Mintea Zen, sau Mintea Incepatorului

In Japonia exista o expresie numita soshin, care inseamna “mintea incepatorului”. Scopul acestei practici este acela de a ne mentinea mintea intr-o stare de inceput. Pentru un timp veti putea sa aveti “mintea incepatorului”, dar daca continuati sa practicati, un an, doi, trei, sau mai multi, chiar daca ati putea sa imbunatati ceva, sunteti susceptibil de a pierde sensul nelimitat al mintii originare.

Pentru studentii in Zen, cel mai important lucru este sa se situeze in afara dualitatii. “Mintea noastra originara” include orice in ea. Este intotdeauna autosuficienta pentru ea insasi. Noi nu trebuie sa ne pierdem aceasta stare, de autosuficienta. Aceasta nu inseamna o minte inchisa, ba chiar poate fi o minte goala sau o minte pregatita. Daca mintea este goala, ea este mereu gata pentru orice, este deschisa catre orice. In starea de “minte a incepatorului” sunt multe posibilitati, in mintile expertilor sunt doar cateva.

Daca discriminam prea mult, ne limitam singuri. Daca suntem prea pretentiosi sau lacomi, mintea noastra nu este ampla si autosuficienta. Daca ne pierdem mintea noastra originara si autosuficienta, ne vom pierde toate perceptele. Cand mintea isi doreste ceva, cand incepem sa cautam modalitatile de a ne satisfice aceste dorinte, vom sfarsi prin a ne viola propriile percepte: sa nu spunem minciuni, sa nu furam, sa nu omoram, sa nu fim imorali si asa mai departe.

Daca ne mentinem mintea originara, perceptele vor fi si ele pastrate.

In mintea incepatorului nu exista niciun gand, precum:“Eu am obtinut ceva”. Toate gandurile legate de ego ne limiteaza vastitatea mintii. Cand nu avem nici un gand legat de a obtine ceva, nici un gand despre sine, suntem cu adevarat incepatori. Doar atunci putem cu adevarat sa invatam ceva. Mintea incepatorului este mintea compasiunii. Cand mintea este plina de compasiune, ea devine vasta, nelimitata.

Dgen-zenji, maestrul fondator al scolii zen, Soto, a pus accentul in invataturile sale, vechi de peste opt secole,  pe cat este de important sa ne rezumam la mintea originara nelimitata. Atunci noi suntem mereu intr-o relatie justa cu noi insine, in armonie cu toate fiintele, si putem sa practicam corect.

In concluzie, cel mai dificil lucru este sa ne mentinem mereu o minte de incepator. Nu trebuie sa aveti o intelegere profunda a Zen-ului pentru aceasta. Chiar daca ati citit multa literatura Zen, trebuie sa cititi fiecare propozitie cu o minte proaspata. Trebuie sa spuneti. “ Stiu ceea ce este Zen-ul” sau “ Am atins deja Iluminarea”. Acesta este deasemenea un mare secret valabil si in arta: sa fiti mereu un incepator. Fiti foarte atenti asupra acestui lucru si nu ii  minimizati valoarea. Daca incepeti sa practicati zazen (meditatie), veti incepe sa apreciati aceasta “minte a incepatorului”.

Acesta este secretul parcticii ZEN!

 

Dupa un articol de ~Shunryu Suzuki
Mintea Zen sau Mintea incepatorului

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top