Recomandările lui Sri Ramana Maharshi referitoare la alimentația sattvică

 

Hrană sattvică în catități moderate

În general Maharshi a refuzat să dea instrucțiuni în ceea ce privește disciplina practicii fizice a discipolilor.
Când era întrebat despre ce postură trebuie să se stea în meditație, el răspundea simplu:
„Cea mai bună postură de meditație este fixarea minții într-un singur punct.”

Când era întrebat despre celibat, spunea că persoanele căsătorite pot de asemenea să atingă Realizarea Ultimă.

Dar când era întrebat despre dietă, el susținea cu vehemență vegetarianismul:O dietă trebuie să fie restrânsă la componenta ei sattvica (pură și vegetariană), iar mâncarea să fie consumată în cantități moderate, iată care sunt cele mai bune reguli pentru a dezvolta calitățile sattvice ale minții, care la randul ei poate ajuta mai bine la practica introspecției.”

Bhagavan considera și laptele că avand o componentă sattvică, însă nu permite consumarea oualelor, acestea fiind de natură rajasică.

Bhagavan era categoric în privința dietei, subliniind faptul că o dietă pură, vegetariană, este benefică pentru cei care se află pe o cale spirituală, mai ales în condițiile lumii moderne în care trăim astăzi.

Moderat, pur și hrănitor

Un ajutor în întrospecție pe care Sri Ramana îl menționează în capitolul 9  din celebra sa lucrare „Cine sunt eu?”, este mita sattvika ahara-niyama. Acest termen ahara-nyama înseamna în limba sasncrită reținerea de la hrană, dar din punct de vedere etimologic, ahara înseamnă procurarea sau modul în care ne hrănim, și poate fi folosit nu doar în sensul strict al hranei fizice pe care o introducem în gură, ci și ca hrănire senzorială pe care o asimilăm în mintea noastra prin cele cinci simțuri. Așadar, pentru a ne păstra mintea într-o stare care este cea mai favorabilă pentru cultivarea deprinderilor în arta de a fi o ființă cât mai conștientă, ar trebui să depunem toate eforturile pentru a ne asigura că amandouă tipurile de hrană, atât cea pe care o ingerăm fizic, cat și hrana senzorială pe care o consumăm mental, sunt în cantitate suficientă și au o calitate corespunzatoare.

Calitatea și cantitatea mâncării pe o care consumăm este descrisă de Sri Ramana că mita și sattvika. Cuvantul mitta se referă la cantitatea de mâncare pe care o consumam și înseamnă măsurată, limitată, frugală sau moderată. Cuvântul sattvika se referă la calitatea mâncarii pe care o consumăm și în general înseamna pur și binefăcător, sau mai precis înzestrarea acesteia cu calitatea cunoscută sub numele de sattva, care înseamnă literal:  puritate, claritate, întelepciune și virtute.

Restricția sau niyama de a mânca doar mâncare de tip sattvic, înseamnă abținerea de la orice fel de mâncaruri non-sattvice care includ toate tipurile de carne, peștele și ouăle, drogurile precum alcoolul și tutunul sau alte substanțe toxice, care au un potențial distructiv asupra sănătății.

după un articol de Arthur Osborne, http://bhagavan-ramana.org .

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top