Ganesha – reprezentarea perseverenței, puterii realizatoare și prosperității

Ganesha – reprezentarea perseverenței, puterii realizatoare și prosperității

Filozofia hindusă a adus o lumină în înțelegerea multor aspecte ale ființei noastre.

În esență, noi suntem infiniți.

Dar pentru a putea înțelege și adora Infinitul din noi (/Conștiința Supremă/ Sinele Suprem Atman… sau Dumnezeu), avem nevoie să-i atribuim anumite caracteristici…
Asta, fiindcă este dificil pentru mintea noastră să se raporteze la Infinit (/Dumnezeu), fără nici un atribut.

Cei religioși se raportează la aceste fațete ca la niște zei diferiți.
Însă, cei ce au acces la o înțelegere superioară, se raportează la diverșii zei ca la fațete diferite ale unicei Conștiințe Supreme (/Dumnezeu).

În India (și în Europa), timp de zece zile este celebrată acea fațetă a Infinitului ce manifestă, printre multe altele:

  • perseverența
  • puterea realizatoare
  • prosperitatea spirituală și materială
  • starea de lider spontan și autentic.

Ganesha este un pilon important al spiritualității în mijlocul vieții, obiectiv esențial în Abheda Yoga.

Vă sugerăm să nu vă lăsați păcăliți de aparența de jucărie a reprezentării lui Ganesha.
El este, de fapt, manifestarea lui Shiva – un nume al conștiinței Supreme nondualiste – în lumea materială și la nivelul lui Muladhara.

Etimologie și alte nume

Cuvântul „Ganesha” este format din cuvintele: „gana” și „isha”. „Gana” desemnează toate ființele care au nume și formă, iar „isha” înseamnă domn, stăpân sau maestru.

Ganesha este recunoscut și prin multe alte nume și epitete, Ganapati și Vighneshvara fiind două dintre cele mai cunoscute.
Adesea înainte numelor este adaugată și formula Shri folosită pentru a arata respectul sau venerarea.

Atribute

Ganesha este acea fațetă a Infinitului care manifestă energia și atributele specifice primului centru de forță – Muladhara Chakra și a identificării secundare cu elementul subtil pământ.
Atribute:

  • stabilitatea,
  • statornicia în acțiune,
  • puterea realizatoare (capacitatea de a duce la bun sfârșit tot ce ne propunem),
  • încrederea în sine și în propriile forțe,
  • începutul bun și împlinirea proiectelor lor de orice fel (nu numai din punct de vedere material),
  • viața în lumea materială spiritualizată și spiritualizantă,
  • trezirea lui Kundalini,
  • energie sexuală fascinantă,
  • putere de control alchimică asupra energiei sexuale,
  • capacitatea de a fi un lider perfect, spontan și autentic, înțelept,
  • starea în care am putea fi chiar conducătorul tuturor ființelor,
  • superinteligenta și ingeniozitate,
  • senzualitate puternică și rafinată,
  • supervirilitate ori grația supervirilității (în cazul unei femei)
  • creativitate debordantă,
  • putere de a învinge orice obstacol.

Cum atragem în noi aceste aptitudini?

Prin adorarea lui Ganesha, atrăgând în noi grația, ajutorul, identificarea cu El, trezind în noi acea parte a conștiinței noastre care are astfel de însușiri și care este, de fapt, Ganesha din noi.

Aceste acțiuni putem să le realizăm de ziua lui Ganesha, 2 Septembrie și în continuare timp de 10 zile.
De ce atât de mult timp? Pentru că ceea ce rezultă merită acest efort.

Metode:

  • Anaharin, postul negru numai cu apă realizat ca ofrandă către Ganesha

  • adorare și comuniune prin ritual,

  • meditatia cu muzica,

  • meditația cu yantra,

  • meditația cu mandala,

  • meditația cu mantra secretă a lui Ganesha,

  • Ananta raportându-ne la Ganesha,

  • raportarea spontană și continuă în inima noastră spirituală la acest nivel al conștiinței pe care îl numim Ganesha,

  • cultivarea conexiunii intime de conștiință și cererea ajutorului îngerului gardian al evoluției spirituale sau îngerul păzitor.

În India, Ganesha este invocat pentru îndepărtarea obstacolelor, precum și la începutul tuturor acțiunilor mai importante, pentru obținerea puterilor paranormale și a capacității de discriminare.

Multe dintre ritualurile spirituale în tradiția hindusă încep cu invocarea lui Ganesha.

În tradiția tantrică, se consideră că Ganesha ocrotește și ghidează relațiile sexuale, orientându-le în sens spiritual.

Prin identificare cu Ganesha, ființa umană poate să alchimizeze tendințele inferioare ale egoului:
  • orgoliul
  • mândria
  • vanitatea
  • egoismul
  • mânia
  • aroganța

Reprezentarea simbolică

Ganesha este reprezentat sub forma unui om mic de statură, cu abdomenul mare, rotund, cu patru brațe și cap de elefant cu un singur colț.
În trei din mâinile sale el ține o secure (ankush), un laț (sash) și uneori o scoică. În unele reprezentări, cea de-a patra mână face un gest de acordare a favorurilor sale divine, dar cel mai adesea ține un ladhu, o prăjitură de năut. Ochii îi strălucesc ca două pietre prețioase.
Vehicului său este un șobolan – un fost demon (reprezentarea pasiunilor inferioare) pe care l-a învins și l-a acceptat apoi ca vehicul.

Capul de elefant

Există mai multe explicații ezoterice pentru capul de elefant.
Un elefant este puternic, dar întotdeauna calm.
Este unul dintre puținele animale conștiente de sine și care are chiar ritualuri funerare. În ciuda forței sale, este vegetarian.

Trompa

este un instrument inedit.
Cu ajutorul ei, Ganesha înlătură obstacolele din calea aspirantului.
Orientarea ei spre stânga, spre dreapta sau central este simbolic în legătură cu cele trei canale energetice subtile principale: Ida Nadi, Pingala Nadi și, respectiv, Sushumna Nadi.
Atunci când este ridicată în aer, ea semnifică ascensionarea și stabilirea lui Kundalini la nivelul lui Sahashrara.
În tradiția tantrică, trompa și gura senzuală ale elefantului sunt puse în legătură cu organele sexuale masculine și feminine.

Șobolanul

din reprezentările tradiționale ale lui Ganesha, se spune că era la origine demonul vanității și al impertinenței și că a fost înfrânt de zeu.
De altfel, în tradiția hindusă circulă multe legende legate de diferiți demoni alungați sau învinși de către Ganesha.

În legătură cu abdomenul proeminent al lui Ganesha există o legendă

Odtă, Zeul bogăției Kubera a invitat cuplul divin Shiva – Shakti la cină, pentru a se mândri cu bunăstarea sa.
Ei nu au onorat invitația lui Kubera, dar, în schimb, l-au trimis pe fiul lor, Ganesha, spunându-i lui Kubera să-l hrănească cum poate el mai bine.
Kubera a râs, spunând: “Pot să hrănesc mulți copii ca acesta!”
Ganesha, ajuns în palatul respectiv, s-a așezat calm la masă și a început să mănânce.
A mâncat mai întâi toată mâncarea de pe masă.
Apoi a început să mănânce diverse obiecte de prin casă, mobilierul, pregătindu-se sa mănânce chiar și palatul.

Kubera s-a înspăimântat, dar Ganesha i-a spus vesel: “Le-ai promis părinților mei că mă vei hrăni. Acum va trebui să te mănânc și pe tine”.

Kubera a fugit și a cerut ajutorul lui Shiva. Acesta i-a dat un pumn de orez și i-a spus să i-l ofere lui Ganesha cu smerenie.
Kubera s-a întors. Între timp, stomacul lui Ganesha devenise gigantic, dar el nu-și pierduse starea de bună-dispoziție.
Când Kubera i-a servit, smerit, o cană cu orez, foamea lui a fost, în sfărșit, potolită.

Se mai consideră, de asemenea, că Ganesha este reprezentat în acest fel pentru că poartă în pântecul său Brahmanda (oul cosmic). 

Totuși este bine să reținem că aceastea sunt doar simboluri, ce ne ajută să înțelegem mai ușor această fațetă a Infinitului din noi.

Legenda apariției lui Ganesha

În Shiva Purana se spune că, într-o zi, Parvati, pe când se pregătea să facă o baie, a constatat că paznicul apartamentelor sale lipsea.
A luat atunci o parte din săpunul de pe corpul său, a modelat o formă de copil și a suflat în ea forță vitală, prana.
Pe acest copil l-a însărcinat să-i fie gardian și i-a dat instrucțiuni să nu lase pe nimeni să-i intre în palat. Gardianul-copil a respectat ce-i spusese mama sa și s-a așezat afară, cu sceptrul în mână.
Exact atunci, Shiva (stăpânul manifestării) s-a hotărât s-o viziteze pe iubita lui soție, Parvati, și a venit la palat.

Întrucât micul gardian l-a împiedicat să intre, Shiva s-a înfuriat și l-a amenințat pe băiat, dar acesta a fost de neclintit.

Shiva s-a mâniat de lipsa de respect a băiatului și i-a tăiat capul cu tridentul său. Când Mama Divină a aflat ce se petrecuse, s-a întristat nespus de mult și i-a cerut lui Shiva să-i redea viața.
Shiva i-a spus că nu poate să-și retragă hotărârea, dar că poate să repare stricăciunea în alt mod.
Acesta a pornit în căutarea primului copil care nu doarme în brațele mamei sale pentru a-i tăia capul și a-l lipi de corpul neînsuflețit.
Era noapte și toate mamele dormeau ținându-și copiii strâns în brațe, de aceea Shiva nu a putut lua nici un cap de copil.
A văzut însă un pui de elefant dormind alături de mama sa, spate în spate, și s-a hotărât să folosească această ocazie.
El a luat deci capul puiului de elefant și l-a lipit de corpul copilului gardian, readucându-l la viață.
Shiva i-a dat copilului numele de Ganapati, conducătorul trupelor sale.
El a hotărât să ofere Grație și ajutor celor ce-l adoră pe Ganesha înainte de întreprinderea oricărei acțiuni mai importante.

Patronul Gana-elor (ființelor) – legendă

Shiva era unicul stăpân al zeilor, sub-zeilor, oamenilor, demonilor, fantomelor, spiritelor și al tuturor celorlalte ființe existente.
Dar pentru că el se afla permanent în starea de extaz divin (samadhi), zeilor și celorlalte ființe le era foarte greu să comunice cu el.
Ori de câte ori aveau probleme, ei trebuiau să petreacă ore întregi realizând meditație, cântând imnuri și rugându-se, pentru ca Shiva să-i asculte.
De aceea, gana-ele – ființele încarnate sau care au un corp aparent limitat – au simțit nevoia încă unui conducător spiritual, suveran, care să fie mai ușor de apelat pentru rezolvarea problemelor.

Ele au venit la Brahma cu această problemă, dar el nu a putut să o rezolve.
Așa că i-a cerut ajutorul lui Vishnu pentru a-l convinge pe Shiva să stabilească un nou Ganapati (conducător al gana-elor).

Vishnu le-a sugerat acestora să-l aleagă pe unul dintre cei doi fii ai lui Shiva:

  • Kartikeya (cunoscut și sub numele de Subramaniyam) sau
  • Lambodar (Ganesha „cel gras” care încă nu se numea Ganesha).

Pentru a afla care dintre cei doi merita titlul de Ganesha, zeii și sub-zeii au hotărât să organizeze un concurs.
În ziua stabilită, toți au venit să asiste la concurs, unde Vishnu era judecător.

Shiva și Parvati erau și ei prezenți, așezați în centru. La momentul stabilit, Vishnu a anunțat proba concursului.

Cei doi frați trebuiau să facă înconjurul Universului, primul sosit urmând să fie numit Ganesha, stăpânul tuturor gana-elor.

După anunțarea probei, Kartikeya și-a luat zborul în spațiu, călare pe păunul său ultra-rapid, pentru a străbate Universul cât mai repede posibil. În acest timp, Ganesha a rămas așezat pe șobolanul său fără să miște din loc. Vishnu, văzându-l că stă, i-a spus să se grăbească.

La insistențele lui Vishnu de a intra deîndată în concurs, Ganesha a zâmbit:

  • și-a depus omagiile la picioarele tatălui și a mamei sale (Shiva și Shakti – Parvati)
  • apoi a salutat cu umilință ceilalți zei și sub-zei și,
  • în final, a decolat pe șobolanul său.

Toți au fost însă uluiți când au văzut că în loc să se îndrepte spre spațiul cosmic, Ganesha a zburat în jurul lui Shiva și Parvati.

După ce i-a înconjurat astfel pe Shiva și Shakti, Ganesha s-a întors la punctul de plecare, a îngenuncheat în fața părinților săi și a declarat: “Mi-am îndeplinit sarcina. Am făcut înconjurul întregului Univers.”
Nu-i adevărat!”, au exclamat zeii. Nu ai fost nicăieri. Ești un leneș.”

Ganesha i s-a adresat atunci lui Vishnu, cu mâinile împreunate:

Ştiu că tu înțelegi semnificația modului meu de a acționa, dar pentru ca și ceilalți să înțeleagă, voi spune următoarele:

mi-am îndeplinit sarcina de a face înconjurul Universului, pentru că toată această lume fenomenală, a numerelor și a formelor, nu este decât o manifestare a Mamei Divine și a Tatălui meu Divin.

Ei sunt sursa a tot ceea ce există. Eu m-am orientat către sursă, care este Adevărul, esența întregii existențe și a tuturor fenomenelor.

Ştiu că această lume este un ocean de existență relativă, că limitarea este iluzorie și că nu are sens să renunți la Adevărul Ultim pentru a merge în jurul iluziei. Fratele meu încă mai face înconjurul acestui Univers limitat și, din această cauză, iluzoriu.

Când va ajunge la Adevăr, va fi același Adevăr care este Unic și nelimitat și în raport cu care orice aspect ori atribut limitat este iluzie, inclusiv voi și eu.”

Ascultătorii săi au fost uimiți și încântați, de înțelepciunea sa.
Aplaudând gândirea lui autentică, ei l-au acceptat pe grasul Ganesha ca patron al lor.

În timp ce Vishnu punea semnul victoriei (tilak) pe fruntea lui Ganesha cel cu cap de elefant, Kartikeya s-a întors obosit din călătoria sa în jurul lumii.
El s-a supărat și a contestat victoria lui Ganesha. Zeii i-au povestit atunci lui Kartikeya despre subtilitatea și înțelepciunea acestuia și i-au spus

Tu te-ai orientat spre materie, care este iluzorie; ai mers în jurul lumii fenomenale și de aceea nu ai putut percepe direct Adevărul Ultim. El este sursa. Lumea fenomenală este maya (iluzia).”


Kartikeya a realizat atunci că fusese păcălit de maya (iluzia cosmică).
Astfel, tot efortul său fusese fără sens, pentru că alergase după un miraj.
Kartikeya se comportase ca toți ceilalți muritori care iau lumea numelor și formelor drept realitate și cad astfel în capcana maya-ei.

El și-a acceptat înfrângerea, iar titlul de “Ganesha” i-a fost oferit celui a cărui înțelepciune a trecut dincolo de existența materială.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top