Shakti, puterea sau forța este aspectul de intensitate, cantitativ, al ființei, în timp ce inseparabil de ea este aspectul de conștiență, calitativ sau Shiva.
Shakti este feminină față de aspectul de conștiență, care este masculin.
Ea face legătura între infinit și finit.
Ea se reflectă în jurul nostru, este substanța primordială a tot ce există (Adi Shakti), este puterea creatoare, fertilă și regeneratoare a vieții și se reflectă în jurul nostru, în lumea exterioară întrupând Eternul Feminin.
Shakti fără Shiva este Shava sau cadavru iar Shiva fără Shakti este o forță stihinică nestructurată.
Shakti este atât de responsabilă pentru creație și este agentul tuturor schimbărilor ori tranformărilor. Shakti este existența cosmică, precum și eliberarea, forma sa cea mai importantă fiind Kundalini Shakti, o forță interioară psihospirituală fundamentală, misterioasă și copleșitoare.
În Shaktism și Shaivism, Shakti este venerată ca Fiinta Supremă. Shakti întruchipează energia feminină activă a lui Shiva și este identificată ca una din cele 10 Mari Puteri Divine MahaVidya sau ca Parvati, contrapartea feminină a lui Shiva.
David Kinsley o menționează "Shakti" a zeului Indra ca Sachi (Indrani), ceea ce înseamnă putere.
Indrani este parte dintr-un grup de șapte sau opt zeițe mamei numit Matrikas (Brahmani, Vaishnavi, Maheshvari, Indrani, Kumari, Varahi și Chamunda și / sau Narasimhi), care sunt considerate a zeilor hindusi shaktis majore (Brahma, Vishnu, Shiva, Indra, Skanda, Varaha / Yama și Devi și Narasimha respectiv).
Zeița Shakti este, de asemenea, cunoscută sub numele de Amman (însemnând "mama") în sudul Indiei, în special în statele din Karnataka, Tamil Nadu, Kerala, Telangana, și Andhra Pradesh. Există multe temple dedicate diferitelor încarnări ale zeiței Shakti în majoritatea satelor din sudul Indiei. Oamenii din mediul rural cred că Shakti este protectorul satului, pedepsitoarea oamenilor răi, vindecătoarea de boli, și cea care dă bunăstare în sat. Ei sărbătoresc Shakti Jataras cu mare interes o dată pe an. Câteva exemple de încarnări sunt Ganga Ma, Aarti, Kamakshi Ma, Kanakadurga Ma, Mahalakshmi Ma, Meenatchi ma, Manasa Ma, Mariamman, Yellamma, Poleramma, Gangamma și Perantalamma.
Potrivit unor școli, există patru Adi Shakti Pitha (locuri de adorare pentru Shakti primordială) și 51 de centre ale adorării lui Shakti situate în Asia de Sud. Ele pot fi găsite în India, Sri Lanka, Nepal, Bangladesh, Pakistan și Tibet.
Acestea sunt numite Shakti Peethas.
Lista de locații variază. O listă general acceptată de Shakti Peethas și complexele lor temple include:
Hinglaj Mataji Balochistan
Jwalaji (Himachal)
Tara Tarini (Brahmapur, Odisha)
Katyayani (Chattarpur, Delhi)
Bhadrakali (Kodungallur, Kerala)
Kamakhya (Assam)
Kali la Kalighat (Kolkata, West Bengal)
Naina Devi (Himachal)
Guhyeshwari Temple Devi (Kathmandu, Nepal)
Ambaji (Gujarat)
Vishalakshi Temple (Varanasi).
Alte pithas din Maharashtra sunt:
Tuljapur (Jagdamba)
Kolhapur (Mahalaxmi)
Vani-Nashik (Saptashrungi)
Mahurgadh (Renukamata)
Adi ParaShakti, a cărui manifestare materială este Tripura Sundari, este un concept hindus al supremei Shakti sau MAHASHAKTI, puterea suprema inerentă Creației. Această perspectivă este deosebit de răspândită în Shakta, perspectiva în care devoții o adoră pe Zeita-Devi în toate manifestările ei.
Smarta Advaita este o ramură a hinduismului în care Shakti este considerată a fi una dintre cele cinci fațete personale ale lui Dumnezeu în panchadeva - sistemul susținut de Adi Shankara.
Citate din Shaktisangama Tantra:
„ Femeia este creatorul universului, universul este forma ei; Femeia este întemeietoarea lumii, ea este adevărata formă a corpului.
„ Femeia este forma tuturor lucrurilor, a tot ceea ce trăiește și se mișcă în lume. Nu există bijuterie mai rară decât femeia, nici condiție superioară celei a unei femei.”