<>Sri Bhagavan Ramana Maharisi, a selectat din faimoasa lucrare atribuita lui Sri Sankara – “Soundarya Lahari” – zece strofe care descriu ce inseamna devotiunea “ bhakti”. “Soundarya Lahari” (in sanscrita: सौन्दर्यलहरी) se traduce prin “ Valurile Frumusetii” fiind o opera literara dedicata frumusetii, gratiei si splendorii Zeitei Parvati, consoarta lui Shiva.
1. Ce este bhakti?
La fel cum fructul de ankola cade din copac pentru a se intoarce in pamant, asa cum pilitura de fier este atrasa de magnet, asa si gandurile dupa ce rasar, se pierd in sursa lor originara. Aceasta este Bhakti. Sursa originara a gandurilor sunt picioarele Domnului Isvara. Iubirea pentru picioarele Sale formeaza Bhakti (61)
2. Fructele lui bhakti:
Norul dens al lui bhakti, format in cerul transcedental asezat la picioarele Domnului, revarsa o ploiaie de beatutudine (ananda) si umple lacul mintii pana la refuz. Numai atunci Jiva, transmigrand fara sfarsit, are in cele din urma scopul real indeplinit. (76)
3. Catre ce trebuie sa se indrepte bhakti?
Devotiunea catre zei, care sunt si ei supusi devenirii, poate duce la fructe similare cu originea si sfarsitul acestora. Pentru a fi intr-o stare de vesnica fericire, devotiunea noastra trebuie sa fie indreptata direct spre sursa acesteia, si anume catre prezenta Domnului. (83)
4. Bhakti poate fi doar experimentata si nu expusa in cuvinte.
Cum pot fi logica sau polemica sa ne ajute sa intelegem bhakti? Pot ghatapatas (exemplele preferate de logicieni) sa ne salveze atunci cand suntem intr-o criza? De ce sa ne pierdem atunci in gandire si vorbire fara rost? Incetati sa va mai exersati corzile vocale, chiar daca asta va doare. Ganditi-va la picioarele Domnului si veti incepe sa beti nectar. (6)
5. Imortalitatea este fructul Devotiunii:
La vederea celui care are inima fixata in Domnul, Moartea isi aminteste de intalnirea sa dezatruoasa cu Markandya si fuge departe. Toti ceilalati zei se inchina numai lui Shiva, plecandu-si capetele incoronate la picioarele lui Lui. O astfel de inchinare involuntara este fireasca pentru Shiva. Doar Zeita Eliberarii, consoarta sa ramane intotdeauna parte din El. (65)
6. In cazul in care numai Devotiunea este prezenta – conditiile de jiva nu-l mai pot afecta (pe adorator). Cu toate acestea, diferita de corp , mintea este pierduta in adorarea Domnului. Extazul se revarsa! (10)
7. Devotiunea este intotdeauna ireprosabila.
In orice conditii, doar lasa mintea sa se piarda in Suprem. Aceasta este Yoga! Este pura beatitudine! Sau yoghi sau binecuvantarea incarnata! (12)
8. Karma Yoga este de asemena Bhakti:
Cand ne inchinam lui Dumnezeu oferidu-i flori sau alte obiecte exterioare, este problematic.
Pune doar o singura floare in inima ta, la picioarele lui Shiva, si ramai in Pace. Sa nu stii acest lucru atat de simplu, ratacind fara rost. Cat de absurd! Cata suferinta! (9)
9. Aceasta forma de Karma Yoga, pune capat samasarei:
Oricare ar fi ordinea din viata (asrama) unui discipol, doar un singur gand dedicat lui Shiva, scuteste pe adept de sarcina samsarei sale, ducandu-l in Sine. (11)
10. Devotiunea este Jnana.
Mintea se pierde in adorarea lui Shiva. Ignoranta dispare! Cunoastere! Eliberare! (91)
Extras din convorbirile lui Sri Bhagavan Ramana Maharisi ( 15 decembrie 1937)