Cine sunt RUSALIILE ?

De Rusalii este comemorată prezența în universul nostru a fiintelor (preponderent) ale apei, numite la români rusalii iar la cehi, de exemplu, rusalce.

Deși poartă acest nume precis, de Rusalii se comemorează și Cinzecimea sau coborârea Sfântului Duh asupra ucenicilor lui Iisus din Nazaret, la 50 de zile dupa Inviere
Ca importanță, evident, această a doua semnificatie este esențială, dar aceasta dublă semnificatie arată că în vechime Rusaliile – adică ziua entităților numite Rusalii- era o sărbătoare importantă – se pare, chiar din vremea dacilor, iar părinții biserici creștine ortodoxe au convenit să unească sărbătoarea rusaliilor cu cea a Cincizecimii, beneficiind, astfel, de un transfer de atenție și importanță în conștiința poporului.

1. Cincizecimea

Potrivit scrierilor Noului Testament (Faptele Apostolilor 2, 1-11) acest eveniment a avut loc în ziua rusaliilor evreiești (Savaot), la 50 de zile de la învierea lui Iisus din Nazaret.
La zece zile dupa Inaltarea lui Hristos, respectiv la 50 de zile de la Invierea Sa, în România praznuim Rusaliile – Pogorarea sau coborârea Sfantului Duh, cunoscuta si sub denumirea de Cincizecime.

Ca vechime, Rusaliile coboara pana in veacul apostolic

In primele secole crestine, praznicul Cincizecimii era o dubla sarbatoare: a Pogorarii Duhului Sfant si a Inaltarii lui Hristos.

In jurul anului 400, cele 2 sarbatori s-au despartit una de cealalta.

Evenimentul Pogorarii (Coborârii) Duhului Sfant este descris in cartea “Faptele Apostolilor” unde se spune ca

„Duhul Sfant Se pogoara din cer ca un vuiet mare de vant si Se imparte deasupra capului fiecaruia din cei prezenti, in chip de limbi de foc”.

Sfantul Ioan Gura de Aur, Teofilact si alti exegeti, afirma ca la Cincizecime au fost prezenti nu numai apostolii, ci si alti frati. De aici reiese ca Sfantul Duh s-a revarsat peste toti membrii Bisericii, si nu numai peste ierarhia reprezentata de apostoli. Ortodoxia afirma ca la Cincizecime era de fata si Maica Domnului.

Faptul ca limbile apar “impartite”, denota ca fiecare persoana primește în modul său propriu Duhul Sfânt.

Dupa Pogorarea (coborârea) Sfantului Duh, Apostolii au primit puterea de a grai in limbi necunoscute de ei pana atunci.
Au descoperit invatatura Mantuitorului si altor neamuri, in diferite limbi. Inceputul a avut loc chiar in aceasta zi, a Pogorarii Duhului Sfant, cand s-au facut intelesi de toti iudeii veniti la Ierusalim din tot Orientul. In urma cuvantarii lui Petru, trei mii de persoane au primit botezul.
Exista obiceiul ca in ziua de Rusalii, sa se aduca in biserica frunze de nuc sau de tei, simbol al limbilor ca de foc, ca semne ale coborarii Sfantului Duh. Ele sunt binecuvantate si impartite credinciosilor.

2. Rusaliile ziua entităților feminine ale naturii cu acest nume

Rusaliile sunt fapturi feminine cu corp astral din categoria Ielelor întâlnite in mitologia romaneasca, carora nu li se poate stabili insa un profil precis pe baza izvoarelor folclorice, datorită marii diversitați de informatii.

Este însă posibil să intrăm în comuniune cu ele dacă avem abilitatea telepatică și empatică necesară.

NU sunt malefice

dar pot genera prin acțiunea lor efecte neplăcute în ființa celor care nu sunt pregătiți pentru o astfel de întâlnire.
Daca oamenii nu sunt pregătiți, chiar și întâlnirea cu o ființă umană extrem de seducătoare poate fi prilej de „smintire”.

Totusi, cel mai frecvent, rusaliile sunt descrise ca niste fecioare zanatice, cu o mare putere de seductie si cu puteri magice

având aceleasi atribute ca Nimfele, Naiadele, Dryadele, sau chiar si ca Sirenele.
Sunt, deci, fapturi ale apei, preponderent, dar există și variante în care rusaliile manifestă calități de ființe ale aerului, dar cu o evidentă și puternică înclinație erotică, lascivă, acestea fiind calități specifice ființelor apelor.
Rusaliile locuiesc in vazduh, in paduri sau in pesteri, in munti, in balarii sau la raspintii, pe stinci sau pe maluri de ape, în apropierea râurilor, a lacurilor și a mării, scaldindu-se adesea în izvoare.
Se crede despre ele ca apar in special noaptea la lumina lunii, rotindu-se in hora, in locuri retrase (poieni silvestre, iazuri, maluri de riuri, rascruci, vetre parasite sau chiar in vazduh, dansind goale, numai cu sinii goi, cu parul despletit, mai rar cu vestmint de zale sau infasurate in valuri transparente si cu clopotei la picioare); dansul lor specific este hora; locul pe care au dansat ramâne ars ca de foc, iarba nemaiputind creste pe locul batatorit, iar crengile copacilor din jur fiind pârlite; mai tirziu, când iarba rasare din nou, culoarea acesteia este verde-intunecata, nu e pascuta de vite, iar terenul devine prielnic inmultirii ciupercilor din specia “lingura zinei”.

Rusaliile apar uneori cu trup, alteori sunt doar naluci imateriale

cu aspect iluzoriu de tinere femei vesele; de obicei, folclorul le reprezinta ca tinere si frumoase, voluptuoase si seducatoare, nemuritoare, zburdalnice, uneori vindicative si rele, fara a fi totusi malefice.

Rusaliile vin fie in numar nelimitat, fie umbla in cete de sapte, uneori chiar 3

in acest ultim caz (raspindit in Oltenia), legenda le considera fiicele lui Alexandru Macedon si le numeste Catrina, Zalina si Marina.
Nu sunt considerate, in general, entități malefice; ele se răzbuna doar atunci cind sunt provocate, ofensate sau vazute in timpul dansului (in mod obisnuit sunt invizibile, putând fi zarite rareori si numai noaptea), însa atunci pedepsesc pe cel vinovat pocindu-l, dupa ce l-au adormit cu cintecul si cu virtejul horei jucate in jurul acestuia de trei ori.
Principalele lor însusiri sunt coregrafia si cintecul vocal cu care, ca si Sirenele, isi vrajesc ascultatorii.
De fapt, datorită specificului de fapturi ale apei, sunt dotate cu un farmec erotic deosebit si pun la încercare, uneori dificilă, persoanele care le privesc sau intră în contact cu ele.

Se spune ca

“rusaliile beau noaptea apa de prin fântâni si oricine va bea dupa dinsele, il pocesc”.

Rusaliile ni se prezinta ca si cand ar avea o viata de grup

cetele lor se aduna in aer, ele pot zbura, cu sau fara aripi, si se pot deplasa cu viteze fabuloase, parcurgind “noua mari si noua tari” intr-o singura noapte, uneori folosind trasuri cu cai de foc. Rusaliile apar pe stinci singuratice, in poieni sau in anumiti copaci ca paltinul si nucul, rareori la rascruci de drumuri. In aproape toate descrierile care li se fac, rusaliile apar acorporale.

Foarte importanta in sistemul lor de seductie este imbracamintea

Vesmintele lor cel mai adesea sunt vaporoase, de matase ori din in, de obicei translucide sau chiar stravezii, prin care li se zaresc sânii. Intâlnirea cu rusaliile este in asemenea conditii socantă și plină de încercări puternice pentru oameni.
Rusaliile sunt considerate uneori razbunatoare, menire pe care le-ar fi dat-o Dumnezeu sau Diavolul, in aceasta ipostaza fiind identice cu Eriniile din mitologia greaca (la romani, Furii).
Se spune ca barbatii si femeile care lucreaza de Rusalii sunt ridicati in vârtejuri de pe pamânt, chinuiti si smintiti.

Se spune că, in zi senina ca si cristalul, gospodarii s-au trezit cu fânul abia strans in claie dintr-o data luat si dus de Vântoase – un fel de vartej format din curenti turbionari care se formeaza istantaneu si dispar undeva prin paduri. Aceste vartejuri sunt generate de entități ale aerului care actionează, în general, la unison, în grup.

Obiectele prinse in acele vârtejuri sunt risipite pe distante foarte mari. Se spune totodata ca oamenii ori vitele care au calcat locul batatorit de Hora Ielelor mor in mod misterios. Grindina, inundatiile catastrofale, uscarea pomilor din aceasta perioada a anului sunt atribuite tot puterilor malefice ale acestor fapturi.

Daca un barbat ramine olog dupa ce s-a culcat pe câmp, satenii considera ca a fost pedepsit de rusalii. Nici cei care dorm sub arborii considerati de ele proprietate intangibila sau beau din izvoarele, din fantanile sau din iazurile lor ori din vasele de gospodarie care au fost uitate afara peste noapte, descoperite, nu scapa de razbunarea rusaliilor. Pedepse cumplite primesc cei care refuza invitatia la hora sau care le imita gesturile ridiculizindu-le. Cine, din întimplare, le aude cântecul, ramâne mut.

Remediul magic – ritual impotriva acestor boli – in sudul tarii si in Moldova – era considerat dansul magic al Calusarilor, care sunt o frăție secretă masculină, avand, prin practicile si masculinitatea lor o putere magica asupra ielelor.

Căderea Rusaliilor este un dans frenetic cu prabusiri in somn hipnotic

practicat in Duminica Rusaliilor de femeile românce din zona Timoc, însa acesta este considerat mai degraba un caz izolat de datina locala.

In Dobrogea romanizata, era obiceiul trandafirilor Rosalia de la sfârsitul primaverii, sarbatoare tinuta de credinciosi in relatie directa cu pomenirile din cultul mortilor.

Poporul a gasit si remedii impotriva actiunilor negative ale Ielelor, fie preventive

– pelinul si usturoiul purtate la briu, in san ori la palarie – fie medical-exorciste: jocul caluseresc dansat pe trupul unui bolnav ide Ielei. Tot pentru a evita rabunarea Ielelor, se infige un craniu de cal in parul portii. Coregrafia este cel mai semnificativ atribut al Ielelor. Horele Ielelor par sa mosteneasca dansul Baccantelor.

In “Descriptio Moldaviae”, Dimitrie Cantemir numea rusaliile “nimfe ale aerului, îndragostite cel mai des de tinerii mai frumosi”.
Nu se cunoaste originea acestui mit. “Iele” nu este un nume, ci pronumele personal feminin “ele”, rostit popular.
Numele lor real, tainic si inaccesibil este inlocuit cu simboluri atributive clasificate de obicei in doua categorii: epitete impartiale – Iele, Dinse, Dragaice, Vilve, Iezme, Irodite, Rusalii, Nagode, Vintoase si epitete flatante, cum sunt Domnite, Maiestre, Frumoase, Musate, Fetele Codrului, Imparatesele Vazduhului, etc.
In folclor, apar insa si nume individuale pentru iele, ca Ana, Bugiana, Dumernica, Foiofia, Lacargia, Magdalina, Ruxanda, Tiranda, Trandafira, rar Cosinziana.
Aceste nume nu pot fi rostite intimplator, deoarece pot deveni invocatii periculoase. Fiecare vrajitoare cunoaste 9 dintre aceste pseudonime, pe care le poate utiliza in vraji.

Poporul a consacrat si citeva sarbatori pentru Iele – Rusaliile, Stratul, Sfredelul sau Bulciul Rusaliilor, cele 9 joi de dupa Pasti, Marina, sf. Foca

CE PUTEM FACE, DE FAPT, PENTRU CA INTERACȚIUNEA NOASTRĂ CU RUSALIILE SAU IELELE SA FIE ARMONIOASĂ?

PENTRU CA O PERSOANĂ (ÎN SPECIAL DACA ESTE DE SEX MASCULIN) SA AIBA O INTALNIRE ARMONIOASA CU RUSALIILE ESTE NECESAR SA AIBA EXPERIENȚA ÎN A-SI CONTROLA EMOTIILE EROTICE SI O ANUMITA PURITATE, CARE ESTE SUSTINUTA, MAI ALES, PRINTR-O RAPORTARE SPIRITUALĂ LA VIATA SI LA ORICE EVENIMENTE AR PUTEA TRAI.

DACA ARE ASTFEL DE CALITATI, INTERACTIUNEA CU RUSALIILE SAU IELELE POATE FI ARMONIOASA ORI, CHIAR, INALTATOARE.

O MODALITATE PREFERABILA ESTE COMUNIUNEA TELEPATICA SI EMPATICA CU RUSALIILE, SITUATIE IN CARE NU NUMAI CA NU NE EXPUNEM VREUNUI RISC, DAR ASTFEL NE APROPIEM CU ADEVARAT DE O GRUPUL LOR SI, CHIAR, PUTEM BENEFICIA DE AJUTORUL SAU IMPULSIONAREA LOR.

BARBATII CARACTERIZATI DE O MASCULINITATE SI O PURITATE DEOSEBITE POT AVEA EXPERIENTE SPECIALE COMUNICAND EMPATIC SI TELEPATIC CU RUSALIILE.

Vă dorim succes!

Leo Radutz

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top