Citate ale maestrului Abhinavagupta

Am deschis înscrierile la
o nouă grupă de Abheda Yoga si meditație
Cu Leo Radutz!
Din 15 septembrie - in Bucuresti si Online. CLICK pe link pentru detalii

https://alege.abhedayoga.ro/yoga-septembrie/

abhinavagupta-300x300Inainte de toate merita sa amintim cateva informatii despre shivaismul kashmirian.  Acesta  s-a dezvoltat in mai multe directii, totusi cele mai elevate scoli au fost grupate in sistemul  Trika. Cuvantul “trika” inseamna in limba sanscrita “trinitate”, sugerand ideea esentiala ca absolut totul are o natura tripla.  Putem exprima aceasta trinitate prin: Shiva (Dumnezeu), Shakti (energia Sa creatoare fundamentala) si Anu (individul, proiectia limitata a Dumnezeirii).

Trika cuprinde mai multe scoli spirituale si anume: Karma, Kaula, Spanda si Pratyabhijna. Aceste ramuri ale traditiei filozofice si spirituale shivaite au fost genial sintetizate si unificate de cea mai ilustra personalitate, cel mai  mare realizat spiritual al acestui sistem, maestrul eliberat Abhinavagupta.

Abhinavagupta_13618Abhinavagupta ( cca 920– 1020  e.n. ) a fost unul dintre cei mai de seama maestri ai sivaismului din Kashmir, fiind cel care a condus aceasta scoala si pe discipolii sai, catre culmile desavarsirii spirituale.

Personalitatea sa multilaterala precum si aptitudinile sale deosebite s-au manifestat in domeniile muzicii, poeziei, dramaturgiei, fiind totodata un filozof,mistic si estetician care a exercitat o puternica influenta asupra culturii indiene timpurii. Diversi savanti l-au evaluat ca fiind “stralucit si sfant“, ” o culme a dezvoltarii Shivaismului din Kashmir“, si “fiinta in posesia realizarii supreme yoga”.

El a studiat toate curentele spirituale ale timpului sau, dar mai ales traditiile tantrice, pe care le-a sintetizat intr-o opera remarcabila, care poarta aprenta originalitatii sale si este impregnata de o vie traire mistica. Aceasta lucrare se numeste Trantraloka, este scrisa in versuri si unifica toate aparentele diferente intre ramurile sau scolile shivaismului kashmirian de pana la el, oferid oviziune coerenta si completa a sistemului. Dandu-si seama de dificultatea acestei lucrari, Abhinavagupta a scris un rezumat al ei, in proza, numit Tantrasara sau “Esenta Suprema a Tantrei”, care este mult mai accesibila.

Opera sa cuprinde peste 60 de scrieri, dintre care unele extrem de complexe si voluminoase. Am selectionat din aceste scrieri cateva citate remarcabile, pline de invatatura spirituala pe care le redam mai jos, pentru a putea servi drept sursa de inspiratie, celor care sunt pe o cale spirituala.

,,Nimic nu este perceput independent de perceptie, si perceptia nu difera de cel care percepe, prin urmare, universul nu este altceva decat cel care percepe.”

**

,,Filozofia este o elaborare a diferitelor tipuri de experiente. Abstractiunile de inalta metafizica sunt bazate pe experiente spirituale iar valoarea lor deriva din experientele pe care le simbolizeaza.”

**

,,Distinctia relativa intre doua realitati nu este imposibila. Aceasta este doctrina Supremei Unitati, in care distinctia relativa nu este nici deviata nici acceptata. In timp ce in exterior exista o diferenta intre cele doua fenomene, in interior nu exista niciuna.”

**

,,Existenta sau non-existenta unor fenomene din domenul empiric nu poate fi stabilita decat cu exceptia cazului in care exista un repaus in constiinta, de fapt fenomenele care rezida in constiinta sunt evidente. Chiar faptul aparentei lor, este insasi unitatea lor cu constiinta, deoarece constiinta nu este altceva decat faptul de a se releva”.

**

Scroll to Top