrenament ale sportivilor.
Nimeni nu a facut demonstratii in strada că fotbalistilor care se antreneaza le este interzis (in functie de antrenor) contactul cu femeile in timpul antrenamentelor si au considerat ca acest lucru este firesc în procesul de obținere a performaței.
La fel, ceea ce face calugarul athonit este un sui-generis ”antrenament” fizic, psihic, mental si spiritual pentru a ”performa” in directia aleasa de el – cea spirituala.

Si pentru aceasta are nevoie de respecarea intimății.

Desigur, un argument al rauvoitorilor este si faptul ca nu exista un spatiu asemanator consacrat doar activitatii spirituale a calugaritelor crestin-ortodoxe. E adevarat, un spatiu asemanator nu exista (nu toate lucrurile pot fi simetrice, iar biserica nu a acordat, in vechime, o atentie egala femeilor si barbatilor), dar exista, totusi, manastiri care sunt rezervate exclusiv femeilor.

Nu inseamna ca totul este perfect pe Sfantul Munte Athos.
Dar, in realitate, este o binefacere si o sansa uluitoare ca aceasta enclava spirituala – Muntele Athos- exista si nu putem intelege cum, chiar si unii oameni ai bisericii indraznesc în mod aberant sa vorbeasca in public impotriva acestei interdictii.

Dansii ar trebui sa stie ca modificarea acestei prevederi ar schimba in mod criminal valoarea spiritualitatii practicate pe Sfantul Munte si nu ne-am mai putea bucura, intr-o asemenea măsura, de nestematele spirituale care cresc aici.

Credem ca o parte din persoanele care actioneaza pentru liberalizarea accesului pe Sfantul Munte, atat pentru turistii barbati (acum accesul este posibil, dar restrictionat), cat , mai ales, pentru turistii femei, actioneaza in mod subversiv pentru a micsora sau altera forta practicii spirituale de aici.

Apreciem ca nu este o pierdere pentru libera circulatie a oamenilor interdictia seculara a muntelui Athos, ba chiar afirmam ca este un castig enorm pentru omenire.

Cine nu a cunoscut viata monahala de pe Sfantul Munte Athos nu are cum sa stie acest lucru, dar, daca este un om cat de cat intelept, il poate presupune, intr-o anumita masura.

Desigur, relatiile dintre barbat si femeie sunt firesti si ele pot constitui o sansa de evolutie sau o nesansa de cadere (in functie de intelepciunea si gradul de pricepere al celor doi), dar

o enclava-capitala crestin-ortodoxa, cum este Sfantul Munte Athos, bazata pe abstinenta pasiva absoluta si pe viata spirituala petrecuta in retragere este o binecuvantare.

Sa o primim cu intelepciune in mintea si in inima noastra…!

prof. ing. Leonard Radutz
Societatea Academica AdAnima pentru Transformare si Cunoastere de Sine
29 Iunie 2008

…………………………………………………..

Acest text este publicat sub licenta
CREATIVE COMMONS.

Este posibila si, chiar, dorita, copierea, distributia, retransmiterea a materialelor,doar în format electronic, dar cu mentionarea la loc vizibil, la inceputul materialului citat si la sfarsitul sau,
a sursei,
a autorului,
a mentionarii licentei si conditiilor licentei Creative Commons
si montarea unui link spre sursa.

Daca doriti sa realizati un alt material cu textul AdAnima prin adaptare sa mentionati ca textul initial ne apartine, sursa, autorul si montarea unui link precum si licenta si termenii licentei sub care obligatoriu veti publica : Creative Commons.
Sub aceasta licenta
nu este permisa folosirea publicarea acestor texte pentru a obtine foloase materiale,
chiar daca le publicati cu sursa, autorul si montarea unui link precum si licenta si termenii licentei sub care publicati: Creative Commons .


Licenta Creative Commons<>

Scroll to Top