Semnificațiile sunetului primordial “OM” (AUM)

aum,,Acest cuvand (OM) indica coexistenta sunetului articulat si nearticulat al inimii, si a melodiei care se aude si care nu se aude – a sunetului care reverbereaza si a sunetului care nu reverbereaza, Anahata Nada. Sunetul poate fi descris prin natura sa tripla – sunetul audibil, sunetul inaudibil si sunetul nepieritor. Sunetul audibil este acela care poate fi auzit de urechea umana. Sunetul inaudibil este acela care apartine octavelor mai inalte, sau mai joase, astefel incat nu poate fi sezisat de auzul normal. Dar mai exista si a treia categorie de sunete, care este cea a sunetului nepieritor. Sunetul este alcatuit din vibratii, si toate vibratiile au un inceput si un sfarsit. Dar daca ar exista un sunet care nu a fost produs – Anahata Nada – atunci cu singuranta nu ar putea avea un sfarsit pentru ca nu are un inceput. Pentru a vorbi despre o vibratie – fara sunet este intr-adevar un paradox. In cuvantul sacru OM, exista un astfel de paradox. El este in acelasi timp auzit si neauzit, reverberant si nereverberant. Este in acelasi timp pieritor si nepieritor.” Rohit Mehta – Chemarea Upanishadelor

 

Sunetul  sau pranava AUM (प्रणव मंत्र) este  metionat in Upanishade, si este tratat in mod special in Taitririya, Chandogya si Mandukya Upanishd. El este folosit ca obiect de meditatie profunda, fiind considerat a avea o deosebita eficienta spirituala, acest fapt este atribuit nu doar intregului cuvant ci si din cauza celor trei sunete din care este alcatuit: a (a-kāra), u (u-kāra), m (ma-kāra).

A – kāra inseamna forma, si se refera la elementul pamant, la ceea ce creste pe pamant, ca de exemplu vegetatiea, copacii sau la orice alte forme sau obiecte materiale. U-kāra inseamna lipsit de forma si se refera la elementul apa sau aer sau la focul care arde. Ma-kāra inseamna fara nici o forma (care insa exista) si poate fi asociat cu energia intunecata din Univers. Cand combinam cele trei sunete impreuna, se formeaza silaba sacara, AUM , ea reunind toate elementele, mentionate mai sus.

 

aum1In filozofia hindusa se crede ca atunci cand creatia a inceput sa se manifeste, constiinta divina a luat mai intai forma primara si originara manifestata prin vibratia sunetului AUM. Inainte de creatie exista doar vidul sau Shunyākāsha. Shunyākāsha inseamna in traducere literala “fara cer” care este mai mult decat nimicul, deoarece totul exista atunci intr-o stare de potentialitate. Vibratia sunetului AUM, simbolizeaza manifestarea lui Dumnezeu in forma “Brahman Șaguna“. “OM” este reflectarea realitatii absolute cunoscuta si sub numele de “Adi Anadi”,  adica cel fara inceput sau sfarsit, si imbratisand tot ceea ce exista, reprezentand vibratia suprema. Cand se pronunta pe litere A-U-M, reprezinta energia divina Shakty, unita in cele trei aspecte ale sale: Bhrahma Shakti (creatia), Vishnu Shakti (conservarea sau mentinerea) și Shiva Shakti (distrugerea si/sau eliberarea).

Pranava reprezinta sunetul primordial care a existat inaintea creatiei si sunetul care va exista si dupa resorbtia acesteia, dupa pralaya. Aceasta este NatharUpa – adica forma sunetului care apartine Supremei Iluminari.

Exista sute de referinte despre pranava AUM in scrierile sacre Upanisade. Una dintre ele se refera la pranava mantra (sau bija mantra) dupa cum urmeaza:

pranavo dhanu sharo hyaatmaa brahm tallakshya muchyate.
apramatten vedadhavyam sharavattanmayo bhavet.. 

In traducere aceasta ar insemna – Silaba Sacra AUM  denumeste arcul, sageata reprezinta sufletul iar Brahman este tinta; el va fi strapuns de cel a carui atentie nu deviaza . Atunci (arcasul) va deveni una cu Brahman, asa cum sageata devine una cu tinta atunci cand o loveste.

(Mundakopanisad II.ii.4)

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top