o nouă grupă de Abheda Yoga si meditație
Cu Leo Radutz!
Din 15 septembrie - in Bucuresti si Online. CLICK pe link pentru detalii
https://alege.abhedayoga.ro/yoga-septembrie/
Avalokiteshvara este o figură importantă în budismul Mahayana,
fiind considerat bodhisattva al compasiunii.
Numele Avalokiteshvara provine din limba sanscrită
și se traduce în mod obișnuit ca “Cel care observă sunetele lumii”,
“Cel care observă cu compasiune” sau “Domnul compasiunii care observă”.
Această denumire reflectă atributul esențial al acestei figuri în budismul Mahayana:
compasiunea profundă și grijulie față de suferința tuturor ființelor
și angajamentul de a le elibera din ciclul suferinței.
Este adesea reprezentat ca o ființă cu mai mulțe brațe
și cu un număr variabil de capete,
simbolizând capacitatea sa de a răspunde
la nevoile și suferința multor oameni simultan.
Padmapani
Un alt nume al lui Avalokiteshvara este Padmapani.
Termenul provine din limba sanscrită
și se traduce ca “Cel care ține în mână un lotus“.
Acest nume sugerează simbolismul florii de lotus,
care în budism reprezintă puritatea și eliberarea din lumea suferinței,
precum și compasiunea față de suferința altora.
Este un Ishvara?
În vedanta, termenul “Ishvara” se referă în mod obișnuit la un concept al unei entități supreme, a unui Dumnezeu personal și omnipotent care guvernează universul sau „brahman cu atribute”.
Acest concept este strâns legat de tradițiile hinduse,
în care Ishvara este adesea văzut ca creator, păstrător și distrugător al lumii.
Cu toate acestea, în contextul budismului Mahayana
și al lui Avalokiteshvara, utilizarea termenului “Ishvara” are o conotație diferită.
În budism, conceptul de Dumnezeu personal și omnipotent nu există
deoarece budismul se axează pe eliberarea individuală
și pe înțelegerea adevărului despre suferință și calea către eliberare.
Acest lucru lasă un gol pentru Căutătorul autentic
pe care acesta îl umple tinzând să se raporteze
la diverse figuri importante din buddhism
ca fiind ființe omnipotente, nemuritoare și nesupuse devenirii.
Avalokiteshvara este înțeles în budismul Mahayana
ca un bodhisattva al compasiunii,
un învățător iluminat și conștient
(deși nu are sau nu mai are corp fizic)
care alege să rămână în ciclul de morți și renașteri succesive
pentru a ajuta alte ființe să elibereze suferința.
Așadar, termenul “Ishvara” în numele Avalokiteshvara
nu este folosit în același sens ca în vedanta.
În acest context, “Ishvara” înseamnă un stăpân sau un conducător
al compasiunii și ajutorului, decât un Dumnezeu suprem.
Dalai Lama și asocierea cu Avalokiteshvara
În tradiția tibetană, Dalai Lama este considerat a fi o reîncarnare a lui Avalokiteshvara.
Astfel, Dalai Lama este văzut ca un conducător spiritual
care promovează compasiunea și înțelepciunea pentru binele tuturor.
Mantra
Una dintre cele mai cunoscute rugăciuni asociate cu Avalokiteshvara este
“Om Mani Padme Hum”,
care este considerată a fi o exprimare a compasiunii și înțelepciunii. Această mantra este folosită pe scară largă în tradițiile Mahayana.
Relația cu Alți Bodhisattva
În tradiția Mahayana, Avalokiteshvara nu este singurul bodhisattva.
El lucrează împreună cu alți bodhisattva
pentru a ajuta la eliberarea ființelor din suferință.
Aceasta subliniază importanța colaborării și a compasiunii în tradiția Mahayana.
Bodhisattva este un termen budist folosit pentru a descrie o persoană
care a ales să renunțe temporar la propria eliberare spirituală (iluminare)
pentru a ajuta la eliberarea altora din ciclul suferinței (samsara).
Avalokiteshvara este adesea văzut
ca un exemplu paradigmatic al acestei atitudini altruiste,
în special în budismul Mahayana,
care pune accent pe compasiunea față de toate ființele
și dorința de a le elibera de suferință.
În Mahayana, în special în școlile Vajrayana (sau tradiția budistă tantrică),
Avalokiteshvara (sau Guanyin sau Kannon, în diferite culturi)
este adesea asociat cu diferiți dhyani buddhași sau cu energia lor specifică.
Dhyani buddhașii sunt o parte a simbolisticii și practicilor tantrice,
reprezentând aspecte ale naturii iluminate și eliberate a minții.
De obicei, fiecare dhyani buddha are un anumit bodhisattva asociat,
iar Avalokiteshvara este asociat cu dhyani buddha-ul Amitabha
sau cu dhyani buddha-ul Amoghasiddhi.
De exemplu, într-una dintre reprezentările clasice ale mandalei Vajrayana,
cunoscută sub numele de “Mandala Celei Mari Compașiuni”,
Avalokiteshvara ocupă o poziție centrală,
în timp ce dhyani buddhași precum Amitabha și Amoghasiddhi ocupă poziții importante în jurul lui.
Aceasta sugerează o relație de armonie și corespondență între aceste energii iluminate.
Avalokiteshvara sau Padmapani este, în general,
boddhisattva al familiei Padma
al cărei guvernator sau stăpân este dhyani Buddha Amithaba.
Din Amithaba provin multe forme de manifestare ale lui Avalokiteshvara
și zeități (Mahabala și Bhrikuti, Hayagriva, Kurukulla).
Acharya Leo Radutz,
fondatorul sistemului Abheda,
inițiatorul Revoluției OMului Bun