Controlul minții și respirației în meditația isihastă

Controlul minții

Acest articol doar sugerează

ceea ce ar putea fi controlul minții și a respirației în meditația mistică creștină,

în viziunea Abheda Yoga

(și deci nu în viziunea unei autorități ortodoxe,

cu care, însă, ar putea coincide).
Dar, astfel, spunem că doar sugerează,

deoarece aceste aspecte practice nu se pot deprinde

din câteva rânduri explicative

iar cea mai bună cale

este îndrumarea directă din partea unei persoane competente.

Sfinții părinți cunoșteau de mult relația respirație-minte

și anume că o respirație agitată este conectată

cu o minte agitată.
Controlul respirației are rolul de a stăpâni

și a aduce liniștea minții.

Tehnicile de respirație sunt foarte des întâlnite la sfinții părinți.

În stare de cugetare adâncă mișcarea răsuflării încetinește…

cât despre respirație, ei (cei care practică) o reduc cât se poate de mult.

Aceste efecte urmează apoi în mod spontan în practica rugăciunii inimii.


Sf. Grigore Palama în lucrarea Apărarea Sfinților Isihaști.

Tot aici Grigorie Sinaitul recomandă:

Stăpânește-ți mișcarea plămânilor ca să nu răsufli în voie

căci furtuna suflărilor care urcă la inimă întunecă mintea

și tulbură cugetarea.

Iar de zărești necurăția gândurilor

să nu le bagi în seamă ci,

atât cât poți oprește-ți răsuflarea;

închide-ți mintea în inimă

și continuă chemarea Domnului Isus“.

Se recomandă reținerea respirației după rostirea rugăciunii

și contemplarea profundă a liniștii minții

care apare atunci, căci tot Grigorie Sinaitul spune:

Reținerea răsuflării stăpânește mintea dar numai în parte.

Când însă vine și lucrarea rugăciunii,

mintea va fi stăpânită cu adevărat

din lucrarea despre viața contemplativă.

Iată de ce unii povățuiesc să își stăpânească mișcarea răsuflări lor și să o țină puțin,

ca mintea să stea pe loc câtă vreme își țin răsuflarea…

ajungând să o aducă în chip desăvârșit

la starea de concentrare unificatoare.”
Grigore Palama

Controlul minții și al respirației

în meditația mistică isihastă este, aparent, simplă

însă este puternică.

O cheie practică fundamentală:
de fapt, NU incetinirea respiratiei generează eficiența ci, mai ales,

eficiența în meditație generează încetinirea respiratiei.

Ce putem face, însă este să permitem această incetinire,
știind că ea este un efect al rugăciunii repetate din meditatie

și că, dacă nu vom permite încetinirea, nici meditația nu va înainta corect.

Yogacharya Leo Radutz

Scroll to Top