Acest articol doar sugerează
ceea ce ar putea fi controlul minții și a respirației în meditația mistică creștină,
în viziunea Abheda Yoga
(și deci nu în viziunea unei autorități ortodoxe,
cu care, însă, ar putea coincide).
Dar, astfel, spunem că doar sugerează,
deoarece aceste aspecte practice nu se pot deprinde
din câteva rânduri explicative
iar cea mai bună cale
este îndrumarea directă din partea unei persoane competente.
Sfinții părinți cunoșteau de mult relația respirație-minte
și anume că o respirație agitată este conectată
cu o minte agitată.
Controlul respirației are rolul de a stăpâni
și a aduce liniștea minții.
Tehnicile de respirație sunt foarte des întâlnite la sfinții părinți.
“În stare de cugetare adâncă mișcarea răsuflării încetinește…
cât despre respirație, ei (cei care practică) o reduc cât se poate de mult.
Aceste efecte urmează apoi în mod spontan în practica rugăciunii inimii.“
Sf. Grigore Palama în lucrarea Apărarea Sfinților Isihaști.
Tot aici Grigorie Sinaitul recomandă:
“Stăpânește-ți mișcarea plămânilor ca să nu răsufli în voie
căci furtuna suflărilor care urcă la inimă întunecă mintea
și tulbură cugetarea.
Iar de zărești necurăția gândurilor
să nu le bagi în seamă ci,
atât cât poți oprește-ți răsuflarea;
închide-ți mintea în inimă
și continuă chemarea Domnului Isus“.
Se recomandă reținerea respirației după rostirea rugăciunii
și contemplarea profundă a liniștii minții
care apare atunci, căci tot Grigorie Sinaitul spune:
“Reținerea răsuflării stăpânește mintea dar numai în parte.
Când însă vine și lucrarea rugăciunii,
mintea va fi stăpânită cu adevărat“
din lucrarea despre viața contemplativă.
“Iată de ce unii povățuiesc să își stăpânească mișcarea răsuflări lor și să o țină puțin,
ca mintea să stea pe loc câtă vreme își țin răsuflarea…
ajungând să o aducă în chip desăvârșit
la starea de concentrare unificatoare.”
Grigore Palama
Controlul minții și al respirației
în meditația mistică isihastă este, aparent, simplă
însă este puternică.
O cheie practică fundamentală:
de fapt, NU incetinirea respiratiei generează eficiența ci, mai ales,
eficiența în meditație generează încetinirea respiratiei.
Ce putem face, însă este să permitem această incetinire,
știind că ea este un efect al rugăciunii repetate din meditatie
și că, dacă nu vom permite încetinirea, nici meditația nu va înainta corect.
Yogacharya Leo Radutz