YESHE TSOGYEL – femeia care a atins conditia de Buddha

Am deschis înscrierile la
o nouă grupă de Abheda Yoga si meditație
Cu Leo Radutz!
Din 15 septembrie - in Bucuresti si Online. CLICK pe link pentru detalii

https://alege.abhedayoga.ro/yoga-septembrie/

Yeshe Tsogyel, cunoscută în tradiția Nyingma și sub numele de Marea Regină a Extazului, a fost o femeie legendară considerată aidoma unei zeițe mitice sau dakini a iluminării, în cadrul budismului tibetan. Ea a trăit, după toate datele de care dispunem, între anii 757 – 817 d.H., și este identificată cu consoarta spirituală a marelui maestru tantric Padmashambhava („Cel-născut-din-lotus”), invitat în Tibet de către împăratul acestei țări, Trisong Detsen.

Deși a fost consoarta lui Padmashambhava, Yeshe Tsogyel a fost ea însăși o maestră tantrică. Ambele școli budiste tibetane, Nyingma și karma Kagyu, o recunosc pe Yeshe drept maestra care a atins în acea viață condiția de Buddha. Traducătorii poemului „Doamna născută din Lotus” consideră că acest text, închinat lui Yeshe Tsogyel, constituie dovada iluminării ei:

„Din centrul unei flori de lotus s-a născut
Zeița cea blândă, eliberatoarea eroină
Care a purces în formă umană
Prin munții înzăpeziți ai Tibetului.”

Tibetanii o consideră o reprezentare a lui Buddha, care și-a asumat o formă feminină obișnuită, pentru a deveni accesibil oricărui om de rând, „care deocamdată nu o vede pe Yeshe Tsogyel sub aspectul său de Vajravarahi, zeitate desăvârșită”. De fapt,

„Ea își asumă orice formă a emanației est necesară
Pentru orice ființă (persoană), după cum, de exemplu, Luna plină de pe cer
Se arată sub forma diferitelor reflexii în vase pline cu apă.”

Conform legendelor, Yeshe Tsogyel s-a născut în același mod ca și Buddha; la nașterea ei, s-a auzit o mantra sanscrită în timp ce mama sa o aducea pe lume fără dureri; fetița a fost considerată o reincarnare a însăși mamei lui Buddha, Maya Devi. Numele ei („Regina (rgyal mo) Primordialei (Ye) Înțelepciuni (shes), a Lacului (tso)”) derivă din faptul că, la nașterea fetiței, lacul din imediata apropiere a sălașului lor s-a dublat ca mărime.

În perioada primei tinereți, se spune Yeshe Tsogyel se ruga pentru fericirea tuturor ființelor conștiente. La vârsta de 16 ani, ea a fost inițiată în doctrina budistă de către guru Padmashambhava. Deși ea se număra deja printre reginele consoarte ale lui Trisong Detsen, împăratul Tibetului, Yeshe i-a fost oferită lui Padmashambhava și a devenit consoarta spirituală principală a acestuia.
După mulți ani de practică neabătută, Yeshe a atins nivelul iluminatoriu al maestrului și consortului ei. Ea a devenit principalul transmițător al învățăturilor acestuia, concepând majoritatea versetelor din textele care descriu doctrina sa.

Ca soție a lui Trisong Detsen și consoartă mistică a lui Padmashambhava, oferită acestuia de către împărat la cererea maestrului, putem considera că Yeshe a fost contemporană cu fenomenul eclipsării religiei locale tibetane Bon de către budism. Yeshe Tsogyel mai era considerată în acele vremuri ca o manifestare a zeiței Sarasvati, fiind uneori identificată și cu Boddhisattva Tara.

Conform cu linia Karmapa, Yeshe Tsogyel a atins condiția de Buddha în acea viață. Se spune că, cu aproximativ 30 de ani înainte de a părăsi această lume, ea a ieșit dintr-o meditație în retragere (datată aproximativ între anii 796-805) cu „starea de Buddha complet iluminat”. Se spune că Padmashambhava i-ar fi spus: „baza realizării iluminării o constituie corpul fizic. Femeie sau bărbat, acest lucru are o prea mare importanță. Dacă ea își dezvoltă mentalul, atingând tărâmul iluminării, corpul unei femei este mai potrivit.”

Texte recomandate:

Yeshe Tsogyel, Princess of Karchen (Yeshe Tsogyel, prințesa din Karchen)
Sky Dancer: The Secret Life and Songs of the Lady Yeshe Tsogyel” (Dansatoarea celestă: viața și cânturile secrete ale Doamnei Yeshe Tsogyel) de Keith Dowman

Un articol de psih. Aida Surubaru
Abheda Yoga Academy
12-05-2010, Bucuresti

Scroll to Top