Avalokiteshvara – bodhisattva al compasiunii

Am deschis înscrierile la
o nouă grupă de Abheda Yoga si meditație
Cu Leo Radutz!
Din 15 septembrie - in Bucuresti si Online. CLICK pe link pentru detalii

https://alege.abhedayoga.ro/yoga-septembrie/

Avalokiteshvara este o figură importantă în budismul Mahayana,

fiind considerat bodhisattva al compasiunii.

Numele Avalokiteshvara provine din limba sanscrită

și se traduce în mod obișnuit ca “Cel care observă sunetele lumii”,

“Cel care observă cu compasiune” sau “Domnul compasiunii care observă”.

Această denumire reflectă atributul esențial al acestei figuri în budismul Mahayana:

compasiunea profundă și grijulie față de suferința tuturor ființelor

și angajamentul de a le elibera din ciclul suferinței.

Este adesea reprezentat ca o ființă cu mai mulțe brațe

și cu un număr variabil de capete,

simbolizând capacitatea sa de a răspunde

la nevoile și suferința multor oameni simultan.

Padmapani

Un alt nume al lui Avalokiteshvara este Padmapani.

Termenul  provine din limba sanscrită

și se traduce ca “Cel care ține în mână un lotus“.

Acest nume sugerează simbolismul florii de lotus,

care în budism reprezintă puritatea și eliberarea din lumea suferinței,

precum și compasiunea față de suferința altora.

Este un Ishvara?

În vedanta, termenul “Ishvara” se referă în mod obișnuit la un concept al unei entități supreme, a unui Dumnezeu personal și omnipotent care guvernează universul sau „brahman cu atribute”.

Acest concept este strâns legat de tradițiile hinduse,

în care Ishvara este adesea văzut ca creator, păstrător și distrugător al lumii.

Cu toate acestea, în contextul budismului Mahayana

și al lui Avalokiteshvara, utilizarea termenului “Ishvara” are o conotație diferită.

În budism, conceptul de Dumnezeu personal și omnipotent nu există

deoarece budismul se axează pe eliberarea individuală

și pe înțelegerea adevărului despre suferință și calea către eliberare.

 

Acest lucru lasă un gol pentru Căutătorul autentic

pe care acesta îl umple tinzând să se raporteze

la diverse figuri importante din buddhism

ca fiind ființe omnipotente, nemuritoare și nesupuse devenirii.

 

Avalokiteshvara este înțeles în budismul Mahayana

ca un bodhisattva al compasiunii,

un învățător iluminat și conștient

(deși nu are sau nu mai are corp fizic)

care alege să rămână în ciclul de morți și renașteri succesive

pentru a ajuta alte ființe să elibereze suferința.

 

Așadar, termenul “Ishvara” în numele Avalokiteshvara

nu este folosit în același sens ca în vedanta.

În acest context, “Ishvara” înseamnă un stăpân sau un conducător

al compasiunii și ajutorului, decât un Dumnezeu suprem.

 

Dalai Lama și asocierea cu Avalokiteshvara

În tradiția tibetană, Dalai Lama este considerat a fi o reîncarnare a lui Avalokiteshvara.

Astfel, Dalai Lama este văzut ca un conducător spiritual

care promovează compasiunea și înțelepciunea pentru binele tuturor.

Mantra

Una dintre cele mai cunoscute rugăciuni asociate cu Avalokiteshvara este

“Om Mani Padme Hum”,

care este considerată a fi o exprimare a compasiunii și înțelepciunii. Această mantra este folosită pe scară largă în tradițiile Mahayana.

Relația cu Alți Bodhisattva

În tradiția Mahayana, Avalokiteshvara nu este singurul bodhisattva.

El lucrează împreună cu alți bodhisattva

pentru a ajuta la eliberarea ființelor din suferință.

Aceasta subliniază importanța colaborării și a compasiunii în tradiția Mahayana.

Bodhisattva este un termen budist folosit pentru a descrie o persoană

care a ales să renunțe temporar la propria eliberare spirituală (iluminare)

pentru a ajuta la eliberarea altora din ciclul suferinței (samsara).

Avalokiteshvara este adesea văzut

ca un exemplu paradigmatic al acestei atitudini altruiste,

în special în budismul Mahayana,

care pune accent pe compasiunea față de toate ființele

și dorința de a le elibera de suferință.

În Mahayana, în special în școlile Vajrayana (sau tradiția budistă tantrică),

Avalokiteshvara (sau Guanyin sau Kannon, în diferite culturi)

este adesea asociat cu diferiți dhyani buddhași sau cu energia lor specifică.

 

Dhyani buddhașii sunt o parte a simbolisticii și practicilor tantrice,

reprezentând aspecte ale naturii iluminate și eliberate a minții.

 

De obicei, fiecare dhyani buddha are un anumit bodhisattva asociat,

iar Avalokiteshvara este asociat cu dhyani buddha-ul Amitabha

sau cu dhyani buddha-ul Amoghasiddhi.

De exemplu, într-una dintre reprezentările clasice ale mandalei Vajrayana,

cunoscută sub numele de “Mandala Celei Mari Compașiuni”,

Avalokiteshvara ocupă o poziție centrală,

în timp ce dhyani buddhași precum Amitabha și Amoghasiddhi ocupă poziții importante în jurul lui.

Aceasta sugerează o relație de armonie și corespondență între aceste energii iluminate.

Avalokiteshvara sau Padmapani este, în general,

boddhisattva al familiei Padma

al cărei guvernator sau stăpân este dhyani Buddha Amithaba.

Din Amithaba provin multe forme de manifestare ale lui Avalokiteshvara

și zeități (Mahabala și Bhrikuti, Hayagriva, Kurukulla).

 

Acharya Leo Radutz,

fondatorul sistemului Abheda,

inițiatorul Revoluției OMului Bun

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top